PÚCHOV. Kompetencie ohľadom mestskej hromadnej dopravy prešli na obce pred dvomi rokmi, a z toho pre ne vyplynula povinnosť uhrádzať dopravcom straty vo verejnom záujme. „Dovtedy mesto náhrada straty vo verejnom záujme stála menej ako štyri milióny korún. SAD Trenčín nám však predložila vyčíslenie strát v takej podobe, že v roku 2007 to malo predstavovať už okolo 7 miliónov korún. To sa nám bez nárastu počtu liniek či kilometrov zdalo neadekvátne, a tak mesto vydalo rozhodnutie o neudelení licencie spoločnosti SAD Trenčín na prevádzkovanie MHD v Púchove. SAD Trenčín sa voči rozhodnutiu mesta odvolalo, a tak celá kauza skončila na Krajskom súde v Trenčíne,“ na-črela do histórie sporu mesta s dopravcom Mária Fedorová z Mestského úradu v Púchove.
Nechceli podľahnúť nátlaku
SAD Trenčín poslala mestu v januári 2006 list, v ktorom mu oznámila, že ak mesto nepristúpi k vydaniu licencie, od 1. februára autobusy SAD Trenčín prestanú vykonávať MHD v Púchove. „Nátlaku SAD Trenčín sme nemienili podľahnúť, no konať sme museli. Využili sme preto ponuku dopravnej spoločnosti ADP Púchov, ktorá požiadala o vydanie licencie a začala prevádzkovať MHD v meste. Krajský súd v Trenčíne dňa 13. 12. 2006 potvrdil oprávnenosť nášho rozhodnutia, no SAD Trenčín sa odvolala na Najvyšší súd SR,“ ozrejmil priebeh kauzy Michalec. Prvé pojednávanie na najvyššom súde sa podľa Michalca konalo vo februári tohto roku, no zástupcovia trenčianskej SAD sa ho nezúčastnili. A tak v utorok 26. marca vyniesol Najvyšší súd SR definitívny verdikt, v ktorom potvrdil rozhodnutie krajského súdu. „Mesto Púchov vyhlásilo výberové konanie na prevádzkovanie mestskej hromadnej dopravy, kde sa prihlásila iba spoločnosť ADP. SAD Trenčín sa do výberového konania neprihlásil,“ zdôraznil Michalec.
Licenciu má ADP
S rozhodnutím najvyššieho súdu bol Michalec spokojný, no zároveň dvere pred SAD Trenčín nepribuchol. „Sme otvorení rokovaniu s renomovaným dopravcom, akým SAD Trenčín rozhodne je. Zároveň si však musia uvedomiť, že podmienky MHD v Púchove sú špecifické. Čo platí napríklad v Trenčíne či v Považskej Bystrici, v Púchove neplatí. U nás sú veľké autobusy zbytočnosťou, boli by väčšinu dňa nevyužité. Podmienkam nášho mesta by vyhovovalo, aby väčšina autobusov bola dvadsaťmiestnych,“ povedal Michalec. Mesto Púchov vytvorilo so spoločnosťou ADP „akciovku“, v ktorej má mesto kontrolný balík (33,3%). Podľa púchovského primátora je prioritou mesta dodržiavať vlani mestským zastupiteľstvom schválenú koncepciu dopravy, ktorej prioritou je vytlačenie MHD z centra mesta a nemenej dôležitým je doplnenie vozového parku o nové moderné autobusy.
Dvaja dopravcovia
V Púchove tak už dva roky trvá paradoxná situácia – verejnú dopravu zabezpečujú dve spoločnosti. ADP Púchov vykonáva jednu linku, ktorá je však spojením štyroch predchádzajúcich liniek, čo tvorí asi 20 percent púchovskej dopravy. SAD Trenčín zabezpečuje prímestskú dopravu z okolitých obcí, ktorej stratu vo verejnom záujme nehradí mesto, ale vyšší územný celok.
O reakciu na rozhodnutie Najvyššieho súdu SR sme požiadali hovorkyňu SAD Trenčín Ivanu Strelcovú: „Stanovisko k rozhodnutiu Najvyššieho súdu SR budeme vedieť dať až po doručení rozsudku. V tejto chvíli ho ešte nemáme, takže nemôžeme zaujať stanovisko.“
MILAN PODMANÍK