POVAŽSKÁ BYSTRICA. Stredom mesta vedie cesta prvej triedy, ktorá je miestom častých dopravných kolízií a cesta druhej triedy v smere Rajec – Púchov, na ktorej je doprava značne predimenzovaná. K pravidelným zápcham dochádza po spustení inteligentného systému dopravy už aj v iných častiach. Dopravné tepny ochromujú život v meste, ktoré nie je vďaka mnohým politickým rozhodnutiam z minulosti schopné vytvoriť si mestské centrum. Počas výstavby diaľnice sa situácia môže ešte viac skomplikovať. V rámci kompenzácií v súvislosti s výstavbou diaľnice zadefinovalo preto nové vedenie mesta začiatkom roka 2007 niekoľko nových požiadaviek a pristúpilo zároveň na kompromisné riešenie preložky 1/61 v bledomodrom variante. Ten vyšiel v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie, posudzovania EIA síce nie ako environmentálne najvhodnejší, ale ekonomicky výhodný.
Preložka sa odsúva
Vďaka preložke by sa mohol vytvoriť tzv. mestský bulvár. Toto riešenie mesto zapracovalo aj do nového generelu dopravy. Zdá sa však, že jeho realizácia stojí na vratkých nohách. Ešte donedávna nebolo jasné, kto bude realizátorom. Či Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v rámci vyvolaných investícií pri výstavbe diaľnice alebo Slovenská správa ciest (SSC). Mesto takúto investíciu nie je schopné zrealizovať. „V rámci vyvolaných investícií sa posúdila realizácia preložky ako neoprávnená investícia, ktorú by mal financovať niekto, nevieme kto... nemohli sme nikoho nájsť. Preto sa jej výstavba vylúčila z priorít štátu na roky 2007 až 2010,“ informoval občanov Peter Havrila, generálny riaditeľ ministerstva dopravy. „Rozhodnutím ministra dopravy to bolo presunuté na SSC,“ doplnil. Na poslednom mestskom zastupiteľstve pred dvoma týždňami informoval primátor mesta Miroslav Adame poslancov, že minister dopravy Ľubomír Vážny zaslal vedeniu mesta list, v ktorom sa uvádza, že zámer má podľa jeho rozhodnutia začať realizovať do 18 mesiacov SSC. Tento fakt nám potvrdil aj generálny riaditeľ SSC Roman Žembera, ktorý však na margo jeho realizácie dodal: „Začínam preverovať túto možnosť. Nie je to také jednoduché. Bude tu opäť množstvo dotknutých ľudí. Vidíte, aký je problém, čo sa tohto týka, aj s diaľnicou a určité problémy môžu nastať aj s preložkou. Pôvodne žiadalo preložku mesto od NDS, nie od SSC. My sme to dostali v podstate ako novinku. Preto si musím celú genézu prešetriť, a potom môžem k tomu viac povedať. Je pravda, že v momentálnej situácii nie je k tomu spravená ani čiarka, čo sa týka projektovej dokumentácie a začíname na zelenej lúke. Takže dnes hovoriť o tom, či je to realizovateľné alebo nie je predčasné.“ Ako ďalej povedal, kontrakt bol podpísaný pred troma dňami. „Na stôl sme to dostali oficiálne len včera. Do plánov sa to dostane, či to však bude prechoditeľné, ukáže EIA proces. Ako technik mám rovnaký názor ako zástupcovia NDS. Najprv by sa mala spraviť diaľnica, a potom by sa mala ukázať opodstatnenosť tohto diela. Nebude to ani päť ani desaťmiliónová investícia, a ako správcu komunikácií na celom Slovensku, nielen v Považskej Bystrici, ma preto zaujíma hľadisko opodstatnenosti.“ Pripustil tiež možnosť, že po opätovnom posudzovaní EIA sa nakoniec predsa len bude realizovať nulový variant, teda že cesta prvej triedy pôjde aj naďalej stredom mesta.
Oklieštenie požadovaných kompenzácií
V rámci nich okrem iného chcelo nové vedenie mesta aj výmenu okien v bytoch a domoch občanov postihnutých výstavbou a iné primerané kompenzácie, nadštandardné riešenie priechodov cez cestu prvej triedy, vylúčenie stavebných a zásobovacích ciest pre výstavbu diaľnice zo všetkých mestských komunikácií...
Ako vyplynulo z diskusií v kine Mier, nebude sa realizovať nič z týchto požiadaviek. „Jeden z občanov Novej ulice pripomienkoval, že výstavba jedného z pilierov sa bude realizovať desať metrov od štvrte, kde je postavených desať rodinných domov a kvalita života občanov v tejto štvrti sa zhorší minimálne na päť rokov. Zhoršenie kvality života hrozí aj občanom iných častí mesta, hlavne na sídlisku Stred. Igor Choma z NDS za kritický označil len jeden rok, a to 2009. Projektanti na stretnutí deklarovali, že navrhli technológie výstavby tak, aby sa jej doba maximálne skrátila. Stavbu oboch úsekov diaľnice chcú ukončiť v roku 2010.
„Nechcem to zľahčovať, ale budovať protihlukové steny a vymieňať okná kvôli výstavbe nie je v rozpočte. Bol by to precedens, ktorý nie je v rámci noriem možné realizovať,“ vyjadril sa Igor Choma, generálny riaditeľ NDS.
„Opakovane sme rokovali na najvyšších miestach. Zákon je však zákon a nepozná výnimky. Odpoveď sme dostali vždy takú, ako tu na rokovaní odznela... Logické je, aby sa dobrou organizáciou čas výstavby diaľnice čo najviac skrátil,“ povedal primátor Miroslav Adame na margo kompenzácií. O riešení nadštandardných priechodov cez cestu prvej triedy, ktorá ide stredom mesta, sa nehovorilo už vôbec.
Odškodnení budú len občania, ktorí budú postihnutí premávkou novovybudovanej diaľnice. Plánovaná je výmena takmer tisícky okien v bytoch, domoch a iných budovách, hlavne na sídlisku Stred, pokiaľ by bol záujem stopercentný. Aj tieto kompenzácie viacerí občania pripomienkovali na stretnutí a tiež písomne počas pripomienkového konania na ministerstve dopravy. Ich požiadavkám sa zatiaľ nevyhovelo. „Po dobudovaní sa budú ešte realizovať merania a môžu sa uskutočniť dodatočné kompenzácie,“ prisľúbil Choma.
Viacerí občania o vypracovávaní protihlukovej štúdie nevedeli a dali si už v minulosti vymeniť okná na vlastné náklady. Nárok na preplatenie investície nemajú. Jedinou možnosťou je súhlasiť s opätovnou výmenou.
Autor: BERKO