Považská Bystrica – Na poslednom zasadnutí výboru mestskej časti Stred sa zúčastnili aj zástupcovia mesta – primátor Miroslav Adame, viceprimátor Stanislav Haviar a zástupcovia niektorých útvarov, aby vysvetlili občanom, ako bude ďalej mesto postupovať pri voľbe variantu preložky štátnej cesty I/61. Ako občanov informoval Peter Kručay z útvaru rozvoja a stratégie, momentálne sa vypracováva dopravný generel mesta. V ňom bude vyhodnotené aj to, ktorý z odporúčaných variantov preložky hlavnej cesty bude pre riešenie dopravnej situácie najvýhodnejší. „Do 3. júna má predložiť spracovateľ, firma Aurex, návrh dopravného generelu mesta. Potom by mal byť postúpený mestskému zastupiteľstvu v rámci súborného stanoviska pre ukončenie územného plánu, “ vyjadril sa Kručay.
Už podľa predbežných informácií nulový variant nie je vyhovujúci pre komplexné riešenie územného plánu a centrálnej mestskej zóny. Spracovateľ sa pripája k názoru, že cesta I/61 musí byť navrhnutá ako preložka. Ako reálne sa pre ministerstvo dopravy javia tri možnosti: dve variantné riešenia, tmavomodrý a fialový, ktoré počítajú s vedením cez Nálepkovu ulicu a bledomordrý variant - riešenie so zachovaním križovatky pri hlavnej pošte. V stanovisku, ktoré vyšlo z posudzovania vplyvov na životné prostredie, odporučilo ministerstvo životného prostredia nulový variant, teda ponechať cestu tam, kde je. Mesto má zvážiť, či bude akceptovať toto odporúčanie, nie je preň záväzné. Celkom bol, podľa slov primátora, zo strany ministerstva dopravy „zmetený zo stola“ čierny variant. Poslanec Jozef Babušík, ktorý ho presadzoval, sa nám ešte v januári, tesne po prvom rokovaní predstaviteľov mesta na ministerstve dopravy, vyjadril nasledovne: „Ja by som sa za to ešte bil, keby naše vedenie pritvrdilo.“ Občania z Nálepkovej ulice, ktorým hrozia asanácie a boli tiež prítomní na stretnutí, odporúčali riešiť preložky tunelovým variantom, vyhovoval by im aj variant nulový a čierny. „Keď vyberieme z týchto riešení čokoľvek najlepšie, bude to zlé,“ konštatoval na stretnutí primátor Adame a podotkol, že pri rozhodovaní treba vychádzať z oficiálnych právne záväzných dokumentov. Rozprúdila sa aj diskusia o trasovaní diaľnice, podľa slov primátora je však jej vedenie cez mesto nezvratné.
Ako nejasné sa zatiaľ javí aj financovanie výstavby preložiek. NDS vypísala zatiaľ predbežné oznámenie na tendrovanie II. úseku diaľnice D1 Považská Bystrica, križovatka centrum – Vrtižer. K tomu, čo prešlo v rámci EÚ ako vyvolané investície, ktoré sa budú realizovať pri výstavbe diaľnic, sa ich investor, Národná diaľničná spoločnosť, zatiaľ nevyjadril. Stanovisko malo byť podľa generálneho riaditeľa Igora Chomu jasné už koncom marca. Ten naposledy avizoval, že EÚ chce priškrtiť ich financovanie.
„Zdroj financovania preložiek bude zo ŠR, prípadne z fondov EÚ, o ktoré NDS v súčasnosti žiada. Z Bruselu odpoveď zatiaľ neprišla,” vyjadril sa tlačový hovorca NDS Marcel Jánošík. Ak preložky ciest v Považskej Bystrici nebudú klasifikované ako vyvolané investície, bude ich musieť stavať štát. Primátor na stretnutí avizoval, že k ich realizácii sa pristúpi až po vybudovaní diaľnice.
Autor: berko