POVAŽSKÁ BYSTRICA. Zástupcovia Doprastavu už v predstihu informovali poslancov mestského zastupiteľstva na ich zasadaní začiatkom júna, teda tesne pred začiatkom výstavby, o posledných možných zme- nách v súvislosti s projektom pre výstavbu mestskej estakády. Takúto možnosť potvrdil aj generálny riaditeľ investora - Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma. Na otázku, že občania čakali výraznú architektonickú dominantu a či sa nezmenilo niečo v plánoch, Choma odpovedal: „Zatiaľ sa nezmenilo nič, stavebné povolenie je vydané na projekt, ktorý bol schválený. Pokiaľ ale príde návrh na zmenu projektu, nepôjdeme do toho, aby sme tu mali nejakú architektonickú dominantu. Tento štát, a hlavne Považská Bystrica, potrebujú predovšetkým diaľnicu,“ vyjadril sa. Rozhodujúca je v tomto smere podľa neho otázka šetrenia financií rovnako, ako aj dodržanie termínov pre odovzdanie stavby. O zmenu stavby pred dokončením by v prípade zmeny Národná diaľničná spoločnosť požiadala ministerstvo dopravy.
K istým zmenám na tomto objekte však už podľa stanoviska, ktoré sme obdržali od hlavného architekta diela Miroslava Maťaščíka, raz došlo. „V dokumentácii pre územné rozhodnutie som navrhol, ešte ako zamestnanec Dopravoprojektu, predmetnú estakádu takto: nosná konštrukcia bola nesená pylónmi výšky 22 m a systémom závesov, podpery estakády mali architektonicky atraktívny tvar a v podhľade nosnej konštrukcie bol štíhly nábeh. V dokumentácii pre stavebné povolenie, keď už som nebol zamestnancom Dopravoprojektu, sa zmenili základné parametre estakády. Výška pylóna sa znížila na 12,7 m, čím sa znehodnotila jeho funkcia dominantného architektonického prvku, lebo z väčšiny pohľadov je skrytý za protihlukovými stenami a jeho statické pôsobenie je veľmi diskutabilné. Podpery estakády boli upravené do pohľadovo štandardného tvaru. V podhľade nie je nábeh,“ vyjadril sa autor mestskej estakády a ďalej doplnil, že upravenej polohe bolo stavebným úradom, ministerstvom dopravy, vydané stavebné povolenie. Pokiaľ nedôjde k zmene, v tejto podobe bude estakáda aj realizovaná.
„Neviem o tom, že by došlo k nejakým zmenám v dokumentácii pre stavebné povolenie oproti tej, ktorá bola pri vydávaní územného rozhodnutia. Musíte sa spýtať projektanta, ktorý tu je. Myslím si, že k zmene projektu nedošlo, lebo v zásade nemôže doznať zmeny projekt pre územné rozhodnutie oproti projektu pre stavebné povolenie. Ak to tak ale je, projektant môže dať podnet, aby sa to preverilo,“ povedal minister dopravy Ľubomír Vážny.
Podľa Stanislava Gabriša, projektanta a člena predstavenstva spoločnosti Dopravoprojekt, žiadnu zmenu v súvislosti s objektom mestskej estakády ich spoločnosť nevypracovávala. „Nie je nám známe, že by sa mal mostný objekt meniť a my sme sami na tom nepracovali. Dokumentácia, ktorá išla konzorciom na súťaž, bola v takom prevedení, ako bola odprezentovaná mestu, keď sa vydávalo územné rozhodnutie aj stavebné povolenie. Pokiaľ sú nejaké aktivity dodávateľských organizácií na zmenu niektorých mostných objektov a použitie inej technológie alebo vlastnej technológie, to je možné. My sme ale nič takéto neprojektovali,“ informoval nás Gabriš.
Ak by sa uskutočnila aj posledná zmena, ku ktorej sa bude musieť mesto ako dotknutý orgán vyjadriť, mohol by sa čas výstavby skrátiť. V rámci poslednej navrhovanej zmeny, s ktorou sa stotožnili aj realizačné firmy – Doprastav a Skanska, by sa nerealizovali podľa Maťaščíka architektonicky znehodnotené a funkčne diskutabilné pylóny. „Naopak zvýrazní sa to, čo bude viditeľné z väčšiny pohľadov na estakádu. Ostatné parametre konštrukcie budú v súlade so schválenou dokumentáciou pre stavebné povolenie,“ vyjadril sa autor mestskej estakády, ktorý projektoval aj most Apollo v Bratislave. Primátor mesta Miroslav Adame plánuje zvolať kvôli poslednej zmene začiatkom augusta mimoriadne zastupiteľstvo.
(BERKO)