Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Premiéra historických vozidiel prilákala mnoho Bystričanov

Pohľad na historické vozidlá láka mladú i staršiu generáciu. Tí skôr narodení sa vracajú späť do svojej mladosti, kedy takéto autá bežne jazdili po cestách, no a mladší zas s obdivom pozerajú na zachovalé vozidlá, ktoré sú v mnohých prípadoch aj viac ako

po polstoročí stále pojazdné a zachovalé. Takúto možnosť mali aj obyvatelia Považskej Bystrice v sobotu 7. júna pri hoteli Manín.
Záľuba v starých vozidlách
Klub historických vozidiel Považie nemá dlhú existenciu. Vznikol len v tomto roku, no už preukázal svoju životaschopnosť. Súťažné podujatie Veterán Tour Manín 2007 pre historické vozidlá, ktoré usporiadal tento mesiac, je toho dôkazom. Medzi zakladateľov klubu patrí Štefan Blaško. Čo ich inšpirovalo k založeniu? „Niečo podobné tu chýbalo. Pritom Považská Bystrica je charakteristická motorizmom, všetci sme ním žili. V klube nekladieme dôraz na počet členov, skôr sa zameriavame na kvalitu, aby sme mohli s členmi komunikovať, boli životaschopní. A čo je dôležité venujeme sa aj mládeži, pretože pri dnešných automobiloch nemáte šancu sám si opraviť auto. Historické vozidlá sú o inom. Preto kupujeme autá v zlom stave, postupne ich dávame do poriadku. Našťastie náhradné diely sa dajú zohnať, aj keď ich treba niekedy opravovať, niektoré veci si vyrábame sami. Aj včera som bol ešte monterkách, celý zaolejovaný, opravoval som autíčka,“ zasmial sa Blaško. Spomenul i úspechy, ktoré klub od svojho vzniku dosiahol. Zatiaľ ich síce veľa nie je, ale z každého, na ktorom sa zúčastnili, doniesli ocenenie. Napríklad v Bratislave s T-805 či T-613. Na škodoradostnú otázku, či pri „šestotrinástke“ mal aj kufor plný peňazí, lebo je o nej známe, že je „žrút“ benzínu, sa len zasmial: „Samozrejme, že bolo treba aj tankovať. Ale s 805-kou som radšej išiel na kamióne.“ S ňou sa na Veterán Tour Manín 2007 nezúčastnil. „Škoda, včera sa pokazila a nestihli sme ju opraviť,“ skonštatoval. „Ale dúfam, že na budúci rok už bude v poriadku, rovnako aj ďalšie autíčka, ktoré teraz dávam aj so synmi do poriadku,“ dodal.
Rýchlosť nebola dôležitá
Súťaž Veterán Tour Manín 2007 nebola ani tak o rýchlosti, ako skôr o kvalite. Tú museli vozidlá preukázať tým, že prešli celú určenú trasu. Tvorili ju dve etapy. Prvá do Bytče, kde sa mohli pohľadom na historické vozidlá pokochať aj tamojší občania a druhá viedla na Podjavorník. „Celá trať má 72 km, čo je dosť, aby ju vozidlá zvládli. Musia pritom prejsť cez päť kontrol, kde preveria znalosti vodičov z motorizmu, ich zručnosť a samozrejme znalosti dopravných predpisov. Pre účasť v súťaži je dôležité, že auto či motorka musia prísť do cieľa, ktorý je na Podjavorníku,“ v stručnosti predstavil podmienky súťaže Štefan Blaško. Medzitým musel odpovedať aj na zvedavé otázky, týkajúce sa jeho obľúbenej aerovky. Podobným otázkam čelili aj ďalší účastníci súťaže, ktorí postupne prichádzali na parkovisko pri Maníne. Tam ich už čakala „handraplán“ občana Benka, ktorý si svoju trojkolku pristavil skôr. „Mám ju už desať rokov. Bola v horšom stave, ale postupne sme ju dali do poriadku. Veľa na nej nejazdím. Väčšinou keď je motozraz alebo sú voľby, tak dám na ňu plagát. Ako napríklad aj teraz,“ ukazuje na plagát na zadnej časti „handraplánu“. A ako prišlo vozidlo k takému to názvu? „Prečo nie, veď je tatraplán, aeropán, tak prečo nie handraplán?“ zasmial sa Benko. Ako sa ďalej priznal, má doma ešte motorku z roku 1937. Zatiaľ je nepojazdná, ale ktovie, možno už na budúci rok sa bude na nej voziť.
Prehliadka veteránov
Na Veterán Tour Manín mohli návštevníci obdivovať aj iné modely. Veľký záujem vzbudovalo vozidlo Aero 30 z roku 1934. Jeho majiteľom je Štefan Blaško. „Ani neviem, koľkým majiteľom som. A dostala som sa k nemu nechtiac. Kolega Ľudo Francl ma nahovoril, aby som si ho išiel pozrieť. Nemal som to urobiť. Autíčko ma doslova chytilo za srdce a kúpil som ho. So synmi sme ho v zime rozobrali až do šróbika a opäť poskladali,“ spomína na začiatky svojej záľuby Š. Blaško. Hoci „aerovka“ ako sa priznal, patrí medzi jeho obľúbené, doma ich viac. Teraz napríklad opravujú Pragu Pikolo z roku 1932.
Kúsok vedľa stála ďalšia „aerovka“ patriacia Ľ. Franclovi, návštevníci sa mohli potešiť i pohľadom na pôvodnú felíciu zo šesťdesiatych rokov, tatraplán, nákladnú Tatru 128... Medzi nimi sa nestratili ani motocykle a ich vodiči v historických policajných uniformách. Anton Bajza z Predmiera prišiel na Jawe 350. „Našiel som ju v humne, musel som na nej urobiť kompletnú renováciu. Mám ju už štyri roky a jazdím na ne po celom Slovensku. Najďalej som bol v Košiciach,“ opisuje svojho dvojkolesového miláčika. Jaroslav Hajdúch z Malej Bytče na súťaži síce nebol na vlastnej motorke, ale požičanej ČZ 150, ale ako sa priznal, doma si reštauruje Maneta, ktorý bol vyrobený v Považských strojárňach v roku 1948. Ktovie, možno nabudúce príde na ňom. Viac si svoje vozidlo pochvaľoval jeho brat Slavomír. Jawa 250 je podľa neho v denne prevádzke. „Zatiaľ som ju ešte negenerálkoval. Je stále pojazdná a pritom je z roku 1949. No práve dnes začala vystrájať. Ale to bude asi štartovným číslom. Máme trinástku,“ zasmial sa.
Staré vozidlá si prezeral aj primátor mesta Miroslav Adame. Ako nám prezradil, na veteránov sa radšej pozerá, vlastniť niektorého z nich ho zatiaľ neláka. „Obdivujem ľudí, ktorí ich dokážu udržať prevádzkyschopné. Je za tým kus roboty, zápalu a najmä času. Najviac sa mi páčia aerovky, aj chrobák... Všetky sú nádherné,“ nekonkretizoval auto, ktoré ho najviac upútalo. Niet sa čo čudovať, všetky vozidlá boli obkolesené divákmi, ktorí ich obdivovali. Ťažko bolo vybrať z nich to, ktoré bolo najkrajšie. Divácke hlasy napokon rozhodli, že najviac sa im páčilo Aero 30 s č. 3, ktoré majiteľom je Ľ. Francl.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Home (ale aj) Office
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Zelená Bratislava
  7. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 110
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 19 889
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 131
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 119
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 764
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 054
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 622
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 102
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 967
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 608
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Darček pre čitateľov v najbližšom vydaní MY Považského Obzoru

