Veda, kultúra, šport... Snáď neexistuje oblasť, v ktorej by považskobystrické Gymnázium neexcelovalo
Gymnazisti potvrdili dobré meno svojej školy na regionálnom kole SOČ. 9. marca 2007 v Púchove nenašli vo svojich odboroch takmer žiadneho premožiteľa. Dlhodobý výskum, niekoľkomesačné štúdium i detailnú prípravu zavŕšili viac ako úspešne.
„Sočka“ nie je len obyčajná študentská súťaž. Tretiakov a septimánov zamestnáva nielen v škole, ale zaberá im takmer celý voľný čas. Ťažia z nej i počas príprav na maturitu. Úspešným „sočkárom“ výrazne zjednodušuje prijatie na vysokú školu. Nie je to suché bifľovanie učiva. Táto súťaž si vyžaduje osobné zanietenie pre vlastný výskum, využívajúci získané vedomosti nielen zo školy, ale i z odborných publikácií a z práce v teréne. Mnohí gymnazisti podstúpili potápanie v ľadovej vode, prieskum jaskyne či genealogické zmapovanie celého cintorína. Aby výsledok bol čo najlepší, každý študent sa neustále radí so svojím odborným konzultantom. Perfektná práca si vyžaduje však omnoho viac. Študenti musia zvládnuť i formálnu stánku práce, ktorá sa hodnotí veľmi prísne. Zlé riadkovanie stálo nášho študenta prvé miesto. Keďže nestačí vyrobiť, ale aj predať, veľmi dôležité je vystupovanie. Prezentácia sa nezaobíde bez suverénneho vystupovania a rozsiahlej slovnej zásoby. Využívajú sa všetky rečnícke prostriedky. Vďaka pohotovým odpovediam na odborné otázky členov hodnotiacej poroty dosahujú prezentácie študentov vysokú profesionálnu úroveň. Porota sa skladá z dvoch členov a predsedu. Tento rok boli z nášho gymnázia 5 profesori predsedovia komisií a 3 členovia.
Tri súperiace regióny (považskobystrický, trenčiansky, prievidzský) sa stretnú 19. – 20. apríla v Starej Turej. Sprevádzať ich tam budú predsedovia regionálnych komisií, ktorí utvoria odborné poroty.
Dlhé roky žije v našej škole duch „sočiek“ vďaka p.p. Ľubici Juríčkovej, ktorá im popri divadlu zasvätila zvyšok svojho voľného času. Je metodičkou SOČ, no to nevystihuje jej skrytú prácu, úsilie a pracovný zápal. Svojich študentov vždy „nútila“ k tvorbe projektov. Výskumnej činnosti ich učí už od 2. ročníka pozorovaním – predprípravou na SOČ. Ale jej najnáročnejšia úloha začína v 3. ročníku, kedy sa študenti so „sočkami“ oboznamujú prvýkrát na hodinách slovenčiny. Na nich získajú základné vedomosti. P.p. Juríčková kvôli doplneniu učiva založila krúžok - Klub mladých bádateľov, na ktorom sa študentom venuje individuálne. Posudzuje štruktúru práce, radí pri vytváraní prejavov. Kvôli vysokej odbornosti dáva jednotlivé projekty čítať svojim kolegom. Podľa jej študentov má na ich výsledkoch 70% zásluhu najmä ich pani profesorka, ktorá je ich duchovným vodcom. Pani profesorka sa veľmi potešila tohtoročnému úspechu. Žiadna iná škola nezískala toľko ocenení ako Gymnázium v Považskej Bystrici, ktoré má veľký potenciál uspieť v krajskom kole a následne v kole celoštátnom. Zároveň je veľmi rada, že gymnazisti pridávajú celej práci na dôstojnosti aj svojím kultivovaným správaním: „Naši študenti prezentujú svoje práce na úžasnej úrovni a vhodne oblečení. Z iných škôl tu boli žiaci v rifliach a teniskách, z čoho som bola prekvapená a dosť sklamaná.“ Podľa p.p. Juríčkovej stredoškolská odborná činnosť nie je len o výhre: „Tí, ktorí prezentovali práce sa navzájom poučili, dozvedeli sa plno novostí a keby ste vedeli aké, neuveríte. Z prezentácie „sočiek“ prídem vždy veľmi obohatená, pretože človek nemôže obsiahnuť všetky vedomosti a takto sa im aspoň čiastočne priblíži. Sú to také drobnosti, ale práve na tých sa študenti poučia a získajú nové skúsenosti.“