I keď ich spočiatku najviac oslovil rozvoj cestovného ruchu, netrvalo dlho, aby kvitovali aj inú – pragmatickejšiu stránku celého projektu. Po troch mesiacoch od prvého stretnutia tak nadobudol reálnu podobu projekt nazvaný Protipožiarna cesta Strážovské vrchy. „Hlavným dôvodom, prečo som začal rozmýšľať o prepojení Mojtína s okolitými obcami aj inou, ako doteraz existujúcou cestou, boli skalné masívy hrozivo sa týčiace nad jedinou prístupovou cestou do obce. I keď rozruch okolo padajúcich skál v poslednom čase utíchol, hrozba odrezania obce od sveta je na dennom poriadku. Napríklad aj minulý týždeň bol na tunajšom obecnom úrade človek z riadenia krízového štábu z Považskej Bystrice. Málokto vie, že je vypracovaný krízový plán, ktorý počíta s lístkovým systémom a množstvom opatrení v prípade, ak by skalné bralá popri ceste povolili. Hoci som podnikol maximálne kroky k odstráneniu skalného masívu Smetlička, ktorý najviac ohrozuje cestu, nenašiel som u kompetentných pochopenie,“ povedal nám Staňo.
Na prvom stretnutí so starostami spomínaných obcí spolu so zástupcom štátnych lesov sa zrodil plán projektu rekonštrukcie a vybudovania asi 16-kilometrovej komunikácie, ktorá by prepojila všetky štyri obce. Nemalú úlohu pri rozhodovaní starostov hrali aj tohtoročné katastrofálne lesné požiare v Grécku, Španielsku, no i na Slovensku. Tisícky hektárov lesného porastu padli za obeť niekedy len preto, že neexistovala príjazdová cesta pre hasičské vozidlá. Horúce letá v dôsledku globálneho otepľovania hrozia požiarmi aj v Strážovských vrchoch, a tak je projekt cesty jednou z možností, ako tento čarokrásny kus prírody preventívne chrániť pred ohnivými jazykmi. „Na projekte intenzívne pracujeme s odborníkmi, vytipovali sme miesta, kde by mohli byť umiestnené protipožiarne vodné zdrže. Okrem spojenia Mojtína s okolitým svetom aj alternatívnou cestou by mala obnovená komunikácia obrovský význam na rozvoj cestovného ruchu. Len na skok by bolo do Pružiny, Dolného Lieskova, Zliechova, odtiaľ sa otvára cesta na Čičmany, odtiaľ do Žiliny i Martina. Rozhodne nechceme, aby po ceste chodili nákladné automobily,“ plánuje Staňo.
Podľa mojtínskeho starostu je celý projekt rozdelený do štyroch častí a nejde o nič nové. V podstate len nadväzujú na historicky existujúcu cestu, ktorá pred pár storočiami spájala všetky štyri obce. Projekt by mal dostať konečnú podobu na jar budúceho roku a hneď, ako sa zverejní výzva na čerpanie prostriedkov z eurofondov, chcú starostovia konať. I keď ide o finančne náročný projekt a celá stavba by si vyžiadala okolo 700-tisíc eur, Staňo verí, že ich zámer kompetentných osloví. Rovnako je presvedčený, že nájdu pochopenie u ochrancov prírody a predstaviteľov obvodného úradu životného prostredia. Tých zatiaľ informovali len ústne, čo nám potvrdil i prednosta Obvodného úradu životného prostredia v Považskej Bystrici Pavel Petrík. Podľa neho je dnes ešte predčasné hovoriť o ekologických aspektoch projektu. „Vyjadriť sa budem môcť až potom, ako budeme mať k dispozícii oficiálne materiály,“ povedal nám Petrík.
Autor: pok