Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

História písaná na koľajách

Púchov Čo píše kronika mesta o slávnostnom otvorení železničnej trate: „Dňa 2. mája 1937 bola slávnostne daná do užívania doprava na železnici Púchov – Horný Lideč. Slávnostného uvítania ministra železníc zúčastnil sa spevokol MOMS na stanici v Lúkach i

Púchov
Čo píše kronika mesta o slávnostnom otvorení železničnej trate: „Dňa 2. mája 1937 bola slávnostne daná do užívania doprava na železnici Púchov – Horný Lideč. Slávnostného uvítania ministra železníc zúčastnil sa spevokol MOMS na stanici v Lúkach i v Púchove. Večer dávalo ministerstvo železníc v hoteli Lilienthal slávnostnú večeru, na ktorú boli pozvaní všetci šéfovia úradov z Púchova i z okolia a mnoho iných hostí.

Dohňany
- Výstavba železnice
V úseku Púchov – Horní Lideč začala výstavba železnice v máji r. 1935. Podľa vtedy platných zákonov mohol štát pre stavbu verejného záujmu vykúpiť pozemok alebo stavbu aj napriek nesúhlasu majiteľa. Tak bolo aj v Dohňanoch vykúpených 58 domov a hospodárskych budov. Tieto boli asanované. Ďalších desať stavieb bolo upravených. Tu našli pracovnú príležitosť mnohí občania Dohnian. Medzi robotníkmi a pomocníkmi boli Gašpar Čvirik, Anna Čviriková, Ján Cabadaj, Ján Kolár, Ondrej Rusnák, Ján Jugáš, Ondrej Pivko, Pavol Bombilaj, Štefan Bernát st., Štefan Bernát ml., Anton Baška-Vrábel, Anton Leško, Ján Baška, Ondrej Pitvorec. Robotník, ktorý by viackrát po sebe dosiahol menší výkon ako 2,4 m kubického výkopu zeminy za 7 hodín, môže byť v ten istý deň z práce prepustený. Plat za túto normu bol 2,40 korún na hodinu.
Prvého mája 1937 na novej železnici už premával vlak. V slávnostný deň odovzdania dráhy do prevádzky, na železničnej zastávke v Dohňanoch predniesol príhovor k ministrovi železníc správca školy, učiteľ Ladislav Michalús. Nasledoval kultúrny program doplnený odovzdávaním kytíc dievčatami a mládencami v krojoch, pozdravením zástupcov roľníctva robotníctva a muzikou. Školské detí k tejto príležitosti uvili venčeky a zhotovili malé zástavky, ktorými pred príchodom ministra a jeho delegácie, mávali v ústrety.

Skryť Vypnúť reklamu

Záriečie
Železničná zastávka pre obce Záriečie a Mestečko
V Zárieči sa v máji 1935 uskutočnilo slávnostné odhalenie pomníka generála Milana Rastislava Štefánika.
Stavbu železnice v Zárieči a Mestečku realizovali firmy Hlava a Domanský a prácu tu našli mnohí nezamestnaní. Ako spomínajú pamätníci, materiál sa vozil na konských povozoch, kopalo sa ručne, betónová časť železničného mostu zo Záriečia na Lúky bola vyhotovená iba ručne domiešaným betónom, ktorý sa prehadzoval od zeme postupne nahor až na vrchol štreky len lopatami.
Pri slávnostnom otvorení železnice odovzdali kyticu ruží vysokým štátnym predstaviteľom Ján Mišún a Katarína Mišúnová z Mestečka, doteraz žijúci pamätníci tejto udalosti.

