ákon, je okrem iného povinnosť absolvovať emisnú kontrolu aj u automobilov so zdokonaleným emisným systémom. Na rozdiel od minulosti tak musia v mysle zákona emisnou kontrolou prejsť aj vozidlá s katalyzátorom.
Mnoho majiteľov automobilov ani nevie, že aj ich auto musí absolvovať emisnú kontrolu, a keďže zákon stanovuje aj termíny absolvovania prvej emisnej kontroly, spýtali sme sa na ne riaditeľa Obvodného úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Považskej Bystrici Juraja Minárika: „Termíny absolvovania emisnej kontroly sú odstupňované podľa termínov, kedy boli automobily po prvýkrát zaevidované. Vozidlá so zdokonaleným emisným systémom, ktoré boli po prvýkrát vzaté do evidencie pred 31. 12. 1993, mali povinnosť prejsť emisnou kontrolou v termíne od 1. 4. 2007 do 30. 6. 2007. Treba však povedať, že automobilov s katalyzátorom vyrobené pred koncom roku 1993 bolo minimum. Katalyzátor mali iba niektoré špičkové modely renomovaných značiek. Druhou skupinou sú automobily zaevidované od 1. 1. 1994 do 31. 12. 1999. Tie musia absolvovať emisnú kontrolu v termíne od 1. 7. 2007 do 31. 12. 2007. Treťou kategóriou sú osobné automobily a nákladné automobily do 3,5 tony so zážihovým motorom s katalyzátorom, ktoré musia absolvovať pravidelnú emisnú kontrolu v termíne od 1. 1. 2008 do 30. 7. 2008. To platí pre vozidlá, ktoré boli vzaté do evidencie od 1. 1. 2000.“
Povinnosť absolvovať emisnú kontrolu pre majiteľa nového auta vzniká až štyri roky po prvom prihlásení. Náklady spojené s pravidelnou emisnou kontrolou znášajú majitelia automobilov. Výška poplatku za emisnú kontrolu nie je štátom regulovaná, no podľa dostupných informácií sa pohybuje od 280 do 420 Sk v závislosti od subjektu, ktorý kontrolu vykonáva a pochopiteľne od oblasti Slovenska. Poplatok za emisnú kontrolu však nie je jediné, čo musí motorista zaplatiť. Za nálepku a preukaz o emisnej kontrole zaplatia zhruba okolo stovky.
Ako nám ďalej Minárik povedal, obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie vydáva oprávnenie na vykonávanie emisných kontrol, takže každý subjekt, ktorý chce emisnú kontrolu vykonávať, musí mať povolenie od spomínaného úradu. „Existujú tri typy emisných kontrol – emisný systém obyčajný, tzv. „špinavé“ benzíny, emisný systém zdokonalený – s katalyzátorom a emisný systém pre naftové motory. Subjekt, ktorý chce vykonávať emisné kontroly, musí požiadať o povolenie a na každý systém dávame špeciálne oprávnenie. Záujemca o vykonávanie emisných kontrol musí, samozrejme, spĺňať určité podmienky, ktoré zákon vyžaduje – technologické zabezpečenie, finančná spoľahlivosť, vyškolení technici, prevádzkové priestory a podobne. Ak subjekt nesplnil v stanovenom termíne podmienky, nemohli sme mu vyhovieť a povolenie sme mu vydali až po ich splnení,“ dodal Minárik.