Mestská polícia vo všeobecnosti nemá kompetenciu kontrolu dodržiavania povolenej rýchlosti, ktorá vyplýva zo zákona o premávke na pozemných komunikáciách, pokiaľ tak nie je osobitne ustanovené v platnom znení v obci. Podľa zákona o obecnej polícii však môže kontrolovať dodržiavanie rýchlosti len na miestnych komunikáciách, a tam, kde je dopravným značením obmedzená rýchlosť mimo bežne stanovenej rýchlosti v obciach. V tomto prípade je ale podmienkou, že mestská polícia musí disponovať zariadením na meranie rýchlosti.
Ako nám povedal náčelník považskobystrickej mestskej polície Miroslav Hepner, túto činnosť vykonávajú na niektorých miestnych komunikáciách. „Máme na to aj meracie zariadenie, čo je nová záležitosť. Nejde o ramer, ktorý používa štátna polícia. Naše zariadenie pracuje na inom princípe, sníma sa laserovým lúčom pohyblivý cieľ. Mesto ho nezakúpilo, firma, ktorá ho vyrába, nám ho zapožičala v rámci prezentácie a v súčasnosti ho vlastne testujeme. Zamestnanci si musia toto zariadenia najprv odskúšať a vychytať jeho „muchy“, aby dokázali spoľahlivo zamerať každý pohybujúci sa cieľ. To vyžaduje istý čas. Ide však o zariadenie oficiálne schválené, certifikované,“ prezradil nám Hepner. Zariadenie je podľa jeho slov oveľa mobilnejšie ako ramer, a tak budú príslušníci polície operatívnejší. Či ho mesto zakúpi v budúcnosti alebo bude prenajímať za úplatu, záleží od toho, či v rámci novelizácie zákona bude mestskej polícii ponechaná právomoc merania rýchlosti na miestnych komunikáciách v tých intenciách ako doteraz. V rámci mesta sa pripravuje aj zmena dopravného značenia na komunikáciách v centrálnej mestskej zóne a niektorých priľahlých častiach. „Nechceme začínať so zmenou značenia na komunikáciách, ktoré sa budú používať pri výstavbe diaľnice a preložiek, lebo tam z pochopiteľných dôvodov dôjde k zmene dopravného značenia možno už o rok, a tak by to bolo neefektívne. Zmena dopravného značenia je totiž vec finančne náročná. Návrh zmien v značení máme pripravený. Termín sme mali do konca septembra. Predložíme ho na pracovnej porade primátorovi mesta, a ak to prejde aj cez schvaľovanie dopravnej komisie, ktorá sa musí k tomu vyjadriť, postúpi návrh na príslušný útvar mesta,“ vyjadril sa Hepner.
Púchovskí mestskí policajti sa s meraním rýchlosti v obci tak neponáhľajú. „Podľa pripravovanej novely zákona o mestskej polícii nebudeme mať právo merať v uzavretých častiach obce rýchlosť a logicky nebudeme môcť previnilcov ani sankcionovať. Novela zákona by nám dávala právo kontrolovať iba zastavenie a státie. Počkáme si, ako sa celá situácia vyvinie a podľa toho sa zariadime. Bolo by predsa zbytočné teraz vyhodiť peniaze na nákup drahého zariadenia na meranie rýchlosti. Ak by prešiel zákon v doterajšej podobe, nepotrebovali by sme ho,“ povedal nám zástupca náčelníka Mestskej polície v Púchove František Mičuda.
Podobný názor má aj Jozef Olšovský, ktorý je poverený riadením mestskej polície v Dubnici nad Váhom. „Radar sme mali zapožičaný na dva týždne, pretože svoj vlastný nemáme, takže nemáme ani čo používať. Ak by zákon prešiel s tým, že by sme rýchlosť mohli merať, muselo by o zakúpení radaru rozhodnúť mesto,“ povedal Olšovský.
Radar si vyskúšali aj v Novej Dubnici. „Prístroj sme si zapožičali z výskumného ústavu. Zatiaľ môžeme merať tam, kde je rýchlosť obmedzená dopravnou značkou. Ako tomu bude po schválení zákona, netuším,“ povedal náčelník MsP Branislav Švančara.
Dodajme len, že novela zákona o mestskej polícii už prešla pripomienkovým konaním a skutočne nepočíta s tým, aby mestská polícia kontrolovala rýchlosť automobilov v obciach. Po schválení parlamentom by nový zákon mal vstúpiť do platnosti 1. januára roku 2009.
Autor: mk, pok, berko