va.
Stratégia vychádza z požiadaviek únie, aby sa účasť dospelej populácie na celoživotnom vzdelávaní zvýšila do roku 2010 na 12,5 percenta. Bude zapracovaná do zákona o celoživotnom vzdelávaní, ktorý vypracuje rezort školstva na jeseň tohto roka. Celoživotné vzdelávanie zastreší všetky stupne vzdelávania od predškolského až po vysokoškolské a ďalšie vzdelávanie. Rieši aj systémy vzdelávania - formálne, ktoré vedie k nadobudnutiu kvalifikácie, neformálne, ktoré predstavujú kurzy a školenia a informálne učenie sa, ktoré je súčasťou nášho každodenného života bez toho, aby sme si ho riadne uvedomovali. Systém umožní občanovi uznať mu dosiahnuté vzdelanie a prax a nadviazať naň vzdelávaním kedykoľvek si jeho situácia na trhu práce vyžiada doplnenie, rozšírenie alebo zmenu kvalifikácie. Celoživotné poradenstvo mu na druhej strane umožní riadiť a plánovať si vlastné vzdelávanie a pracovnú dráhu v súlade so svojimi životnými cieľmi. K vlastnej sebarealizácii tak dospeje kombináciou svojich schopností a prepojením vzdelávania, odbornej prípravy a príležitosťami na trhu práce.
Zamestnávateľovi nový systém umožní adresnejšie definovať svoje požiadavky na profil budúcich zamestnancov. Zároveň ľahšie získa pracovnú silu pre nové, inovované alebo trendové pracovné pozície a zníži náklady na ďalšie vzdelávanie svojich zamestnancov. „Snažíme sa, aby jednotlivé podnikateľské subjekty vytvárali také podmienky, aby sa financovanie nejako zjednodušilo. Samozrejme, nechceme vstupovať do daňového systému, ale určité bonusy v zákone navrhovať budeme,“ povedal minister školstva Ján Mikolaj. Nový systém umožní vznik vzdelávacích programov zodpovedajúcich požiadavkám znalostnej ekonomiky, čím zároveň prispeje k prevencii nezamestnanosti v regiónoch.
Podľa schválenej koncepcie bude účinným nástrojom voľného prístupu občanov, zamestnávateľov, verejnej správy a inštitúcií k vzdelávaniu informačný systém. Ten bude obsahovať databázu vzdelávacích ustanovizní, lektorov a akreditovaných vzdelávacích programov. Jeho súčasťou bude aj zoznam subjektov, ktoré budú overovať výsledky neformálneho vzdelávania pre získanie kvalifikácie.