Miensku zo súčasných 974 na 197. Ak by zákon prešiel v NR SR a podpísal ho prezident, znamenalo by to likvidáciu matričných úradov v takých matričných obvodoch, kde počet obyvateľov nedosahuje desaťtisíc. V našom regióne by sa zrušili všetky matričné úrady s výnimkou Považskej Bystrice, Beluše, Púchova, Ilavy, Dubnice a Novej Dubnice. Obyvatelia všetkých ostatných obcí by museli pri vybavovaní akejkoľvek agendy na matrike cestovať v niektorých prípadoch až desiatky kilometrov. Návrh zákona o matrikách sa dostal v rámci pripomienkového konania už aj na stoly starostov miest a obcí, a tak nás zaujímalo, ako sa k nemu niektorí z nich vyjadrili.
Anton Múdry, starosta Zliechova: „Zliechov je koncová obec, kde odjakživa matrika fungovala. Ak by sa stalo, že sa bude musieť zrušiť, kvôli všetkému, od osvedčovania listín, by museli naši občania cestovať minimálne do Ilavy. Štát hradí zamestnankyni na túto činnosť 0,2 úväzku. Tá však vykonáva aj ďalšie iné úkony. Ak chcú „hore“ šetriť, my by sa dotovaných peňazí vzdali, len nech matrika zostane. Po zrušovaní stavebných úradov ide o ďalší nepremyslený krok, keď sa likviduje to, čo funguje bezproblémovo.“
Štefan Hatajčík, starosta Papradna: „Návrh novely zákona nie je voči väčšine vidieckeho obyvateľstva Slovenska ústretovým krokom. Napríklad v Papradne máme mnoho prestárlych a imobilných obyvateľov a matrikárka, hoci je zamestnaná iba na 0,2 úväzku chodí k mnohým z nich až do domu. Neviem si predstaviť, čo by sa stalo, ak by matrika v Papradne zanikla...“
Vladimír Polešenský, prednosta Obecného úradu v Pruskom: „Návrh novely zákona nás zarazil a nesúhlasné stanovisko sme už zaslali na ministerstvo vnútra.“
Radomír Brtáň, starosta Košece: „V Košeci matrikárku zamestnávame na 0,2 úväzku. Nechápem, prečo sa ministerstvo snaží meniť niečo roky zabehnuté. Košečania by to po zrušení matriky nemali do Ilavy až tak ďaleko, no i tak by to skôr narodeným obyvateľom skomplikovalo život. A to už nehovorím o obciach, odkiaľ by museli na matriku dochádzať 25 – 30 kilometrov. S takouto novelou zákona rozhodne nesúhlasíme a v tomto zmysle sme sa na ministerstvo k zákonu aj vyjadrili.
Nemalo zmysel oslovovať ďalších starostov, reakcia by bola takmer stopercentne rovnaká. Zarazila nás však ešte jedna „maličkosť“. V doložke finančných, ekonomických a environmentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie, z dielne predkladateľov zákona sa v druhej časti (odhad dopadov na obyvateľstvo, hospodárenie podnikateľskej sféry iných právnických osôb) uvádza „BEZ DOPADOV“! Ak nie je dopad na obyvateľa napríklad osady Podjavorník, ktorý má kvôli akejkoľvek banalite na matrike cestovať do Považskej Bystrice, tak potom čo dopad je??? Odmietavé stanovisko k navrhovanej novele dalo i Združenie miest a obcí Slovenska, ktorého výkonný podpredseda Jozef Turčány uvádza: „Podľa názoru ZMOS sa navrhovaný materiál v tejto podobe vôbec nemal stať predmetom pripomienkového konania. Jednotlivé nezrovnalosti v kvalite výkonu matričnej činnosti je potrebné riešiť individuálne, nie plošne.“
K pripravovanej novele sa pre náš týždenník vyjadrila aj Alena Koišová z tlačového odboru ministerstva vnútra. Z jej stanoviska vyberáme: „Terajší vysoký počet matričných úradov nie je efektívny. Predovšetkým matričné úrady v malých obciach nie sú schopné riadne zabezpečovať úlohy na potrebnej úrovni, čo priznávajú aj viaceré obce. V súčasnosti zamestnáva matrikára na plný úväzok iba 95 matrík, drvivá väčšina zabezpečuje matričnú činnosť len na čiastkový úväzok, t. j. vykonávajú pre obec aj iné práce. Na mnohých matričných úradoch zaznamenávajú tak málo matričných udalostí, že matrikár, ktorý ich popri inej práci vykonáva na čiastkový úväzok, jednoducho nenadobúda zručnosť a v podstate ho nič nenúti zvyšovať si odbornosť, nemá ako získavať prehľad o najnovšom vývoji. Radikálne znížený počet matričných úradov na druhej strane bude znamenať vyššiu štátnu dotáciu pre novokonštituované matričné úrady. Musíme preto zabezpečiť optimálne materiálno-technické vybavenie nových matričných úradov a na to sú potrebné finančné prostriedky. Preto pri racionalizácii štruktúry matričných úradov v prvých rokoch k úspore nedôjde.
Ministerstvo vnútra v súčasnosti vyhodnocuje pripomienky k návrhu novely zákona o matrikách. Nie je teda vylúčené, že dôjde k zmenám v novej štruktúre matričných úradov oproti tej, ktorú navrhlo MV SR. O detašovaných pracoviskách matrík novela neuvažuje.“
Podčiarknuté a zrátané – redukciou matrík sa neušetrí ani koruna a totálne to skomplikuje život obyvateľom vidieka. Jediným pozitívom by tak malo byť akési abstraktné zvýšenie kvality služieb matrík... Človeka nevdojak prepadne myšlienka, či nie je štipka pravdy na kuloárnych rečiach, že návrh novely zákona je dielom určitej loby. Nie je ťažké dovtípiť sa, prečo?