POVAŽSKÁ BYSTRICA. Prvý úsek sa ešte stavať nezačal, ale neoficiálny víťaz tendra už prezentoval pred poslancami mestského zastupiteľstva ďalšiu zmenu - zámer upustiť od pôvodného projektu výstavby diaľničnej estakády, ktorá pôjde cez mesto. Hlavná príčina týchto krokov? „Šibeničný termín“ pre dokončenie diaľnice a šetrenie financií.
O zmene týkajúcej sa projektu mestskej estakády, ktorá ide nad zastavanou časťou mesta a vyúsťuje na Šibeničný vŕšok, informovali poslancov na júlovom zastupiteľstve Rudolf Kimerling, manažér firmy Doprastav a Miroslav Maťaščík, autor projektu. Podmienkou pre vydanie územného rozhodnutia v roku 2004 bolo zo strany mesta stavať estakádu cez mesto ako nadčasovú a architektonicky zaujímavú stavbu s prvkom niekoľkých závesných lán v tvare delty, ktoré mali mať výšku 17 metrov. Mala sa tak vytvoriť pôsobivá architektonická dominanta. V čase vydávania stavebného povolenia ministerstvom dopravy však došlo k zmene projektu a ako podklad tendrovej dokumentácie dostala údajne firma Doparastav upravený projekt, kde sa závesný systém znížil na dvanásť metrov. Podľa Maťaščíka tak stráca architektonický dojem, prečo je zbytočný. Navrhol preto ďalšiu úpravu projektu, ktorý už s prvkom závesných lán nepočíta vôbec, čo by umožnilo postaviť estakádu rýchlejšie. „Zrealizovať stavbu počas 21 mesiacov je zlá správa pre zhotoviteľa, ale dobrá pre mesto, lebo pôvodne to malo byť 36 mesiacov,“ sľuboval na zastupiteľstve Maťaščík.
Rudolf Kimerling doplnil, že s výstavbou by sa malo začať už začiatkom augusta a všetkých sedem pilierov sa bude stavať súčasne.
Z dominanty lávka
Poslancov správa o zmenách zaskočila. Primátor ju prirovnal k rane do zubov a poslanec Jozef Keruľ sa vyjadril, že z nadčasového diela, ktoré malo byť ozdobou mesta, zostala obyčajná lávka cez Domanižanku. Niektorí poslanci poukázali aj na nezrovnalosti medzi tým, čo bolo prezentované občanom na verejnom prerokovaní, ktoré bolo v kine Mier, čo sa týka vzhľadu stavby aj technologického postupu výstavby estakády a medzi tým, čo teraz tvrdia technici. Maťaščík poprel, že by sa mal most stavať vysúvaním, ktoré malo zabezpečiť minimálne obťažovanie občanov v okolí stavby. „V technickej dokumentácii sa hovorí o letmej betonáži. Neviem prečo a kto vám dal zavádzajúce informácie o vysúvaní. Táto technológia sa v prípade tohto mosta použiť nedá,“ doplnil Maťaščík.
Nie je jasné, čo sa bude stavať
Poslanec Karol Janas vyslovil obavu, či posledný prezentovaný návrh je už naozaj definitívne riešenie a zdôraznil, že počas výstavby diaľnice sa majú občania v meste naozaj na čo tešiť. Viceprimátor Stanislav Haviar zas upozornil, že v meste prebehla poplašná správa o stavbe estakády cez mesto na dvoch pilieroch, nie na jednom. „Väčšina diaľničných estakád je realizovaná ako dva mosty vedľa seba, táto je koncipovaná ako jedno mostné teleso s jedným pylónom. Pokiaľ prenikli na verejnosť takéto šumy, z realizačného hľadiska pre dodávateľskú firmu by to bolo príjemnejšie, ale skutočnosťou je naprojektovanie jedného mosta, jedného piliera,“ vysvetlil Maťaščík. Ako projektant, nie zástupca NDS, teda investora, však zagarantovať s určitosťou nevedel nič. Predostrel poslancom len riešenie zmeny projektu, ktoré navrhol dodávateľovi stavby Doprastavu, aby sa dala estakáda zrealizovať v šibeničnom časovom termíne.
