Termín núti investora k zmenám stavieb

V súvislosti s výstavbou druhého úseku diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer žiada údajne investor – Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ministerstvo dopravy o zmenu niekoľkých stavieb pred dokončením.

POVAŽSKÁ BYSTRICA. Prvý úsek sa ešte stavať nezačal, ale neoficiálny víťaz tendra už prezentoval pred poslancami mestského zastupiteľstva ďalšiu zmenu - zámer upustiť od pôvodného projektu výstavby diaľničnej estakády, ktorá pôjde cez mesto. Hlavná príčina týchto krokov? „Šibeničný termín“ pre dokončenie diaľnice a šetrenie financií.
O zmene týkajúcej sa projektu mestskej estakády, ktorá ide nad zastavanou časťou mesta a vyúsťuje na Šibeničný vŕšok, informovali poslancov na júlovom zastupiteľstve Rudolf Kimerling, manažér firmy Doprastav a Miroslav Maťaščík, autor projektu. Podmienkou pre vydanie územného rozhodnutia v roku 2004 bolo zo strany mesta stavať estakádu cez mesto ako nadčasovú a architektonicky zaujímavú stavbu s prvkom niekoľkých závesných lán v tvare delty, ktoré mali mať výšku 17 metrov. Mala sa tak vytvoriť pôsobivá architektonická dominanta. V čase vydávania stavebného povolenia ministerstvom dopravy však došlo k zmene projektu a ako podklad tendrovej dokumentácie dostala údajne firma Doparastav upravený projekt, kde sa závesný systém znížil na dvanásť metrov. Podľa Maťaščíka tak stráca architektonický dojem, prečo je zbytočný. Navrhol preto ďalšiu úpravu projektu, ktorý už s prvkom závesných lán nepočíta vôbec, čo by umožnilo postaviť estakádu rýchlejšie. „Zrealizovať stavbu počas 21 mesiacov je zlá správa pre zhotoviteľa, ale dobrá pre mesto, lebo pôvodne to malo byť 36 mesiacov,“ sľuboval na zastupiteľstve Maťaščík.
Rudolf Kimerling doplnil, že s výstavbou by sa malo začať už začiatkom augusta a všetkých sedem pilierov sa bude stavať súčasne.
Z dominanty lávka
Poslancov správa o zmenách zaskočila. Primátor ju prirovnal k rane do zubov a poslanec Jozef Keruľ sa vyjadril, že z nadčasového diela, ktoré malo byť ozdobou mesta, zostala obyčajná lávka cez Domanižanku. Niektorí poslanci poukázali aj na nezrovnalosti medzi tým, čo bolo prezentované občanom na verejnom prerokovaní, ktoré bolo v kine Mier, čo sa týka vzhľadu stavby aj technologického postupu výstavby estakády a medzi tým, čo teraz tvrdia technici. Maťaščík poprel, že by sa mal most stavať vysúvaním, ktoré malo zabezpečiť minimálne obťažovanie občanov v okolí stavby. „V technickej dokumentácii sa hovorí o letmej betonáži. Neviem prečo a kto vám dal zavádzajúce informácie o vysúvaní. Táto technológia sa v prípade tohto mosta použiť nedá,“ doplnil Maťaščík.
Nie je jasné, čo sa bude stavať
Poslanec Karol Janas vyslovil obavu, či posledný prezentovaný návrh je už naozaj definitívne riešenie a zdôraznil, že počas výstavby diaľnice sa majú občania v meste naozaj na čo tešiť. Viceprimátor Stanislav Haviar zas upozornil, že v meste prebehla poplašná správa o stavbe estakády cez mesto na dvoch pilieroch, nie na jednom. „Väčšina diaľničných estakád je realizovaná ako dva mosty vedľa seba, táto je koncipovaná ako jedno mostné teleso s jedným pylónom. Pokiaľ prenikli na verejnosť takéto šumy, z realizačného hľadiska pre dodávateľskú firmu by to bolo príjemnejšie, ale skutočnosťou je naprojektovanie jedného mosta, jedného piliera,“ vysvetlil Maťaščík. Ako projektant, nie zástupca NDS, teda investora, však zagarantovať s určitosťou nevedel nič. Predostrel poslancom len riešenie zmeny projektu, ktoré navrhol dodávateľovi stavby Doprastavu, aby sa dala estakáda zrealizovať v šibeničnom časovom termíne.
Oficiálne však musí o zmenu stavby pred dokončením požiadať NDS, ktorá tak ešte v prípade prvého úseku neurobila. O zmeny troch stavieb na druhom úseku už NDS ministerstvo údajne požiadala začiatkom júna, pričom sa vyskytli aj šumy, že sa má stavba stavať inak, údajne na dvoch pilieroch. Vysvetlenie k problematike sme však od NDS nedostali. „Zatiaľ nemáme nakoncipované stanovisko, ktoré by sme mohli dať relevantne do médií. Musíte týždeň počkať, kým zasadne predstavenstvo,“ vyjadril sa hovorca NDS Marcel Jánošík. Oficiálne nepotvrdil ani to, či NDS poslala žiadosť o zmeny stavieb pred dokončením na ministerstvo dopravy. Nie je teda zatiaľ celkom jasné, aké mostné konštrukcie sa postavia na prvom úseku, ale ani na druhom. Obyvateľstvo je opäť v neistote.
