nsku je nevyhnutná. Slovenské železnice sú totiž zastarané a nespĺňajú kritériá Európskej únie pre vlakovú dopravu.
Ak sa chceme zapojiť do systému tranzitných európskych železníc a byť konkurencieschopní na európskom trhu, nesmie nám, obrazne i doslovne, ujsť vlak. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) si tento fakt uvedomujú a už niekoľko rokov trvá modernizácia železničnej trate v úseku Bratislava – Čierna nad Tisou. V súčasnosti sa robia práce v úseku Trnava – Piešťany a Piešťany – Nové Mesto nad Váhom. Ako nás informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková, modernizácia úseku trate Trenčín – Púchov je v štádiu spracovávania dokumentácie pre realizáciu stavby, práce by mali začať najneskôr v roku 2010. Na úsek Považská Teplá – Žilina sa spracováva dokumentácia pre územné rozhodnutie. Najkomplikovanejšou časťou celej modernizácie bude úsek Púchov – Považská Teplá. Na dielo v hodnote viac ako desať miliárd korún sa momentálne spracováva dokumentácia pre územné rozhodnutie a jeho súčasťou budú štyri mosty a dva tunely. Dva železničné mosty preklenú Nosický kanál a staré koryto Váhu, ďalší šesťstometrový most spojí nimnický a milochovský breh Nosickej priehrady a štvrtý most povedie ponad najväčší rybník vodnej nádrže v Považskej Teplej. Prvý, 1170-metrový tunel by mal ísť poza Nimnické kúpele a druhý, menší, od začiatku Milochova po koniec Považských strojární. Podľa projektového manažéra Romana Lička zospoločnosti Reming consult, súčasné vedenie trasy železnice kopírujúce Nosickú priehradu bolo koncipované na rýchlosť maximálne 100 km/h. Pretrasovanie železnice zvýši rýchlosť na Európou požadovaných 160 km. „Pri projektovaní preložky treba brať do úvahy množstvo faktorov, ktoré boli zistené v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie. Zosuvné územia, zvetrávanie, vplyv na režim podzemných vôd (kúpele Nimnica), vplyvy na biotop, obyvateľstvo a neposlednom rade vplyv na zmenenú scenériu krajiny sme museli akceptovať a prijať opatrenia na ich vylúčenie, resp. minimalizovanie,“ povedal Ličko.
Preloženie trasy železnice skráti podľa Lička úsek Púchov – Považská Teplá zo súčasných 19 na 16 km, novú tvár i miesto dostanú zastávky Nosice a Milochov, zruší sa železničná stanica v Považskej Teplej a nahradí ju iba zastávka. Jediné rýchlostné obmedzenie zo 160 na 140 km bude v železničnej stanici v Považskej Bystrici. „Projekt modernizácie železníc je celým komplexom úloh. Hlavným dôvodom je samozrejme zosúladenie technických parametrov kladených na tieto trate v rámci EÚ, no nezanedbateľná je i bezpečnosť a kultúra cestovania. Úrovňové priecestia a priechody nahradia mimoúrovňové objekty – nadjazdy a podchody, nevyhnutná bude prestavba železničných staníc (nástupištia, podchody), úprava prístupu pre zdravotne postihnutých, ako aj skvalitnenie oznamovacej a zabezpečovacej techniky,“ dodal Ličko.
Práce na modernizácii úseku Púchov – Považská Teplá by sa mali začať v roku 2011 a predpokladané ukončenie je naplánované na rok 2015. Investorom sú Železnice Slovenskej republiky a celá modernizácia bude spolufinancovaná z fondov Európskej únie.