Minulý týždeň od utorka preverovali na školách vedomosti študentov, ktorí končia stredo-školské štúdium maturitou, v rámci externej a písomnej formy skúšky zo slovenského jazyka, cudzieho jazyka a matematiky.
Externá skúška pozostávala z testov, ktoré absolvovali doobeda a po viac ako dvojhodinovej prestávke poobede pokračovali v písaní štylistickej písomnej práce. Témy prác boli vyhlásené po jednej hodine. Situáciu v meste sme mapovali začiatkom týždňa.
Ťažký test z angličtiny
Maturantov zo stavebné učilišťa sme zachytili v stredu počas prestávky v reštaurácii a tiež v utorok na ulici pred školou. „Test z angličtiny bol zabiják. Nevidíte, akí sme zničení. Vybrali sme si C kategóriu, ale potrebovali by sme možno Z,“ skonštatoval Peter, sklonený nad šálkou kávy.
„Hlavne test bol ťažký. Prvá polovica, ktorá nadväzovala na porozumenie textu z počutia. Málokto rozumel. Takže sme mali problém dopĺňať výrazy do viet,“ upresnil jeho spolužiak Juro Klabník a dodal, že o čosi ľahšie to bolo v druhej polovici, kde sa dopĺňal text listu. Mnohé odpovede však chlapci tipovali.
Ich spolužiakom, ktorých sme vyspovedali deň predtým po testoch zo slovenčiny, sa zdal ťažký aj ten. „Hlavne otázky z literatúry. Bolo treba zvoliť správnu odpoveď z štyroch možností. Pri niektorých otázkach boli odpovede veľmi podobné, len s minimálnymi odlišnosťami. Kto sa nedokáže sústrediť, mal smolu,“ prezradili nám. Ich urastenému kamarátovi, ktorý nám nechcel prezradiť meno, sa test zo slovenského jazyka až taký ťažký nezdal.„Vôbec som sa neučil. Nebolo to také strašné. Niektoré otázky boli postavené na tom, že človek musel v odpovediach reagovať na text, ktorý bolo treba pochopiť. Nešlo o to, aby vás niekto skúšal z toho, čo máte „nabifľované“. Jednoducho ste museli správne prečítať text, pochopiť ho a odpovedať na otázku, ktorá s ním súvisela,“ dodal. Náročnosťou testov zostali študenti trochu zaskočení. Skúšobné testy, ktoré robili pred maturitami, boli údajne oveľa ľahšie ako tie, ktoré písali naostro.
Skupinka chlapcov z gymnázia, ktorých sme zachytili v stredu po písomkách z anglického jazyka priamo na chodbe školy, sa o teste zo slovenského jazyka nevyjadrovala veľmi nadšene. Vôbec podľa nich neboli ľahké a kto nemá dobrý prehľad, čo sa týka literatúry, nemal veľkú šancu. Práve tie prevažovali. K slohovým písomným prácam sa nevyjadrili, skonštatovali však, že aj test z angličtiny bol dosť ťažký. Problém mali s pochopením počutého textu, ktorému bolo ťažké porozumieť. „Bol to rozhovor dvoch manželov o ich problémoch. Používali zvláštne výrazy, veľa som z toho nepochopil,“ prezradil nám Daniel.
Skúška výdrže a sústredenia
Keď sme sa študentov stavebného učilišťa pýtali, či im nevadí, že slohovú prácu budú písať až poobede, dodali: „Stres ako stres. Písomka či test. To je úplne jedno. Zle je, že to trvá celý deň.“
Náročné na čas a sústredenie boli maturitné dni aj podľa študentov gymnázia. „Bolo to dosť vyčerpávajúce. Doobeda testy, potom prestávka a poobede ešte písomky. Už som bola unavená. A ešte nás čaká písomka z matematiky,“ posťažovala sa nám Mirka Smatanová. Náročnejšie na čas boli maturity aj pre pedagógov. Pre testy museli cestovať zástupcovia považskobystric-kých škôl až do Púchova. Každý deň na šiestu hodinu ráno. Prečo, k tomu sa nám zo štátneho pedagogického ústavu nevyjadrili.⋌ (BERKO)