Dva piliere – nešťastné riešenie
Podľa architekta Maťaščíka by rozhodnutie stavať estakádu cez mesto na dvoch pilieroch bolo veľmi nešťastným rozhodnutím. Všetko záleží od investora – teda Národnej diaľničnej spoločnosti. „Áno, bolo by to jednoduchšie, aj realizačne lacnejšie. My však nie sme investori. Nemôžem garantovať v tomto smere nič. Akákoľvek zmena v tomto smere, ak by sa mala táto časť stavať na dvoch pilieroch, by mala dramatické dôsledky. Na druhý dilatačný celok to nie je až také dramatické. Je to v podstate oráčina, zelená lúka, kde vplyv zmeny nemá až také dôsledky. V meste sa však pod mostom uvažuje s výstavbou komunikácií, ide o zastavené územie a akákoľvek zmena by mala dramatické dopady na súvisiace objekty. Nebolo by to ľahké zmeniť. Myslím si, že by to nebolo šťastné riešenie,“ povedal Maťaščík.
Daň za ústup od princípov
Na zastupiteľstve vystúpil aj občiansky aktivista Juraj Smatana, ktorý zdôraznil, že poslanci ani občania nemohli nič iné očakávať. „Už po prvom verejnom prerokovaní v roku 1996 bolo jasné, ako sa k nám pristupuje a aká metóda sa zvolila zo strany štátu. Ide o to, vyvolať tlak, časový, politický, vymyslený. Vtedy sa nemohol stavať tunel poza mesto – poriadny, slušný variant, lebo bola vládou sledovaná vôľa dostavať diaľnicu v roku 2005. Teraz sa to musí stihnúť za 21 mesiacov a nemôže sa to urobiť rozšafnejším spôsobom. Vôbec by ma už neprekvapilo, keby sa ešte viackrát projekt estakády menil. Že si štát robí s občanmi, čo chce, je na Slovensku normálne. Chyba nastala však aj v Považskej Bystrici, keď sme upustili od prvotného princípu a dovolili sme, aby sa diaľnica stavala cez mesto a po opustení zásad sme si mysleli, že niečo vylobujeme. Z tohto by sme sa mali poučiť,“ povedal Smatana. Primátor mesta Miroslav Adame na vystúpenia reagoval slovami, že keby išlo o stavbu v Bratislave, rozhodovalo by sa inak ako v prípade malého 40-tisícového mestečka. Každopádne sa ešte k všetkým zmenám stavieb pred dokončením bude mesto ako dotknutý orgán vyjadrovať a povoľovať bude ministerstvo dopravy. ⋌
(BERKO)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 711
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 376
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 896
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 230
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 029
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 812
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 806
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 052
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 643
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 432
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 952
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 445
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 362
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 246
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

V príprave sa Sedmerovec stretol aj s dorastom Dubnice.

Pred začiatkom odvetnej časti oblastnej 8. ligy ObFZ Považská Bystrica sme nazreli do príprav Sedmerovca, Ilavy, Pružiny, Bodinej, Jasenice, Vrchteplej, Lednice, Kvašova B a Ilavy.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


Ikonický roštový chodník cez mokrade.

Historický park v Lednických Rovniach patrí na Slovensku k najkrajším.


  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 052
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 643
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 432
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 952
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 445
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 362
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 246
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu