i až príliš veľká mediálna diskusia, preto nás zaujímalo, aká je skutočnosť.
Hromadnú dopravu v Trenčianskom kraji zabezpečuje spoločnosť SAD Trenčín a podľa hovorkyne spoločnosti Ivany Strelcovej majú 298 autobusov prímestskej dopravy. Z nich 74 zakúpila spoločnosť SIRS pri svojom vstupe do SAD Trenčín a nie sú staršie ako dva roky. Priemerný vek autobusov v prímestskej doprave je 12,7 roka, no toto číslo sa už tento rok výrazne zmení, pretože najstaršie autobusy vyradia z prevádzky. „Ešte v tomto roku bude uvedených do prevádzky 30 nových klimatizovaných autobusov. V budúcom roku ich bude ešte viac. Obnova vozového parku je dlhodobo naplánovaná. Autobusy sa nakupujú z prostriedkov SAD. Časťou dohody s VÚC Trenčín, ktorý nám vydáva licenciu na prevádzkovanie osobnej hromadnej dopravy, je aj klauzula o obnove vozového parku, a to tak, že od konca budúceho roka nesmie na cestách Trenčianskeho kraja premávať autobus starší ako 16 rokov. Všetky autobusy, ktoré budeme od tohto kalendárneho roka nasadzovať do prímestskej dopravy, budú klimatizované, čo znova zvýši štandard cestovania predovšetkým v letných mesiacoch,“ vyjadrila sa Strelcová.
Ako ďalej uvádza, počet havárii sa v ostatnom čase oproti bežnému priemeru nezvýšil. V prevažnej väčšine ide o nehody, kde sú vodiči prímestskej dopravy SAD Trenčín účastníkmi, ale nie jej vinníkmi. „Všetky autobusy, ktoré vykonávajú verejnú dopravu, sú technicky spôsobilé. Podľa zákona nesmie vyjsť na cestu autobus bez platnej STK. Kontrolou na STK prechádzajú autobusy raz ročne, a to bez ohľadu na ich vek. Okrem toho sa kontrola technického stavu vozidiel vykonáva denne pred nástupom na výkon bez ohľadu na vek autobusu. Čas venovaný kontrole autobusu je vodičovi platený rovnako ako samotné jazdenie. Každý šofér má pri sebe preukaz technickej spôsobilosti vozidla,“ dodáva Strelcová.
Okrem technického stavu vozidiel je najčastejšou príčinou dopravných nehôd zlyhanie ľudského faktora, a preto stále častejšie rezonujú otázky odbornej zdatnosti vodičov prímestskej dopravy. „Dlhodobo máme dostatok vodičov potrebný pre výkon služieb, ktoré zabezpečujeme. Priebežný úbytok šoférov kompenzuje zhruba rovnaký počet nových záujemcov o toto povolanie. Každý vodič absolvuje pri nástupe psychotesty, a tie sa periodicky opakujú. U vodičov do 50 rokov po piatich rokoch, u starších každé dva roky. Okrem toho vodiči do 50 rokov musia absolvovať každé dva roky zdravotnú prehliadku, starší ako 50 rokov sa jej musia podrobiť v ročných intervaloch. Každoročne je aj školenie vodičov s odborným preskúšaním z dopravných predpisov. Je povinné pre každého vodiča SAD Trenčín bez rozdielu veku s praxe. Preškolenie je našou aktivitou, neukladá nám ho zákon. Ďalšie školenia prebiehajú v spolupráci s políciou z dopravného inšpektorátu (analýza dopravných nehôd, problematické úseky ciest a podobne). Zúčastňujú sa ho všetci vodiči SAD Trenčín,“ zakončila Strelcová.