Reprezentovať budú vo všet- kých disciplínach – sóla, duá, skupiny, formácie. Detská veková skupina obhajuje vlaňajší titul – stala sa majstrom sveta a tretie miesto na svete vo formáciách.
Zaťažkávajúca skúška čaká aj hip-hoperov, ktorí začiatkom októbra cestujú do Dánska na majstrovstvá Európy.
Okrem toho v škole je aj pracovný ruch, priestory sa čistia, de-zinfikujú, skrášľujú. Na žiakov čakajú aj niektoré interiérové zmeny, ktoré prispejú k zvýšeniu kvality vyučovacieho procesu. Všetko sa pripravuje k otvoreniu nového školského roka tak, aby žiaci, ktorí prídu 2. a 3. septembra na zápis, mali všetko pripravené. „Snažíme sa, aby aj v tomto roku nekomplikoval zápis do školy rodičom situáciu, takže s deťmi môžu prísť počas oboch dní od 9. do 18. h,“ doplnil riaditeľ školy Stanislav Kardoš.
Aký bude školský rok?
Žiakov opäť čaká bohatá ponuka predmetov v tanečnom i hudobnom odbore. Novinkou v tanečnom odbore v tomto roku budú workshopy zamerané na hip hop a break dance, ktoré sa budú uskutočňovať raz za týždeň pre žiakov školy pod vedením skúsených trénerov. „Chceme vyjsť v ústrety žiakom, ktorí sa chcú viac špecializovať v týchto tanečných štýloch. Výhodou je, že každý z nich sa postupne zdokonaľuje, obohacuje tanečné umenie o nové prvky, smery v tanci, čo počas riadnej vyučovacej hodiny nie je až tak možné. Ďalšou výhodou je, že aj menej zdatné dieťa sa môže zdokonaliť a môže rýchlejšie tanečne rásť. Podotýkam, že je to bez zvýšenia školného. Je to iniciatíva našej školy a najmä pedagógov, ktorí majú maximálny záujem, aby sa deti v škole cítili dobre a našli v nej zmysel,“ vysvetľuje riaditeľ.
Individuálna výučba zostáva
Každý odbor, ktorý sa v škole vyučuje, má svoje špecifiká. Napríklad v tanečnom odbore musí pedagóg u tanečníka vypestovať cit pre priestor, orientáciu v ňom, a to je možné len pri kolektívnom vyučovaní. Výsledkom sú choreografie, ktoré sú postavené pre väčšie skupiny žiakov, čo je pre diváka veľmi atraktívne. Pre tanečníka o to náročnejšie, že musí spolupracovať s ostatnými. Táto forma tanca je momentálne módnym trendom. „Samozrejme, že v tomto odbore je aj individuálna práca s tanečníkom, ktorý preukáže mimoriadny talent a dokáže sa presadiť ako sólista, alebo ak fyzické danosti dieťaťa nie sú ešte úplne rozvinuté a treba popracovať aj samostatne. Naším cieľom je, aby sa „sily vyrovnali“ a deti nepociťovali handicap, napríklad v telesnej zdatnosti,“ objasňuje systém v škole Stanislav Kardoš.
Viac špecifický je hudobný odbor.
Podľa riaditeľa je systém výučby spevu a hry na hudobné nástroje postavený na indivi-duálnom vyučovaní. „V minulosti sme vyskúšali aj inú formu – kolektívne vyučovanie. Nebolo to veľkou prekážkou, pretože napríklad pri hre na keyboard mali žiaci slúchadlá. Navzájom sa nerušili a ešte k tomu mali väčšiu časovú dotáciu na výučbu. V posledných rokoch sme zvolili individuálny prístup ku každému hudobníkovi. Výhodou je, že učiteľ sa môže prispôsobiť každému žiakovi zvlášť a zvoliť tempo, ktoré mu vyhovuje. Samozrejme, že nič deťom nebráni v tom, aby sa zapojili popri individuálnej výučbe do súborovej hry či stali sa členmi speváckeho zboru Fantastika alebo Agape,“ pokračuje.
Je z čoho si vyberať
Za zmienku stojí, že škola ako prvá v meste začala s výučbou hry na keyboard, ktorého súčasťou je dnes aj počítačové programovanie hudby. Na dlhý čas stal symbolom hudobného odboru. V súčasnosti má na tomto „poste“ dosť tvrdú konkurenciu. Čoraz väčšiu obľubu medzi mladšími i staršími žiakmi si získava akustická i elektrická gitara. Určite k tomu prispeli aj kvalitní pedagógovia – Angelika Olšovská a Vladimír Surík. Postupne sa rozrastá i klavírne oddelenie, ktoré má dosť blízko ku keyboardu.
Tvrdý tréning sa vypláca
Svoje o tom vedia športovci, ktorí v týchto dňoch zápolia o olympijské medaily. Svoje o tom vedia i žiaci SZUŠ manželov Kardošovcov. Hodiny tvrdého tréningu sa odzrkadľujú na výsledkoch, ktoré dosahujú na európskej i svetovej úrovni. Priniesli už množstvo zlatých, strieborných, bronzových medailí či finálových umiestnení. A to nielen tanečníci, ale aj speváci.
Veľké zadosťučinenie určite pociťuje Lucia Gachulincová. Mladú speváčku Považskobystričania poznajú z nejedného verejného vystúpenia či účasti na regionálnej súťaži. V týchto dňoch dostala ďalšiu šancu. Zúčastnila sa konkurzu v televíznej súťaži Slovensko má talent. V čase uzávierky ešte výsledky neboli známe, ale veríme, že vzhľadom na jej talent uspela. „Som veľmi rád, že Lucka dostala takúto možnosť. Snažíme sa žiakom hľadať aj iné možnosti na prezentáciu, nielen školské podujatia alebo súťaže v regióne. Teší nás, keď sa uplatnia aj inde. Naša práca tým dostáva nový zmysel i dimenzie a pre deti je to motivácia pre ďalšie zdokonaľovanie,“ doplnil Kardoš.