Oficiálne však musí o zmenu stavby pred dokončením požiadať NDS, ktorá tak ešte v prípade prvého úseku neurobila. O zmeny troch stavieb na druhom úseku už NDS ministerstvo údajne požiadala začiatkom júna, pričom sa vyskytli aj šumy, že sa má stavba stavať inak, údajne na dvoch pilieroch. Vysvetlenie k problematike sme však od NDS nedostali. „Zatiaľ nemáme nakoncipované stanovisko, ktoré by sme mohli dať relevantne do médií. Musíte týždeň počkať, kým zasadne predstavenstvo,“ vyjadril sa hovorca NDS Marcel Jánošík. Oficiálne nepotvrdil ani to, či NDS poslala žiadosť o zmeny stavieb pred dokončením na ministerstvo dopravy. Nie je teda zatiaľ celkom jasné, aké mostné konštrukcie sa postavia na prvom úseku, ale ani na druhom. Obyvateľstvo je opäť v neistote.
Dva piliere – nešťastné riešenie
Podľa architekta Maťaščíka by rozhodnutie stavať estakádu cez mesto na dvoch pilieroch bolo veľmi nešťastným rozhodnutím. Všetko záleží od investora – teda Národnej diaľničnej spoločnosti. „Áno, bolo by to jednoduchšie, aj realizačne lacnejšie. My však nie sme investori. Nemôžem garantovať v tomto smere nič. Akákoľvek zmena v tomto smere, ak by sa mala táto časť stavať na dvoch pilieroch, by mala dramatické dôsledky. Na druhý dilatačný celok to nie je až také dramatické. Je to v podstate oráčina, zelená lúka, kde vplyv zmeny nemá až také dôsledky. V meste sa však pod mostom uvažuje s výstavbou komunikácií, ide o zastavené územie a akákoľvek zmena by mala dramatické dopady na súvisiace objekty. Nebolo by to ľahké zmeniť. Myslím si, že by to nebolo šťastné riešenie,“ povedal Maťaščík.
Daň za ústup od princípov
Na zastupiteľstve vystúpil aj občiansky aktivista Juraj Smatana, ktorý zdôraznil, že poslanci ani občania nemohli nič iné očakávať. „Už po prvom verejnom prerokovaní v roku 1996 bolo jasné, ako sa k nám pristupuje a aká metóda sa zvolila zo strany štátu. Ide o to, vyvolať tlak, časový, politický, vymyslený. Vtedy sa nemohol stavať tunel poza mesto – poriadny, slušný variant, lebo bola vládou sledovaná vôľa dostavať diaľnicu v roku 2005. Teraz sa to musí stihnúť za 21 mesiacov a nemôže sa to urobiť rozšafnejším spôsobom. Vôbec by ma už neprekvapilo, keby sa ešte viackrát projekt estakády menil. Že si štát robí s občanmi, čo chce, je na Slovensku normálne. Chyba nastala však aj v Považskej Bystrici, keď sme upustili od prvotného princípu a dovolili sme, aby sa diaľnica stavala cez mesto a po opustení zásad sme si mysleli, že niečo vylobujeme. Z tohto by sme sa mali poučiť,“ povedal Smatana. Primátor mesta Miroslav Adame na vystúpenia reagoval slovami, že keby išlo o stavbu v Bratislave, rozhodovalo by sa inak ako v prípade malého 40-tisícového mestečka. Každopádne sa ešte k všetkým zmenám stavieb pred dokončením bude mesto ako dotknutý orgán vyjadrovať a povoľovať bude ministerstvo dopravy. ⋌
(BERKO)