Pondelok, 6. február, 2023 | Meniny má Dorota

Kompenzácie kvôli diaľnici sa okresali na minimum

Vedenie diaľničného úseku naplánované cez mesto je riešenie dosť ojedinelé, lebo viaceré mestá diaľnica obchádza. Mnohí občania sa s ním dodnes nestotožnili, ustúpili však verejnému záujmu. Vyplynulo to aj z viacerých vyjadrení, ktoré deklarovali na infor

POVAŽSKÁ BYSTRICA. Stredom mesta vedie cesta prvej triedy, ktorá je miestom častých dopravných kolízií a cesta druhej triedy v smere Rajec – Púchov, na ktorej je doprava značne predimenzovaná. K pravidelným zápcham dochádza po spustení inteligentného systému dopravy už aj v iných častiach. Dopravné tepny ochromujú život v meste, ktoré nie je vďaka mnohým politickým rozhodnutiam z minulosti schopné vytvoriť si mestské centrum. Počas výstavby diaľnice sa situácia môže ešte viac skomplikovať. V rámci kompenzácií v súvislosti s výstavbou diaľnice zadefinovalo preto nové vedenie mesta začiatkom roka 2007 niekoľko nových požiadaviek a pristúpilo zároveň na kompromisné riešenie preložky 1/61 v bledomodrom variante. Ten vyšiel v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie, posudzovania EIA síce nie ako environmentálne najvhodnejší, ale ekonomicky výhodný.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Preložka sa odsúva
Vďaka preložke by sa mohol vytvoriť tzv. mestský bulvár. Toto riešenie mesto zapracovalo aj do nového generelu dopravy. Zdá sa však, že jeho realizácia stojí na vratkých nohách. Ešte donedávna nebolo jasné, kto bude realizátorom. Či Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v rámci vyvolaných investícií pri výstavbe diaľnice alebo Slovenská správa ciest (SSC). Mesto takúto investíciu nie je schopné zrealizovať. „V rámci vyvolaných investícií sa posúdila realizácia preložky ako neoprávnená investícia, ktorú by mal financovať niekto, nevieme kto... nemohli sme nikoho nájsť. Preto sa jej výstavba vylúčila z priorít štátu na roky 2007 až 2010,“ informoval občanov Peter Havrila, generálny riaditeľ ministerstva dopravy. „Rozhodnutím ministra dopravy to bolo presunuté na SSC,“ doplnil. Na poslednom mestskom zastupiteľstve pred dvoma týždňami informoval primátor mesta Miroslav Adame poslancov, že minister dopravy Ľubomír Vážny zaslal vedeniu mesta list, v ktorom sa uvádza, že zámer má podľa jeho rozhodnutia začať realizovať do 18 mesiacov SSC. Tento fakt nám potvrdil aj generálny riaditeľ SSC Roman Žembera, ktorý však na margo jeho realizácie dodal: „Začínam preverovať túto možnosť. Nie je to také jednoduché. Bude tu opäť množstvo dotknutých ľudí. Vidíte, aký je problém, čo sa tohto týka, aj s diaľnicou a určité problémy môžu nastať aj s preložkou. Pôvodne žiadalo preložku mesto od NDS, nie od SSC. My sme to dostali v podstate ako novinku. Preto si musím celú genézu prešetriť, a potom môžem k tomu viac povedať. Je pravda, že v momentálnej situácii nie je k tomu spravená ani čiarka, čo sa týka projektovej dokumentácie a začíname na zelenej lúke. Takže dnes hovoriť o tom, či je to realizovateľné alebo nie je predčasné.“ Ako ďalej povedal, kontrakt bol podpísaný pred troma dňami. „Na stôl sme to dostali oficiálne len včera. Do plánov sa to dostane, či to však bude prechoditeľné, ukáže EIA proces. Ako technik mám rovnaký názor ako zástupcovia NDS. Najprv by sa mala spraviť diaľnica, a potom by sa mala ukázať opodstatnenosť tohto diela. Nebude to ani päť ani desaťmiliónová investícia, a ako správcu komunikácií na celom Slovensku, nielen v Považskej Bystrici, ma preto zaujíma hľadisko opodstatnenosti.“ Pripustil tiež možnosť, že po opätovnom posudzovaní EIA sa nakoniec predsa len bude realizovať nulový variant, teda že cesta prvej triedy pôjde aj naďalej stredom mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Oklieštenie požadovaných kompenzácií
V rámci nich okrem iného chcelo nové vedenie mesta aj výmenu okien v bytoch a domoch občanov postihnutých výstavbou a iné primerané kompenzácie, nadštandardné riešenie priechodov cez cestu prvej triedy, vylúčenie stavebných a zásobovacích ciest pre výstavbu diaľnice zo všetkých mestských komunikácií...
Ako vyplynulo z diskusií v kine Mier, nebude sa realizovať nič z týchto požiadaviek. „Jeden z občanov Novej ulice pripomienkoval, že výstavba jedného z pilierov sa bude realizovať desať metrov od štvrte, kde je postavených desať rodinných domov a kvalita života občanov v tejto štvrti sa zhorší minimálne na päť rokov. Zhoršenie kvality života hrozí aj občanom iných častí mesta, hlavne na sídlisku Stred. Igor Choma z NDS za kritický označil len jeden rok, a to 2009. Projektanti na stretnutí deklarovali, že navrhli technológie výstavby tak, aby sa jej doba maximálne skrátila. Stavbu oboch úsekov diaľnice chcú ukončiť v roku 2010.
„Nechcem to zľahčovať, ale budovať protihlukové steny a vymieňať okná kvôli výstavbe nie je v rozpočte. Bol by to precedens, ktorý nie je v rámci noriem možné realizovať,“ vyjadril sa Igor Choma, generálny riaditeľ NDS.
„Opakovane sme rokovali na najvyšších miestach. Zákon je však zákon a nepozná výnimky. Odpoveď sme dostali vždy takú, ako tu na rokovaní odznela... Logické je, aby sa dobrou organizáciou čas výstavby diaľnice čo najviac skrátil,“ povedal primátor Miroslav Adame na margo kompenzácií. O riešení nadštandardných priechodov cez cestu prvej triedy, ktorá ide stredom mesta, sa nehovorilo už vôbec.
Odškodnení budú len občania, ktorí budú postihnutí premávkou novovybudovanej diaľnice. Plánovaná je výmena takmer tisícky okien v bytoch, domoch a iných budovách, hlavne na sídlisku Stred, pokiaľ by bol záujem stopercentný. Aj tieto kompenzácie viacerí občania pripomienkovali na stretnutí a tiež písomne počas pripomienkového konania na ministerstve dopravy. Ich požiadavkám sa zatiaľ nevyhovelo. „Po dobudovaní sa budú ešte realizovať merania a môžu sa uskutočniť dodatočné kompenzácie,“ prisľúbil Choma.
Viacerí občania o vypracovávaní protihlukovej štúdie nevedeli a dali si už v minulosti vymeniť okná na vlastné náklady. Nárok na preplatenie investície nemajú. Jedinou možnosťou je súhlasiť s opätovnou výmenou.

