ROZUMOVÚ školskú ZRELOSŤ MOŽE POSÚDIŤ AJ PSYCHOLÓG
Školská zrelosť podľa psychologičky Janky Karasovej znamená, že dieťa by malo byť na prechod do školy pripravené po stránke fyzickej, psychickej, citovej i sociálnej.
Žiadna z týchto zložiek by nemala absentovať. Napríklad dieťa, ktoré má bohatú slovnú zásobu, pozná už aj niektoré písmenká, ale nevie sa sústrediť, nie je zrelé pre školskú dochádzku. Dieťa zrelé po rozumovej stránke má bohatšie vedomosti a poznatky o blízkom a vzdialenom okolí. Vie, ako sa volá, koľko má rokov, kde býva. Rozlišuje základné farby, tvary, veľkosti, rozmery. Pozná rozdielnosť slov, napr.: vysoký - nízky, veľa - málo, všetko - nič, rýchlo - rýchlejšie - najrýchlejšie, napravo - naľavo, vpredu - vzadu. Vie narátať do päť, chápe pojem množstva. Ľahko sa učí básničky, pesničky. Chápe deju, obsahu rozprávky, príbehu. Vie, kedy je dnes, včera, zajtra. Pozná ročné obdobia. Chce vedieť viac, veľa sa vypytuje. Dokáže sa úmyselne sústrediť aspoň 15 - 20 minút na činnosť a nedá sa vyrušiť. Činnosť chce dokončiť aj napriek prekážkam. Ak je dieťaťa nesústredené, je po nástupe do školy veľký problém zvládnuť takéhoto žiaka a problémy má aj on sám. Dieťa má bohatšiu slovnú zásobu. Vyjadruje sa v rozvinutých 5 - 6 slovných vetách. Pýta sa na neznáme slová. Vie porozprávať obsah rozprávky, alebo čo robilo cez deň. Jeho reč je čistá, dokáže vysloviť všetky hlásky. Nehovorí maznavo, nezajakáva sa.
Problémy s rečou
„Ak pretrváva zlá výslovnosť, je potrebné požiadať detského lekára o odporučenie k logopédovi a pravidelne s dieťaťom precvičovať správnu výslovnosť. Reč je veľmi dôležitá preto, aby dieťa dokázalo správne písať. Ak má totiž prváčik rečovú chybu, stáva sa, že ako si slovo pre seba zašušle, často nesprávne, tak ho aj napíše. V súčasnosti sa objavujú rečové chyby stále častejšie. Je to preto, že deti trávia enormne veľa času pred televízorom a pred počítačom, nekomunikujú s rodičmi v takej miere, ako to bolo predtým. S deťmi sa treba veľa rozprávať, veľa im čítať. Po prečítaní rozprávky hovoriť s nimi o rozprávke. Alebo ak sa už aj dieťa pozerá na televíziu, vyžadovať od neho, aby povedalo, o čom to vlastne bolo. V školách majú deti, ktoré sú verbálne zdatné, obrovskú výhodu,“ radí rodičom psychologička Janka Karasová.
Venujte sa im!
Okrem toho odporúča s deťmi veľa kresliť. Základom je, aby dieťa vedelo nakresliť dom, strom, človeka. Dobré je tiež modelovanie z plastelíny, vystrihovanie z papiera, navliekanie korálok, zatĺkanie klincov, skrutkovanie, stavanie z lega... „Treba jednoducho robiť všetko preto, aby sa prsty vyvíjali, aby dieťa zvládalo s rukou jemnú motoriku, ktorá je potrebná pre písanie, aby potom nebola ručička unavená. Pri kreslení treba začínať na čo najväčších plochách papiera, deti potrebujú veľký priestor. Ten treba postupne zmenšovať, aby sa naučilo dieťatko vtesnať aj do menšieho. Toto je vlastne predpríprava na to, aby sa potom naučil žiačik zmestiť na linajky, aby nešiel pod ne ani nad ne,“ doplnila Karasová. Veľmi podľa nej pomáha, ak deti chodia do škôlky, lebo tu sa vlastne všetko toto učia, a tak je prechod do školy pre ne oveľa jednoduchší.
Rozhodovanie bez nátlaku
Podľa Karasovej má už 95 percent z opýtaných detí jasno, či chce ísť do školy alebo nie. Deti, ktoré nie sú na školu pripravené, často samy hovoria o tom, že do školy ísť ešte nechcú. „V tomto prípade treba dať dieťaťu na výber - škola alebo škôlka. Nepýtať sa len na to, či chce ísť do školy. Sú aj také prípady, že dieťa sa teší na peknú tašku, a preto chce ísť do školy. Tých je však menej,“ tvrdí Krasová. V poradni sa pri konzultáciách často stretáva s tým, že niektorí rodinní príslušníci, najčastejšie otcovia alebo starí rodičia, považujú odloženie zápisu do školy za nejaké zlyhanie dieťaťa, a preto nesúhlasia s názormi matiek, aby sa nástup o rok odložil. Nátlak sa robí aj v niektorých školách, aby naplnili stav žiakov a mohli otvoriť triedu. Podľa Janky Karasovej by sa však rodičia, na ktorých bude spočívať hlavná záťaž učenia sa s malým prvákom, nemali nechať do ničoho dotlačiť.
Predčasné zaškolenie
Opakom odkladu je predčasný nástup dieťaťa do školy, a to, že začne školskú dochádzku pred dovŕšením šiesteho roka. Často sa napríklad stáva, že dieťa má šesť tesne po dni nástupu do školy, napríklad v októbri alebo novembri. Ak chce rodič dať takéto dieťa do školy, musí sa k tomu vyjadriť odborník „Ak je rodič presvedčený, že jeho dieťatko je už zrelé pre školskú dochádzku a bola by škoda, aby zostalo v škôlke, môže podať žiadosť o predčasné zaškolenie. Netreba, aby rodičia išli do školy. Stačí prísť na pedagogicko-psychologickú poradňu, kde urobíme vyšetrenie. V tomto prípade je totiž potrebné odporúčanie psychológa. Je to tak kvôli tomu, aby sa dieťatku neublížilo,“ konkretizovala Karasová.
Autor: BERKO