išli o rybačku na obľúbenom revíri Pod Dubovcom a na Nosickej priehrade. Veru ani najstarší pamätníci si nespomínajú, kedy bol na priehrade taký nízky stav ako počas tohtoročného júla.
Príčinou „spadnutia“ vodnej hladiny bol geologický prieskum, ktorý vykonávala žilinská spoločnosť Geofos pre potreby Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Európskou úniou požadovaný prechod na vysokorýchlostné železnice si totiž vyžaduje zmenu vedenia trasy z Púchova do Považskej Bystrice a časť trate povedie ponad Nosickú priehradu. Kvôli plošine vykonávajúcej geologický prieskum sa musela hladina vody znížiť o takmer dva metre. Zdá sa však, že už onedlho sa rybári budú môcť opäť vrátiť na brehy vodnej nádrže Pod Dubovcom.
Podľa informácií od vedúceho odboru prevádzky Vodných elektrární Trenčín Milana Chudého už v týchto dňoch prechádzajú na normálny režim prevádzky. „Obdobie zníženej hladiny na Nosickej priehrade sa chýli ku koncu. Spoločnosť Geofos ukončila geologický prieskum a pomaly začíname s napĺňaním priehrady. No nejaký čas ešte potrvá, kým sa dostaneme na úroveň 278,8 metrov nad hladinou mora, čo je v našich podmienkach optimálny stav. Dnes je stav 277,4 m a denne by mala hladina stúpať v priemere o 5 – 10 centimetrov. Maximálna výška vodného stĺpca na Nosickej priehrade je 279,4 m, no na túto úroveň sa kvôli rezerve dostávame len málokedy. V budúcnosti by už k tak výraznému poklesu vodného stavu dôjsť nemalo a hladina by mala kolísať len zhruba v polmetrovej tolerancii – kvôli výrobe elektrickej energie,“ povedal nám Chudý.
O stanovisko sme požiadali aj zodpovedného riešiteľa geologickej úlohy Mariána Kuvika zo spoločnosti Geofos Žilina: „Podrobný inžinierskogeologický prieskum spracovávala naša spoločnosť pre generálneho projektanta stavby „Modernizácia železničnej trate Púchov – Považská Bystrica na rýchlosť 160 km“ a Železnice Slovenskej republiky. Účelom podrobného prieskumu na vodnej ploche VN Nosice bolo overiť inžinierskogeologické a geotechnické pomery v trase projektovaného železničného mosta. Počas prieskumu došlo k technickým problémom vrtnej plošiny pre nestabilitu dna vodnej nádrže. V nádrži sa nachádza neobvykle veľa bahenných sedimentov, čo spôsobilo pri prevádzkovom znížení vodnej hladiny nerovnomerné sadanie vrtnej plošiny. Hladina bola znižovaná v závislosti od mnohých faktorov, pričom jedným z nich bola naša požiadavka zníženia na požadovanú úroveň, aby sme mohli realizovať prieskumné vrty aj v hlbokej časti vodnej nádrže. Dĺžka zníženia však závisí aj od prevádzky VE Nosice a aktuálnych prietokov Váhu. Prieskum bol ukončený 21. júla, s prieskumnými prácami budeme pokračovať v lokalitách Nimnica a Milochov v trasách plánovaných železničných tunelov Diel a Milochov. Prieskum na VN Nosice už v rámci tejto etapy nepredpokladáme. Je však možné, že pri spustení samotnej výstavby bude zo strany projektanta stavby požiadavka na doplnenie resp. spresnenie informácií.“
Nízky stav Nosickej priehrady sa nedotkol iba rybárov. Od svojho koníčka boli odstavení aj členovia Klubu vodného motorizmu. „V poslednom mesiaci sme areál nemohli využívať prakticky vôbec. Motorové člny i lode nám zapadali do bahna, pričom sa mohli vážne poškodiť. Zarážajúce na tom je, že nás vopred nikto neinformoval o tak drastickom poklese vody,“ povedal predseda klubu Vladimír Skáčik.
Rovnako sa nikto z kompetentných neobťažoval oznámiť pokles vodnej hladiny ani Mestskej organizácii Slovenského rybárskeho zväzu (SRZ) v Považskej Bystrici a Miestnej organizácii SRZ v Púchove.