POVAŽSKÁ BYSTRICA. Na kompenzácie údajne nemajú nárok, ide totiž o nadštandard, ktorý nie je investor – Národná diaľničná spoločnosť, povinný zabezpečiť. Je to však naozaj tak? Po opakovaných sťažnostiach občanov a vystúpení na zasadnutí augustového mestského zastupiteľstva sa ľady konečne pohli. Uskutočnilo sa stretnutie s občanmi a samospráva prisľúbila pomoc – náhradné ubytovanie v čase výstavby. Byty však nemá, a tak by bolo potrebné vyčleniť v rámci rozpočtu finančné prostriedky na zabezpečenie tohto náhradného ubytovania pre poškodených občanov.
Je však otázne, či sa musí na odstraňovaní negatívnych vply-vov na životné prostredie, v čase výstavby diela, ktoré nebude slúžiť len občanom mesta, podieľať len samospráva a či je odškodnenie postihnutých naozaj nadštandardnou službou. Na verejnom prerokovaní s občanmi pred výstavbou diaľnice v kine Mier vo februári 2007 sa totiž pracovníci Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) – investora diaľnice, vyjadrovali aj k otázke kompenzácii pri negatívnych dopadoch výstavby: „Jednou z uložených povinností vyplývajúcich z procesu EIA, procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie, je monitorovať vplyv hluku a emisií pred výstavbou, počas výstavby aj po skončení diela. Výsledky monitoringu sa odovzdávajú mestu,“ povedala okrem iného inžinierka Pišková z NDS. Na doplňujúcu otázku, čo v prípade, ak budú prekročené limity pre hlučnosť a emisie a mesto zaznamená sťažnosti občanov, vedúca oddelenia pre prípravu diaľníc inžinierka Pišková doplnila, že hygiena predpíše vykonať potrebné opatrenia.
S výstavbou sa však už začalo, občania sa sťažujú. Zaujímalo nás, či má mesto výsledky nejakého monitoringu. „Počas realizácie stavby diaľnice neboli k dnešnému dňu mestu Považská Bystrica doručené od investora stavby – NDS, a. s., Bratislava žiadne výsledky monitoringu hluku a emisií. Výsledky monitoringu realizované pred výstavbou diaľnice použil investor ako podklad pre vypracovanie hlukovej štúdie pre diaľnicu D1 Sverepec – Vrtižer, II. úsek. Ochrana pred hlukom je legislatívne zakotvená v zákone č. 272/1994 Z.z. a v zmysle nariadenia vlády z roku 2002 o ochrane zdravia pred hlukom a vibráciami. NDS bola telefonicky požiadaná dňa 12. 9. 2008 o poskytnutie výsledku merania hluku, emisií a ostatných znečisťujúcich látok v súvislosti s výstavbou diaľnice. Informácie o výsledkoch merania zašle na mestský úrad e-mailom v termíne do 16. 9. 2008. V 38. týždni uskutoční NDS za účasti zainteresovaných strán (aj Mesta Považská Bystrica) miestne šetrenie, ktorého predmetom bude aktuálne hodnotenie vplyvov výstavby diaľnice hluku a emisií. Spôsoby a časové termíny monitorovania hluku a kvality ovzdušia pri výstavbe diaľnice D1 trasy Sverepec – Vrtižer, iniciované vedením mesta, budú aj jedným z bodov rokovania s generálnym riaditeľom NDS Igorom Chomom v najbližších dňoch,“ získali sme vyjadrenie od hovorcu mesta Filipa Oubrechta. Pokúšali sme sa tiež zistiť, či NDS disponuje výsledkami nejakého monitoringu, ktorý sa mal uskutočňovať počas výstavby, ale do uzávierky čísla sme odpoveď nedostali.
A ako na situáciu reagujú občania? „Tento dom sme stavali celý život, zadĺžili sme sa. Teraz mám stavbu pár metrov za plotom. Bola som ťažko chorá a lekári mi nedávali šancu, že chorobu prekonám. Žijem. Ale to, čo tu teraz musím prežívať pri výstavbe diaľnice, ma možno zabije,“ posťažovala sa nám pani Kalašová, ktorej hučia ťažké stavebné mechanizmy kúsok od okien každý deň. Postihnutých je však viac. Uspejú občania v nároku na kompenzácie?
⋌(BERKO)