Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Reforma postúpila do druhého ročníka

Považskobystrické gymnázium pred dvoma rokmi získalo finančné prostriedky ESF na realizáciu projektu Inovácia výchovnovzdelávacieho programu na Gymnáziu v Považskej Bystrici.


V rámci tohto projektu členovia projektového tímu pod vedením riaditeľky školy RNDr. Márie Vydrovej, pod odbornou gesciou Štátneho pedagogického ústavu v Bratislave, spracovali svoje predstavy, ale aj predstavy rodičov a žiakov o fungovaní gymnázia po novom. Vytvorili tak nový program školy – predchodcu dnešného štátneho a školského vzdelávacieho programu. Na jeho postupné uvedenie do života škola požiadala o „požehnanie“ ministerstvo školstva – a dostala ho. Experimentálne overovanie vlastného výchovnovzdelávacieho programu sa začalo v septembri 2007 v prvom ročníku štúdia.


Filozofickým základom nového programu je moderný profil absolventa školy, formulovaný pomocou kľúčových kompetencií občana Európskej únie, prepojený s víziou a hodnotovým systémom školy a národným programom výchovy a vzdelávania (Milénium).


Nové predmety


Z profilu absolventa sa odvíja učebný plán - zoznam predmetov, ktoré gymnázium ponúka svojim študentom. V prvých dvoch ročníkoch štúdia sú zastúpené všetky základné povinné predmety - tu sa reforma zamerala hlavne na redukciu a modernizáciu obsahu vzdelávania. V učebnom pláne pre prvú časť štúdia pribudli tri nové predmety:


Sebariadenie – dvojročný základný sociálnopsychologický výcvik, v ktorom sa žiaci naučia ako sa efektívne učiť, spoznajú svoje silné a slabé stránky, naučia sa plánovať svoj čas, zvládať komunikáciu, konflikty, stres. Stretnú sa so základmi firemnej kultúry, etikety, naučia sa orientovať sa vo svete práce (písomnosti súvisiace s hľadaním práce, zvládnutie prijímacieho rozhovoru).


Projekt - jednoročný kurz zameraný na technické a prezentačné zvládnutie projektu vytvoreného v tíme. Žiaci sa venujú vyhľadávaniu a spracovaniu informácií, vypracovaniu projektu, učia sa tímovej práci. Zvládnu verejnú prezentáciu jednoduchého projektu, vypracovaného na danú tému.


Regionalistika - jednoročná kombinácia histórie a geografie regiónu, v ktorom žiaci žijú – na tomto predmete sa zlepšuje orientácia žiaka v prostredí (možnosti zamestnania, kultúrneho a športového vyžitia, ubytovania, chránené prírodné útvary a územia, ľudové tradície, osobnosti, cyklotrasy...). Regionalistika je tiež bohatým zdrojom tém pre žiacke projekty v predmete Projekt.


Druhé dva roky štúdia sú tvorené len štyrmi povinnými predmetmi – materinský jazyk, dva cudzie jazyky, telesná výchova (za dva roky spolu 24 hodín týždenne), ostatné hodiny (36 hodín) sú voliteľné – v rámci týchto hodín si žiak „poskladá“ z ponuky voliteľných predmetov svoj vlastný, na mieru šitý učebný plán. Podľa svojej budúcej profesijnej cesty si posilní vyučovanie tých predmetov, ktoré bude v ďalšom štúdiu potrebovať, v ostatných predmetoch vystačí so základnými vedomosťami z prvej polovice štúdia. Budúci strojný inžinier si k povinným štyrom predmetom doplní napríklad 6 hodín matematiky, 6 hodín fyziky, 6 hodín informatiky, budúci právnik napríklad 6 hodín dejepisu, 4 hodiny filozofie, 2 hodiny práva, 4 hodiny konverzácie v angličtine, 2 hodiny latinčiny... takto každý dostane kvalitnú ponuku poznatkov v tej oblasti, ktorá je práve pre neho tou pravou...


Ponuka je obohatená aj o netradičné voliteľné predmety, študenti si môžu vybrať napríklad počítačovú grafiku, tvorivé písanie, netradičné športy atď.


Výhody vzdelávacieho programu


Čas, ktorý doteraz študenti gymnázia venovali zvládnutiu (často izolovaných) pamäťových poznatkov, je oveľa efektívnejšie využitý. Žiak získa zručnosti (komunikácia, efektívne učenie sa, tímová práca, prezentačné zručnosti), ktoré doteraz gymnaziálne štúdium neposkytovalo. Využije ich nielen v druhej polovici štúdia na gymnáziu, ale aj v celoživotnom vzdelávaní a v praxi.


Redukcia obsahu v prvej časti štúdia umožnila vytvoriť priestor pre posilnenie experimentálneho charakteru prírodovedných predmetov (vyučovanie predmetov fyzika, chémia, biológia vychádza z praktických pozorovaní). Rozsiahla voliteľnosť predmetov v druhej časti štúdia umožňuje žiakovi pracovať v skupine spolužiakov, ktorí majú o predmet záujem – učiteľ môže postupovať rýchlejšie, zadávať náročnejšie úlohy, viac pracovať s doplnkovou odbornou literatúrou, cielene žiakov pripravovať na štúdium na vysokej škole.


Žiak, ktorý si v druhej časti štúdia svojím výberom posilní vyučovanie cudzích jazykov, zvládne požiadavky štátnej jazykovej skúšky, výberom predmetu informatika požiadavky na získanie európskeho počítačového pasu (ECDL) – a to v rámci vyučovania, bez popoludňajšieho sedenia v jazykovej škole či rôznych kurzoch...


