ŽILINA. Šéf spoločnosti George Trabelssie na tlačovej konferencii v Žiline uviedol, že je to najväčšia obdobná zákazka v strednej a východnej Európe. V piatok na cesty oboch krajov vyrazilo prvých 57 nových autobusov. Ako spresnil Trabelssie, v naj-bližších 20 mesiacoch firma Iveco dodá až 314 autobusov, z toho 279 pre prímestskú dopravu, ktorú dotujú samosprávne kraje. Odpisy za nové autobusy zvyšujú výšku oprávnených nákladov dopravcu a rozdiel medzi nákladmi a tržbami dotujú samosprávne kraje.
Trabelssie ubezpečil, že samosprávne kraje nebudú musieť načrieť hlbšie do peňaženky. Uviedol, že to, čo sa navýši na odpisoch, znížia takmer nulové servisné náklady, keďže súčasťou kontraktu je aj ojedinelý osemročný servis autobusov. To má SAD-kám, a teda v konečnom dôsledku samosprávnym krajom ušetriť asi 45 miliónov korún ročne. Predseda Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Juraj Blanár ho doplnil, že odpisovanie autobusov sa im podarilo dohodnúť zo štyroch na osem rokov. Navyše sú kraje aj tak zaviazané do dvoch rokov omladiť vozový park tak, aby ani jeden autobus nemal viac ako 16 rokov.
„Musíme sa snažiť ľudí presvedčiť, aby viac cestovali autobusmi," konštatoval predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) Pavol Sedláček, ktorý prišiel na tlačovú konferenciu neskôr, lebo ostal trčať v kolóne pred Žilinou. Trabelssie ďalej uviedol, že s rastúcou životnou úrovňou obyvateľstva pociťujú úbytok cestujúcich, ten chcú zastaviť práve novými modernými autobusmi. „Je predsa logické, že ani ja ani žiadny človek nepôjde autobusom, z ktorého vypadne motor. Napríklad v Považskej Bystrici sme naraz vymenili všetky autobusy mestskej hromadnej dopravy. Zvýšil sa počet cestujúcich, a samozrejme, že aj tržby. To je realita,“ dodal Trabelssie. Spoločnosť SIRS spolu s týmto kontraktom do SAD Trenčín a SAD Žilina od svojho vstupu investovala spolu 2,6 miliardy korún.