dporu ako jedna z troch slovenských škôl. Okrem nej podobné projekty úspešne vypracovali Gymnázium v Žiari nad Hronom a Súkromné gymnázium v Prešove.
Cieľom projektu je „učlovečiť“ existenciu študenta – gymnazistu tak, aby sa učil zmysluplnejšie, veselšie a hlavne rád!!! Malo by sa to dosiahnuť prestavbou učebného plánu na dvojúrovňový. Počas prvých dvoch rokov študent získa „len“ základné poznatky (tzv. gramotnostné minimum) zo všetkých predmetov. Učiva teda bude menej ako doteraz. Čas, ktorý takto ušetria, chcú venovať získavaniu tzv. kľúčových kompetencií (zručností a postojov), ktorými má byť vybavený občan Európskej únie. A to:
- komunikáciu s ľuďmi (v slovenčine aj v cudzích jazykoch),
- komunikáciu pomocou moderných technológií (hlavne počítače),
- schopnosť pracovať s informáciami (vyhľadať, triediť, vyhodnocovať, spracovať, prezentovať),
- selfmanažment (sebapoznávanie, sebariadenie, vrátane riadenia svojho času).
Počas celého štúdia budú študenti v kontakte so psychológom a kariérnymi poradcami. Tí im budú pomáhať nájsť správnu cestu k „ich parkete“ - k štúdiu a práci, ktorá je práve pre nich „tou pravou“. Druhá časť štúdia - tretí a štvrtý ročník, bude venovaná dôkladnému a podrobnému štúdiu zvolených predmetov. Maturant splní vedomostné požiadavky predpísané na maturitnú skúšku v úrovni A, resp. B, v predmetoch, ktoré si zvolí. Maturant bude pripravený na maturity a prijímacie skúšky na VŠ ešte lepšie ako dnes, pretože okrem vedomostí bude vedieť efektívnejšie študovať, orientovať sa vo svete ľudí, informácií a technológií. Uvedené zručnosti mu pomôžu aj neskôr v praxi.
Cieľom je odbúrať encyklopedické bifľovanie, neučiť za každú cenu každého všetko (čo nepotrebuje, zabudne, popritom zabudne aj to, čo potrebuje - poznáte to, nie?), ponúknuť študentovi cestu, na ktorej zistí, kto je, čo chce a kam sa chce v živote dostať, ako aj šancu splniť tieto svoje sny.
Nový program školy vytvorili v spolupráci s odborníkmi zo Štátneho pedagogického ústavu a z metodických centier. Pretože takto moderne koncipovaná škola je v súlade s vývojom školstva v Európe, má podporu Ministerstva školstva SR.
Keď sa teda z médií dozviete, že „kurikulárna transformácia školstva je prioritou vlády SR“ - je to o považskobystrickom gymnáziu! S tvorbou nového programu školy je spojené množstvo práce, hľadania, korekcií a kompromisov. Je to veľká skúška pre odbornosť, ľudskú zrelosť, nadšenie a pracovitosť učiteľského zboru. Každý má príležitosť ukázať, že to so školou myslí naozaj úprimne a poctivo.
Osobne vnímam tento projekt ako obrovskú príležitosť vymodelovať gymnaziálne vzdelávanie do modernej európskej podoby. Príležitosť „urobiť školu“ tak, aby dokázala pružne kopírovať potreby tých, pre ktorých bola ako inštitúcia vymyslená – pre študentov.