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  4. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  5. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  8. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  1. Nadácia COOP Jednota podporila Nemocnicu s poliklinikou Brezno
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  4. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  5. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  6. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  8. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 14 135
  2. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 195
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 2 444
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 1 985
  5. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 827
  6. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 150
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 1 030
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 959

Blogy SME

  1. Michael Achberger: Štíhle a sexy ruky vám skášlia postavu. Ako na to? Pozrite si naledujúce cviky
  2. Jozef Sitko: Sú blogy selektované podľa politického obsahu a významu?(2.)
  3. Miroslav Galovič: Čierny lovec bielych snehuliakov. (Malý tohotýždňový časozber 2/2)
  4. Ivan Čáni: Je Pellegrini a jeho Hlas SD férový hráč?
  5. Miroslav Galovič: Poézia sídlisikových stromov. Od večernej pohody ku kalamite. (Malý tohotýždňový časozber 1/2)
  6. Lubo Repka: Panama výletnou loďou
  7. Denis Jánošík: A, čo, že nej sme dokonalí
  8. Štefan Vidlár: Malinkatá úvaha
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 22 283
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 8 714
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 8 370
  4. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 011
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 731
  6. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 197
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 158
  8. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 2 628
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  2. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Školu čaká rozsiahla rekonštrukcia.


7 h

S vtipným seriálom Futbalový bonzáčik sme tentokrát nakukli do šiestej ligy Sever, konkrétne do piatich tímov s domicilom v okresoch Považská Bystrica a Ilava.


17 h
Starosta obce Beluša Ján Prekop (v pravo) a prednosta obecného úradu Patrik Štrbák (v strede) na mimoriadnom obecnom zastupiteľstve, kde ohlásili šetrenie.

V Beluši vzrástla zo dňa na deň cena elektriny desaťnásobne.


22 h

Má od 35 do 40 rokov, vysoký je asi 175 centimetrov.


red 4. feb

Blogy SME

  1. Michael Achberger: Štíhle a sexy ruky vám skášlia postavu. Ako na to? Pozrite si naledujúce cviky
  2. Jozef Sitko: Sú blogy selektované podľa politického obsahu a významu?(2.)
  3. Miroslav Galovič: Čierny lovec bielych snehuliakov. (Malý tohotýždňový časozber 2/2)
  4. Ivan Čáni: Je Pellegrini a jeho Hlas SD férový hráč?
  5. Miroslav Galovič: Poézia sídlisikových stromov. Od večernej pohody ku kalamite. (Malý tohotýždňový časozber 1/2)
  6. Lubo Repka: Panama výletnou loďou
  7. Denis Jánošík: A, čo, že nej sme dokonalí
  8. Štefan Vidlár: Malinkatá úvaha
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 22 283
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 8 714
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 8 370
  4. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 011
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 731
  6. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 197
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 158
  8. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 2 628
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  2. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu