Vodiči budú po slovenských cestách jazdiť v obciach pomalšie. Zmenu by mala priniesť nová legislatíva, podľa ktorej sa bude v obciach jazdiť maximálne päťdesiatkilometrovou rýchlosťou.
Zníženie maximálne povolenej rýchlosti v obciach na 50 kilometrov za hodinu zvýši šancu prežiť prípadnú zrážku vozidla s chodcom až o 40 percent. Uviedol to generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) Ľubomír Palčák. Zo štúdie ústavu vyplýva, že zníženie rýchlosti o desať kilometrov skráti brzdnú a reakčnú dráhu automobilu až o deväť metrov. „Niekedy týchto deväť metrov môže rozhodnúť o živote a smrti,“ vysvetlil Palčák. Ako povedal, ústav aplikoval aj poznatky škandinávskych krajín, kde po zavedení takéhoto opatrenia klesol počet ťažkých a smrteľných dopravných nehôd. „Sme poslednou krajinou Európskej únie, kde sa v obciach jazdí rýchlosťou 60 km/h,“ dodal.
Navrhované zvýšenie sankcií za vážne porušovanie dopravných predpisov by malo podľa Palčáka splniť aj preventívny význam. Dodal, že sprísnenie podmienok vyplýva aj zo zväčšujúcej sa intenzity cestnej premávky. Slovensko sa do roku 2010 zaviazalo znížiť úmrtnosť na cestách o polovicu a hrozba vyšších pokút by tomu mohla napomôcť.
Úpravu minimálnej rýchlosti na diaľniciach považuje Palčák takisto za dobré opatrenie. Vysvetlil, že intenzita premávky stále narastá a tento návrh napomôže plynulosti dopravy. Používanie zimných pneumatík zvýši bezpečnosť, tvrdí Palčák. Nevie však, kto a na základe čoho určí, kedy je na ceste súvislá vrstva snehu alebo ľadu.