Lúky pod Makytou
Hlavný podiel na znížení počtu nezamestnaných mala stavba železnice z Horného Lidča do Púchova. Trať sa začala budovať 15. júna 1935, ale železnicu, ktorá by spojila Slovensko s Moravou cez Lyský priesmyk plánovali už pred I. svetovou vojnou v Budapešti. Až v tridsiatych rokoch sa však na stavbu našlo dostatočné množstvo financií. Každodenne pribúdalo na stavbe robotníkov zo všetkých krajov Slovenska a republiky. Obyvatelia Lúk, ale aj celej doliny mali zo stavby viacnásobný úžitok, muži dostali prácu. Povedľa bytov dobre speňažili mlieko, mliečne výrobky, hydinu a lesné plody. Občania mali slušný zárobok, poplatili si časť dlhov, niečo prikúpili alebo opravili domčeky, dobrý zisk mali mäsiari, remeselníci, obchodníci, pekár a hostinský. Očividne sa menil tvár chotára. Kde predtým rástlo obilie, zelenali sa stromy, tam pomaly vyvstával mohutný násyp, označujúci stále zreteľnejšie smer novej trati. Pracovalo sa na dve zmeny, neskôr na tri aj v noci pri elektrickom osvetlení. V zime 1936 stála dráha už skoro hotová. Na jar 1937 zostali v práci už len domáci, z cudzích len odborníci. Železnica sa mala otvoriť v marci 1937, ale časť násypu sa pri Strelenke zosunula a otváranie dráhy sa odsunulo. Po oprave násypu sa rozhodlo, že slávnostné odovzdanie Štefánikovej železnice bude 2. mája 1937 za prítomnosti ministra železníc Rudolfa Bechyně. Otvorenie vysielal aj rozhlas. Po otvorení minister so sprievodom odišiel do Záriečia, aby sa poklonili Štefánikovej pamiatke pri jeho pomníku. Program osláv na Lúkach spestril matičný spevokol z Púchova. V prvý deň vlaky vozili ľudí zadarmo. Je isté, že železničnou premávkou získali všetci z doliny, ale Lúky sa takto stali srdcom kraja. K tomu sú predurčené hlavne svojím centrálnym položením.
Na pamiatku železnice sa miestni občania rozhodli postaviť kamenný kríž. Keď zbierka dosiahla požadovanú sumu, farár Rudolf Minariský objednal kríž, ktorý osadili pred katolíckym kostolom sv. Bartolomeja 11. októbra 1936. Na samotné vysvätenie bol pozvaný aj Dr. Jozef Tiso, toho času dekan a farár z Bánoviec.
Lysá pod Makytou
V septembri 1935 začali prípravné práce na stavbe dvojkoľajnej železnice Púchov - Horní Lideč v okolí Lysej. Obyvatelia celého okolia sa tešili na práce, lebo verili, že si budú mať možnosť zarobiť. Stavba dráhy pokračovala na jar r. 1936. Práca bola rozdelená na päť úsekov, z ktorých Lysá zaberala štvrtý úsek. Stavbu vykonávali firmy Velflík a Zd. Kruliš z Prahy. V Lysej pracovalo až dvetisíc pracovníkov. Za prácou prišlo aj veľa cudzích ľudí.
Z občanov v obci kto mohol pracoval, ktorí mali konský poťah, mohli si privyrobiť aj ním. Na železnici sa robilo 8 hodín. Železnica bola dostavaná na jar 1937. Na slávnostné otvorenie železničné zastávky v centre Lysej a v Strelenke boli vyzdobené. Na otvorenie prišiel minister železníc Rudolf Bechyně. V Strelenke, na pôde Slovenska ho privítal starosta obce Ján Kuzma. Žiaci a dospelí v krojoch spievali lysianske piesne. Na ďalšej zastávke prítomných vítal aj dôstojný pán F. Mikuš, správca farnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Železnice Horní Lideč – Púchov
Obyvatelia Púchovskej doliny a Lyského priesmyku prežívali slávnostný deň, keď 2. mája 1937 odovzdal námestník predsedu vlády a minister železníc Rudolf Bechyně novú dvojkoľajnú železnicu gen. Milana Rastislava Štefánika, vedúcu z Horného Lidča do Púchova. S obyvateľmi sa radovali všetci hostia, ktorí sa zúčastnili slávnosti s vedomím, že bolo dokončené dielo nielen technického významu, ale tiež hospodárskeho, sociálneho a štátno-politického.
Spolu s traťou Přerov-Hranice-Vsetín-Horný Lideč sa tak skrátila asi o tridsať kilometrov dôležitá dopravná cesta medzi východom a západom republiky, sprostredkovaná do tej doby obkľukou cez Žilinu – Bohumín. Horný Lideč sa stal významným železničným uzlom, ku stávajúcej železničnej trati Vsetín – Horný Lideč – Bylnice, ktorá bola vybudovaná v rokoch 1924 – 1928, tak vzniklo ďalšie propojenie smerem na Slovensko.
So stavbou železnice sa začalo v druhej polovici roku 1935 a stavba trvala jeden a pol roka. Nová železnice v dĺžke 28,5 km vede územím, ktoré kládlo prácam veľké prekážky. V Střelnej musel byť prerazený tristo metrov dlhý tunel, pred Púchovom bol postavený mohutný oceľový viadukt a mnoho ďalších väčších mostov, podjazdov, nadjezdov a iných objektov. Potrebám verejnosti začalo slúžiť okrem staníc v Hornom Lidči a Púchove šesť obojstranných zastávok s krytými čakárňami a strážnymi domčekami. Podstatná tiež bola skutečnosť, že stavba poskytla obživu veľkému množstvu pracovníkov.
Železniční trať Horný Lideč - Púchov sa tak stala vyvrcholením mnohoročného úsilia o spojení Moravy so Slovenskom.

Skryť Vypnúť reklamu

Střelná
Stavba železnice v Střelnej bola zahrnutá do piateho najnáročnejšieho a najdlhšieho úseku stavby. Práce sa začali na celom úseku naraz. V tomto úseku je jediný tunel na celej trati.

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  2. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  5. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  6. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 900
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 650
  3. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 4 989
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 246
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 3 072
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 335
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 164
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 971
  9. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 913
  10. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 813
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Súčasťou jarmoku je aj Dobročinný bazár.

Napriek daždivému počasiu je Považskobystrický jarmok úspešný. Po ročnej pauze si ho prišli užiť stovky návštevníkov.


12 h
ilustračná foto

Počet pozitívnych opäť stúpa. Hygiena musela zatvoriť už niekoľko školských trieda a celú materskú školu.


14 h

Dubnická radnica chystá rozsiahlu rekonštrukciu a modernizáciu verejného osvetlenia.


SITA 15 h

Na povinnosť jeho využívania budú majiteľov vozidiel kategórie N1 upozorňovať informačné tabule pri vstupoch do mesta.


SITA 16 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Do akcie sa zapojili stovky ľudí.


16. sep

Z hospitalizovaných pacientov má potvrdené ochorenie 275 ľudí.


SITA 16 h

Paradoxom je, že Poltár, ktorý patrí medzi okresy s najnižšou zaočkovanosťou, zostáva v najlepšom štvorlístku.


SITA 16. sep

Slovenský hydrometeorologický ústav vydal výstrahy pred dažďom.


16. sep

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu