LEDNICKÉ ROVNE. Témou tohtoročného sympózia boli „Bubliny - vlastnosti a limity, pre ktoré sa rozhodla kurátorka sympózia Michaela Fišerová. Touto, pre sklárov prirodzenou témou vyzvala tvorcov umeleckých diel k úvahe o ich fyzikálnych vlastnostiach a symbolických významoch. „Na začiatku je vždy bublina. Má nádherný, krehký tvar. No zvyčajne, keď ju začneme obdivovať, praskne. Jednoducho sa vyparí. Tak je to i so sklom. V bubline je skrytá symbolika, vyjadrujúca svetskú pominuteľnosť, no krásu zároveň,“ odôvodňuje výber témy kurátorka výstavy Michaela Fišerová.
Vo vytvorených dielach mohli návštevníci vidieť originalitu myslenia desiatich umelcov zo šiestich krajín sveta, ktorí každý po svojom vyriešil vzťah k tomuto úžasnému objektu.
Práce s filozofickým podtónom
Patrik Illo pracoval predovšetkým s vnútorným priestorom. V jeho dielach prevládala abstrakcia, ktorá so sebou nesie rôzne interpretácie. Tohtoročné podujatie obohatil o diela Kokteilo a Moja láska v tvojom tele. Aj keď autor tvrdí, že v dielach nič neskrýva, opak je pravdou. Zahalené sú rúškom tajomstva s príchuťou prvotriednej originality.
Markéta Janku z Českej republiky očarila návštevníkov náhrdelníkom pre obryňu. Ten v svojej nezvyčajnej kráse a veľkosti ležal na zamatovom trávniku, vystavený obdivu odborníkov i laikov. Táto mladučká umelkyňa - šperkárka a sklárka v jednom, vdýchla bublinám vnútorný život, čím vytvorila sklený skvost s krehkou dušou.
Evu Fišerovú téma zaujala tým, že sa nepriečila technológii. „Človek môže mať myšlienku, no to ešte neznamená, že sa ju podarí zhmotniť. Na tvorbu diela je veľmi krátky čas. To riziko je prítomné tak v živote ako i tu,“ priznala Eva Fišerová, ktorá v diele Automatická hlava experimentovala bublinou v bubline. Dokázala, že aj samotná bublina vie spôsobiť v hlave poriadny chaos. Sklo je pre Evu srdcovou záležitosťou. Ako sama povedala, je pôvabné, krehké a ohrozované z každej strany, čo zodpovedá dynamike súčasného života.
Ľudská zloba a ničenie živočíšnej ríše bolo ústrednou myšlienkou diela Petra Šipoša, ktoré vystavil ako memento pred zraky ľudí. Volavka - symbol krásy, hynúca v zajatí ropnej katastrofy, prinášajúc obeť mamone či sláve? Jemné sklo v kombinácii s ostnatým drôtom prinieslo drsné posolstvo pravdy a vyvolalo pocit clivoty. Podľa slov autora, zámerom pri tvorbe diela bolo zamyslieť sa nad nezmyselným vyvražďovaním zvierat i nad tým, že svet sa rúti do záhuby.
Originalitou, chladnou krásou a nadčasovosťou dýchali i diela Mariky Berkyovej, Vesa Varella, Hylary Green či Agniezska Lesniaka.
Výsledok spočíval v spolupráci
Tohtoročné bienále bolo podľa slov Vladimíra Letku z Rony výnimočné skladbou umelcov. „Téma bubliny zarezonovala vo všetkých rovnako, čím sa stal výsledok kompaktnejší. Sklári i umelci si pri výrobe diel navzájom porozumeli, čo sa v konečnom dôsledku odrazilo v samotných dielach. Každé sympozium je niečím špecifické. No aj keď téma bude akákoľvek, vždy to bude len oslava krásy, originality a zručnosti,“ dodal Vladimír Letko.⋌DANA VALACHOVÁ