Aby sme čitateľom nepodsúvali len akési subjektívne videnie skutočnosti, nadviažem na zatiaľ jediné nezávislé hodnotenie reštaurácii v SR a to hodnotenie Trend top reštaurácie a hotely, v ktorom ste už niekoľko rokov jednotkou v Považsko-bystrickom regióne. Zaujímalo by ma, do akej miery pripisujete dôležitosť hodnoteniu a či je ťažké udržať si vedúce miesto.
- Vo všeobecnosti akékoľvek hodnotenie a vytváranie rebríčkov je veľmi obľúbenou formou pohľadu na vec. Zákazníkom to poskytuje rýchle a užitočné zorientovanie sa v ponúkaných službách a samotným poskytovateľom služieb ponúka istý nezávislý pohľad z vonku, ktorý im často uniká. Taktiež poskytuje určité priestorové porovnanie s konkurenciou a vytvára spätnú väzbu na to, aby sa služby podniku mohli ešte zlepšovať. Takže som rád, že v redakcii Trendu vznikla táto myšlienka po vzore snáď najznámejšieho hodnotenia reštaurácii na svete „Michelinovských hviezdičiek“. Tie pozná asi každý, kto sa o gastronómiu aspoň trošku zaujíma. Z tohto hľadiska je pre nás hodnotenie veľmi dôležité, aj keď určité výhrady k objektivite hodnotenia mám. Čo sa týka udržateľnosti vedúceho postavenia, je to čoraz ťažšie. Keď sme v roku 2002 začínali, mali sme ambíciu poskytnúť obyvateľom mesta alebo prechádzajúcim turistom, reštauráciu v pravom zmysle slova. Teda nie miesto, kde sa v prvom rade myslí na peniaze a až potom na zákazníka, ale miesto, kde človeka obslúži profesionálny personál v príjemnom a čistom prostredí.Miesto, kde si môže pochutnať na jedle z kvalitných surovín, ktoré nedostane v každej druhej reštaurácii. Zdá sa, že náš cieľ sa nám podarilo splniť a som rád, že si to ľudia všimli.
Ako ste mysleli, že je čoraz ťažšie udržať si to vedúce postavenie?
- V roku 2003 sme boli v Trenčianskom kraji na 5. mieste, v roku 2004 na 6. mieste, v roku 2005 na 7. mieste, v roku 2006 na 4. mieste, v roku 2007 na 7. mieste a v roku 2008 na 9. mieste. Takže vidíte, že umiestnenie v rebríčku kolísalo. No nie z dôvodu výkyvov v kvalite z našej strany, ale z dôvodu nárastu počtu gastronomických zariadení, zameraných na vyššiu kvalitu. Takže oproti našim začiatkom konkurencia rastie a služby sa zdokonaľujú, čo je veľmi pozitívne. Pretože ak sa kdekoľvek na svete vyrobí najlepšia vec, nie je problém doviezť ju a kúpiť si ju napríklad aj v Považskej Bystrici. So službou to takto nejde. To, čo si tu v tomto segmente nevytvoríme, to tu jednoducho nebudeme mať a bolo by to na škodu. Z môjho pohľadu reštauráciou nie je miesto, kde je pomer medzi tržbou kuchyne a baru menší ako 60:40, alebo kde je už dva roky ten istý jedálny lístok a čašníka si musíte odchytiť, aby ste boli obslúžený... Samozrejme, pivárne budú stále existovať, pretože pivo si doma neuvaríme, ale praženicu, toast, hrianku, to áno. No toto nie je reštaurácia, kde podávajú k pivu jedlo. My, na rozdiel od nich, ak to práve zákazník požaduje a neuprednostní napríklad víno, ktoré sa okrem iného k jedlu omnoho viac hodí, podávame k jedlu pivo.
Hovoríte o pivárňach ako o niečom, čo s gastronómiou nemá nič spoločné. Nebojíte sa, že ľudia sú radšej v uvoľnenejšej atmosfére, a že práve pivárne a „puby“ sú vašou najväčšou konkurenciou?
