hrozené. Položili sme preto niekoľko otázok tlačovému hovorcovi Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcelovi Jánošíkovi.
Bolo vypísané verejné obstarávanie na II. úsek diaľnice D1 Sverepec-Vrtižer. Zaujíma nás tiež, kedy bude vypísané verejné obstarávanie preložky cesty II/517, ak sa má podľa vašich predchádzajúcich informácií tendrovať spolu s diaľnicou.
Tender bol vypísaný 21. júla 2007.
(Druhá časť otázky zostala zo strany NDS nezodpovedaná. Miroslav Česnek z Úradu pre verejné obstarávanie nás informoval, že nebolo zverejnené žiadne samostatné oznámenie týkajúce sa preložky II/517. Ani v oznámenia o verejnom obstarávaní na II. úsek diaľnice Sverepec-Vrtižer nie je preložka II/517uvedená. V stručnom opise zákazky alebo nákupu Diaľnica D1 Sverepec - Vrtižer, 2. úsek v km 4,900 - 9,595 sa uvádza: tvorí ju časť diaľničného úseku ponad mesto Považská Bystrica od križovatky Centrum (km 4,900) po koniec úseku (9,595). Práce na stavbe obsahujú demolačné práce, obslužné komunikácie, mosty, preložky sietí, kanalizácie, križovatku Centrum, protihlukové steny. Zmienka o budovaní preložky chýba.)
Mesto menilo požiadavky na preložku cesty 1/61. Záverečné stanovisko MŽP SR je vydané, odporúča sa nulový variant. Mesto chce bledomodrý variant, zmeniť cestu z funkčnej triedy B1 na B3. Ide o časť cesty 1/61 a taktiež vybudovať jednu komunikáciu, ktorá by išla popod diaľničné teleso a poza rybníky s vyústením pri čerpacej stanici OMW. Vedia projektanti o týchto zámeroch a ďalších požiadavkách mesta? Budú zahrnuté v projektovej dokumentácii?
Požiadavky mesta o budovaní preložky cesty I/61 popod diaľnicu a ďalej poza rybníky nie sú zahrnuté v dokumentácii. V zmysle záverečného stanoviska je budovanie tejto časti preložky plánované až po sprevádzkovaní diaľnice a podrobnom dopravnom prieskume, ktorý preukáže prípadnú potrebu takejto preložky. V súčasnosti je len zakotvená v územnom pláne mesta, aby bol na ňu rezervovaný koridor. Na preložku cesty I/61 sa v súčasnosti zabezpečuje dokumentácia pre územné rozhodnutie v súlade s vydaným „záverečným stanoviskom“ MŽP SR. Stavebné povolenie bude zabezpečované až po majetkovoprávnom vysporiadaní. Stavba bude zabezpečovaná v investorstve NDS.
Ministerstvo dopravy aj NDS mali dostať z Bruselu odpoveď týkajúcu sa uvoľnenia financií z eurofondov na výstavbu diaľnice najneskôr do 6. júla 2007. Dostali ste ju už? Budú sa krátiť financie na vyvolané investície, ktorými je aj budovanie oboch preložiek v meste?
Odpoveď z Bruselu nie je.
Údajne sú nejaké problémy v súvislosti s diaľnicou v Považskej Bystrici. EÚ nechce uvoľniť na ňu financie, pretože v rámci EIA sa nevybral variant, ktorý bol z hľadiska vplyvu na životné prostredie najvýhodnejší. Môžete potvrdiť tieto informácie alebo ich vyvrátiť?
Bez komentára.
Kedy bude NDS robiť geologický prieskum kopca, cez ktorý má ísť teleso diaľnice ponad mesto ako pozemná komunikácia? V minulosti tu došlo k rozsiahlym zosuvom pôdy, geologicky ide o nestabilné podložie...
Geologický prieskum bol ukončený v tomto roku. V súčasnosti je zabezpečený geologický monitoring pred výstavbou, ktorý mapuje súčasný stav.
Je už rozhodnuté o tom, čo sa ponúkne ako náhrada obvodnému oddeleniu polície za budovu, ktorá sa má v súvislosti s diaľnicou v meste asanovať?
Finančná náhrada môže byť v zmysle znaleckého posudku. Týka sa to i prípadného postavenia novej budovy, pričom bude potrebné združiť investičné prostriedky, nakoľko NDS ju môže zabezpečiť finančne iba do výšky nákladov rovnajúcich sa znaleckému posudku za asanovanú budovu.