Zo štatistík spotrebiteľských združení vyplýva, že úspešnou je každá druhá reklamácia. Pre zákazníka je preto lepšie, ak si cestovku, v ktorej si kúpi zájazd, „prelustruje“ ešte predtým, ako podpíše zmluvu. Overiť by si mal aj ponúkanú lokalitu a hotel, kde bude bývať.
Skúsenosti v katalógoch nenájdete
Klient by si mal pozorne prečítať aj zmluvu, aby nezažil šok, ako napríklad viacerí klienti cestovky Bellavista. Až po podpise zmluvy zistili, že krytý majú len pobyt. Aj to nevedia, kde presne a storno poplatok za zrušenie zmluvy je v prepočte vyše 80 percent zo zmluvnej ceny. „Pred tým, ako objednávateľ uzavrie zmluvu o zájazde s cestovnou kanceláriou, odporúčame vyžiadať si od cestovnej kancelárie návrh zmluvy o zájazde a v pokoji si ho preštudovať,“ odporúča Soňa Černochová z Európskeho spotrebiteľského centra.
Odborníci sa zhodujú: najlepším spôsobom, ako sa vyhnúť nepríjemným prekvapeniam, ktoré z dovolenky urobia moru, je pýtať sa na názor ľudí, ktorí už služby cestovky, s ktorou chceme ísť na dovolenku, využili. „Skúsenosti tých, čo už cestovku využili, sú nenahraditeľné. Nijaký katalóg ani ostatné informácie nemusia povedať všetko o kvalite a schopnostiach cestovnej kancelárie poskytovať služby, riešiť prípadné problémy načas a zabezpečiť pobyt tak, aby bol skutočne dovolenkou,“ povedala prezidentka Asociácie spotrebiteľských subjektov Slovenska Božena Stašenková.
Podobne by si ľudia mali získať informácie aj o mieste, kde budú dovolenkári bývať. Diskusné fóra na internete sú vhodnou pomôckou. „Je dobré zistiť si skúsenosti iných hostí z minulosti, aká je napríklad ponuka a kvalita jedál, ústretovosť personálu. Užitočné je vyhľadať si na internete najmä názory britských, nemeckých, írskych zákazníkov a iných hostí, ktorí sa radi na blogoch podelia so zlými aj dobrými referenciami,“ povedal Ľuboš Pavelka z Ekonomickej univerzity.
Koľko trvá dovolenka
Stašenková odporúča zistiť si termín odchodu a príchodu zájazdu. Treba si preveriť, aký je skutočný počet dní dovolenky. Niektoré cestovky napríklad povedia, že zájazd má desať dní, ale odchod na dovolenku je hodinu pred polnocou, čo rátajú za prvý deň. Návrat v skorých ranných hodinách sa počíta za ďalší deň. Dovolenka potom v skutočnosti trvá osem, a nie desať dní. „Na toto sa sťažuje veľa ľudí,“ povedal Stašenková.
Neoddeliteľnou súčasťou zmluvy je poistenie zájazdu pre prípad finančných problémov cestovnej kancelárie. „Klient by určite mal žiadať potvrdenie o poistení insolventnosti. Cestovná kancelária je povinná dať ho klientovi pri podpise zmluvy,“ povedal viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr Robert Kohlmann.
ĽUBOŠ JANČÍK