- Možno sú konkurenciou z hľadiska počtu zákazníkov, no určite nie z hľadiska kvality služieb. Väčšina ľudí má mylný názor, že súkromný podnik má jedinú funkciu a tou je zisk. Naša existencia nemá len túto jedinú funkciu. Okrem toho, ide o niekoľko ďalších spoločenských funkcií. Svojou činnosťou prispievame k zdravšiemu stravovaniu obyvateľstva, zamestnávame dvadsať osôb, platíme nemalé štátne a mestské dane a poplatky, spolupracujeme pri výchove budúcich zamestnancov v gastronómii a cestovnom ruchu a v neposlednom rade plníme aj výchovnú funkciu. Pre niekoho každodenná rutina stravovania v reštaurácii môže byť pre druhého skôr výnimočnou udalosťou, pri ktorej sa uplatňujú určité spoločenské zvyklosti a etiketa, ako napríklad pri viacchodovom menu alebo správnej kombinácii jedla s nápojmi.
Takže máte tajný recept ako riadiť úspešnú reštauráciu?
- Ja som napríklad vyštudovaný ekonóm, ktorý nebol ovplyvnený a zaťažený žiadnou gastrominulosťou, s negatívnymi návykmi. Bola to pre mňa výzva, pri prekonávaní ktorej som sa snažil vysať z praxe a teórie len to najlepšie. Samozrejme, že za výsledkom nie je len moja práca, ja som len manažér. Sú tu aj majitelia a hlavne výborný personál. Dôležité je nepodľahnúť tlakom, ktoré na jednej strane znižujú náklady, ale na druhej strane aj kvalitu. V čase, keď čelíme európskym cenám vstupov, pri polovičnej úrovni európskych cien výstupov, sú mnohí v snahe udržať cenovú hladinu nútení uchyľovať sa k praktikám, ktoré im pomáhajú prežiť, ako je napríklad nákup lacnejších surovín z krajín, kde by boli slovenské normy nedosiahnuteľnou métou, k príprave pokrmov s nižšou hmotnosťou, k redukcii dodatočných služieb podniku... Toto je to, čo nechceme dopustiť. Preto je cenová konkurencia pre nás neprijateľná a výška ceny sa od začiatku riadi rovnakým cenotvorbovým vzorcom, pričom nárast našej ceny kopíruje nárasty cien našich dodávateľov. Zákazníkom sa snažíme ponúkať stále niečo nové. Aby som bol konkrétny - najmenej trikrát za rok meníme 10 percent ponuky jedálneho lístka. Pred každým hlavným jedlom (okrem obedového menu) sme začali podávať malé predjedlo, ktoré voláme záhryzok, pri účte nad 2000 Sk zavoláme a zaplatíme zákazníkovi v rámci mesta taxi, rozširujeme detský kútik a v ponuke sa objavujú aj pokrmy pre najmenšie deti od 4. mesiaca života. Priestor sme doplnili pohodlnou sedacou súpravou pre dvojice na kávičke alebo víne, v lete bude nové drevené sedenie na bočnej terase s možnosťou vonkajšieho grilovania. Za zmienku určite stojí nainštalovaná plazmová obrazovka, na ktorej je kvalitnou kamerou on-line snímaný chod kuchyne, kde zákazníci môžu kontrolovať prípravu svojho jedla. Od júna do konca roka pripravujeme pre gurmánov v každom mesiaci týždeň kuchyne z určitej oblasti. Týždeň polí a lúk (zajace, králiky, bažanty, prepelice) od 9.júna, morí a oceánov (krevety, morské ryby, chobotnice, sépie) od 7.júla, zeme (zelenina na rôzne spôsoby) od 11.augusta, ohňa (grilované špeciality) od 15.septembra, riek a potokov (kapry, pstruhy, raky, zubáč, úhor) od 13.októbra, lesa (jeleň, srnka, diviak, daniel) od 10.novembra a vzduchu (kačka, hus) od 8. decembra. Takto vidí poskytovanie gastronomických služieb celý personál našej reštaurácie a pri príležitosti tohto rozhovoru, za ktorý Vám pekne ďakujem, by som chcel poďakovať aj všetkým našim zákazníkom. (DV)