Vydanie prílohy v mimoriadnom náklade plnej tajničiek, krížoviek, sudoku, zábavného čítania a kvalitného obsahu podporili firmy a samosprávy.

Ilustračné foto.

Nedostupná kultúra môže poznačiť budúce generácie

Deti a mládež si postupne odvyknú od kvalitnej kultúry.

ilustračné foto

Bude FK Dubnica prepúšťať? Švec: Prišli sme o vyše 150-tisíc

Exkluzívny pohľad do vnútra dubnického futbalu.

Peter Švec pózuje s Marekom Kuzmom, jedným z lídrov Dubnice, ktorí ostali aj po minulej sezóne.
Rodák z Považskej o historických tituloch aj korone, ktorú prekonal.

Tomáš Frolo, poctivý robotník, ktorý sa nehral na hviezdu

Poctivý robotník v obrane. Rodák z Považskej Bystrice TOMÁŠ FROLO (38) sa nikdy nehral na hviezdu, napriek tomu dokázal to, o čom môže väčšina hokejistov iba snívať. Dva finálové štarty v Plzni a Litvínove pretavil v historické tituly pre svoje tímy.

Tomáš Frolo v drese bratislavského Slovana.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Najviac nakazených pribudlo v Košiciach a v okrese Čadca

Nedeľňajší rekord sa vyšplhal na číslo 860.

Nedeľný rekord. V Trenčianskom kraji pribudlo 104 pozitívne testovaných

Laboratóriá na Slovensku otestovali 5 025 vzoriek, celkový počet pozitívnych bol 860.

V Nitre pribudli hospitalizovaní aj mŕtvi. Ohniská na Borovej stráži polícia

Viac ako dve tretiny reprofilizovaných lôžok pre COVID pacientov sú obsadené. Vytvoria ďalšie.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Už ste čítali?