Z vlaňajších takmer 53 800 dopravných nehôd na Slovensku mali iba zhruba dva a pol tisíca vodiči starší ako šesťdesiat rokov. Päťkrát viac ako seniori havarovali vodiči od 30 do 39 rokov, čo je veková skupina s najvyšším počtom dopravných nehôd.
Starších je menej, sú opatrnejší
Na nižšej nehodovosti sa podpisuje aj menší počet vodičov. Podľa policajných štatistík, vlani malo v SR iba 488-tisíc vodičov vek vyšší ako šesťdesiat rokov, čo je sedemnásť percent všetkých vodičov.
V prospech starších vodičov svedčia štatistiky poisťovní, ktoré ich vo všeobecnosti považujú za „opatrnejších“. „Vodiči nad šesťdesiat rokov sa na celkovom objeme škôd podieľajú približne dvanástimi percentami,“ vypočítava hovorkyňa Allianz – Slovenskej poisťovne Lucia Muthová.
O opatrnosti podľa nej svedčí aj priemerná náhrada škody, ktorá je u týchto vodičov o zhruba päť percent nižšia ako u ostatných účastníkov cestnej premávky. „Seniori sa radia medzi menej rizikové skupiny vodičov. Jazdia pomalšie a opatrnejšie,“ tvrdí aj hovorkyňa Českej poisťovne – Slovensko Ivana Čambalíková.
Žiadajú len vodičák
V prípade, že havaruje vodič starší ako šesťdesiat rokov, poisťovne pri nahlásení poistnej udalosti pýtajú len vodičský preukaz. Kontrola absolvovania povinných lekárskych prehliadok je v kompetencii dopravnej polície.
V prípade, že lekár pri povinnej prehliadke zistí, že poškodenie zdravia má za následok obmedzenie zdravotnej spôsobilosti viesť motorové vozidlo, musí to oznámiť dopravnému inšpektorátu, ktorý je oprávnený rozhodnúť o odobratí vodičského oprávnenia.
Škodu preplatia
Čo však v prípade, že senior na prehliadku nešiel, to už poisťovne neriešia. „Zákon, podľa ktorého môže poisťovňa pristúpiť k vymáhaniu vyplatenej sumy z povinného zmluvného poistenia, s takým prípadom neráta,“ potvrdzuje Imrich Fekete zo Slovenskej kancelárie poisťovateľov.⋌(HT)