Systém posilňuje v žiakoch pocit slobody (možnosť voľby) a zodpovednosti za svoje rozhodnutia. Na uľahčenie rozhodovania pri výbere voliteľných modulov má škola vyškolené dve kariérne poradkyne, ktoré spolu s výchovnou poradkyňou a psychologičkou žiakom odborne pomôžu pri výbere vzdelávacej cesty.


Realizácia tohto programu je financovaná z prostriedkov Európskeho sociálneho fondu. Z nich financujeme napríklad tlač vlastných interných učebníc a učebných textov, vstupné sociálnopsychologické adaptačné výcviky žiakov 1. ročníka, služby psychologičky, vybavenie školskej knižnice, prírodovedného laboratória a podobne.


Program pokračuje


Financovanie projektu ESF Inovácia výchovnovzdelávacieho programu na Gymnáziu v Považskej Bystrici sa končí septembrom 2008, vyučovanie podľa nového programu však pokračuje aj naďalej. Na jeho kvalitnú realizáciu škola potrebuje financie na zlepšenie podmienok vyučovania – projektový tím školy pod vedením riaditeľky školy vytvoril nový projekt pod názvom Experimentálne overovanie inovovaného školského výchovnovzdelávacieho programu na Gymnáziu Považská Bystrica. Projekt bol podaný v rámci Operačného programu ESF Vzdelávanie (Premena tradičnej školy na modernú) , úspešne prešiel cez všetky stupne hodnotenia - Gymnázium Považská Bystrica získalo takmer 10 mil. korún na jeho realizáciu. Bol to jediný úspešný projekt Trenčianskeho kraja v tejto výzve... Škola má tak zabezpečené podmienky na pokračovanie reformy v druhom, treťom a štvrtom ročníku.


Ako sme spokojní s jej doterajším priebehom?


Na konci školského roku 2007-2008 sme konštatovali potrebu korekcií obsahu učiva v niektorých predmetoch (biológia, chémia, dejepis), potrebu deliť triedy na skupiny na všetkých hodinách predmetov, ktoré majú charakter nácviku zručností a experimentu (sebariadenie, prírodovedné predmety, projekt), lepšie študijné priemery prváckych tried v porovnaní s minulosťou, kultivovanejšie („dospelejšie“) správanie sa prvákov voči dospelým i voči sebe navzájom.


Vyučovanie podľa vlastného vzdelávacieho programu je, samozrejme, veľmi náročné na prácu pedagógov, vyžaduje ich čas, vzájomnú odbornú komunikáciu a spoluprácu, tvorivosť, odvahu, pracovitosť, zodpovednosť voči žiakom, škole i profesii. Treba vedieť snímať priebeh procesov, ktoré v škole prebiehajú, sledovať a merať plnenie cieľov pomocou odborne zostavených testov, treba vedieť, kedy a akú korekciu je nutné urobiť. Hoci učitelia Gymnázia Považská Bystrica sú na inovácie zvyknutí – škola bola medzi prvými v zriadení osemročného štúdia aj v zavádzaní alternatívneho učebného plánu, táto zmena je aj pre nich poriadnou výzvou na vlastné vzdelávanie a kooperáciu.


Reforma je náročná aj pre vedenie školy - je potrebné riadiť pedagogickú, personálnu aj finančnú stránku zmeny. Je potrebné zlaďovať „malé“ osemročné gymnázium, vyučovanie tretích a štvrtých ročníkov (alternatívny učebný plán) s inováciou v prvých a druhých ročníkoch. Škola je systém s dlhou zotrvačnosťou, každá etapa zavádzania zmeny musí byť odborne podložená a dôkladne premyslená, pritom niektoré treba prejsť rýchlo, čo v neustále sa meniacich podmienkach vôbec nie je jednoduché.


Pedagógovia aj vedenie školy musia mať denne na pamäti, že škola je pre deti a všetko, čo sa v nej deje, musí byť v prospech ich rozvoja. Cítime podporu rodičov, školskej inšpekcie, odborníkov z pedagogických inštitúcií, verejnosti. Záujem a podpora kolegov z mnohých slovenských gymnázií nám dodávajú odvahu a istotu. Odborné diskusie na pedagogických fórach takmer vždy končia požiadavkou, aby ďalšie etapy reformy slovenských gymnázií šli smerom, ktorý „prešlapáva“ práve považskobystrické gymnázium. Tak nám, prosím, držte všetci palce...


RNDr. Mária Vydrová

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 314
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 531
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 783
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 971
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 954
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 630
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 803
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 729
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 589
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 918
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Pastorek: Z Rakúska do Streženíc+ JEDENÁSTKA JESENE ŠIESTEJ LIGY a AKO HLASOVALI TRÉNERI

Strelcom v šiestej lige kraľuje s dvanástimi presnými zásahmi MIROSLAV PASTOREK (30) zo Streženíc.

Miroslav Pastorek.

Pre celoplošné testovanie vytvoria 19 odberových miest

Dubnická radnica vyčlenila na celoplošné testovanie 19 odberových miest.

Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.

V Púchove vyčlenili na plošné testovanie 13 odberných miest

V Púchove vyčlenila radnica na celoplošné testovanie 13 špeciálnych odberových miest. Po terénnom prieskume ich schválili zástupcovia Ozbrojených síl Slovenskej republiky a Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Považskej Bystrici.

V Kultúrnom dome v Zuberci dnes vytvorili dve odberové miesta.

Pribudlo 901 prípadov, najviac z nich v Trenčianskom kraji

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 ľudí pozitívne testovaných na nový typ koronavírusu.

Celoplošné testovanie na Covid-19 v Bratislave.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Už ste čítali?