Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Grécke slnko svedčilo Slovákom

V OKOLÍ GRÉCKEHO MESTA Serres sa uskutočnil 89. ročník medzinárodnej Šesťdňovej motocyklovej súťaže. Trojčlenný Slovakia HANT tím súťaž vyhral a stal sa svetovým šampiónom.

Jeden z tria, Radek Matoška, spolu s mechanikom Františkom Matušíkom ml. navštívili po návrate ZŠ Slovenských partizánov Považská Bystrica. Po pútavom rozprávaní sprevádzaným videoprojekciou ochotne odpovedali na zvedavé otázky žiackych poslucháčov, ktorí sa potešili podpísaným plagátom. Najaktívnejší zvedavec dostal originálny klubový dres.
Horúce preteky bez blata
Grécko bolo mojou štrnástou Šesťdňovou, ale o tratiach sme toho príliš veľa nevedeli. Čakali sme teplo, sucho a prach, otázkou bolo, či bude pršať. Po príchode, ubytovaní, zoznámení sa s prostredím sme sa venovali motorkám a príprave na preteky. Počas pretekov bolo veľmi horúco. Teploty sa "šplhali" poriadne nad tridsiatku, najmä v nižších polohách. Štart bol v nadmorskej výške okolo tridsať metrov, ale etapy sa jazdili aj vo výškach okolo 1800 metrov nad morom. Tam bolo aj o desať stupňov menej, čo nám viac vyhovovalo. Podklad bol úplne iný, než na akom sme zvyknutí jazdiť. Náročné, suché, kamenisté trate poriadne preverili kvalitu strojov, ale dali zabrať aj jazdcom. Jedinou výhodou bolo, že sme nemuseli strácať cenné sekundy čistením motoriek od blata. Až do poslednej etapy vyzerali podobne čisté ako na začiatku pretekov. Na záverečný motokros usporiadatelia „zabezpečili“ mokrú trať, a tak sme aspoň na konci boli zablatení.
Divákmi boli aj ovce a kozy
Hoci Gréci nepatria medzi motocyklovú endurácku špičku, organizácie podujatia sa zhostili dobre. V meste špeciálne kvôli Šesťdňovej postavili novučičký hotel. Reštaurácie neostali bokom a pred každou stáli motorky ako pútače. Diváci si vychutnali otvárací ceremoniál, ktorý bol pekný, ale počas etáp ich na tratiach veľa nebolo. Záujem bol na štarte a v cieli, ale počas etáp nás pozorovali stáda pasúcich sa oviec a kôz, ale niekedy boli divákmi aj divé kone. Zvieratám nebolo čo závidieť, pretože sa pásli na spálenej tráve, pripomínajúcej seno. S chalanmi sme sa smiali, že u nás sa takto kŕmi až v zime.
Dobrý začiatok, lepší koniec
Pretože bolo vopred jasné, že Slovensko neobsadí súťaž šesťčlenných družstiev, kde tradične nechýbali Česi. Pozornosť sa sústredila na klubové tímy. Tím Slovakia HANT sme tvorili Žaškovčan Štefan Svitko, Košičan Róbert Kapajčík a ja. Zabudnúť nemožno ani na mechanikov a ostaných spolupracovníkov, bez ktorých by sme svetový titul nezískali. Na začiatku etapy čakalo prekvapenie v podobe super-crossu, ktorý výrazne pripomínal populárne halové súťaže. Bol krátky, ale množstvo náročných skokov a roliet dalo všetkým poriadne zabrať. Štefan jazdil suverénne, podobne Róbert, a keď sa darilo aj mne, výsledkom bolo prvé miesto po prvom dni. Ne-brali sme to vážne, pretože pred nami bolo množstvo kilometrov a stať sa mohlo hocičo. Našťastie, stroje fungovali výborne, vyhýbali sa nám pády a zranenia a prvá priečka pomaly naberala čoraz vážnejšie kontúry. Pred posledným testom sme boli presvedčení, že vyhráme, čo sa nakoniec aj potvrdilo. Za nami ostali na medailových priečkach druhí Taliani a tretí Španieli.
Bez Afriky a Ázie
S motorkou som prešiel poriadny kusisko sveta. V Európe zrejme niet štátu, kde motorizmus niečo znamená, v ktorom by som nebol. Švédsko, Fínsko, Portugalsko, Španielsko, Grécko, Nemecko, Rakúsko, Česko, Chorvátsko, Taliansko či Francúzsko. Na americkom kontinente to boli USA a na južnej pologuli Chile. Jazdili sme aj v Austrálii a na Novom Zélande. Zo svetadielov mi v zbierke chýba ešte Afrika a Ázia, kde sa preteky podobného štýlu nejazdia. Skôr sú to rallye, ako Paríž – Dakar či euroázijská Sankt Peterburg – Peking. Určité ponuky na rallye boli, ale neprichádzali do úvahy. Len samotná príprava by trvala aj rok, k tomu treba prirátať solventných sponzorov, nie lacnú techniku a sprievodný tím. Z našich jazdcov to dokázal zatiaľ iba Jaro Katriňák a skúsenosti nazbieral aj Ivan Jakeš. Pre mňa bohato stačia enduro a country-cross.
Prvý bol pionier
S motorkami som začínal doma na Morave, priviedol ma k nim otec, ktorý tiež pretekal. Prvým strojom bol Pionier 50, na ktorom vtedy začínal takmer každý chlapec. Potom som prešiel na Tatran a nasledovali ďalšie značky – Gas Gas, Yamaha, KTM a iné. Okrem Hondy som vyskúšal všetky, každá mala niečo „do seba“ a ku každej mám pekné spomienky. Vystriedal som ich veľa, pretože v náročných podmienkach sa „mašiny“ opotrebúvajú oveľa rýchlejšie ako pri bežnom používaní.
Poháre na povale
Počas mojej dlhoročnej kariéry boli aj úspechy. Tituly majstra Slovenska medzi juniormi aj seniormi, český titul, prvenstvo v nemeckom šampionáte, ďalšie medaily a poháre z individuálnych pretekov. Cením si aj prvenstvá z klubových družstiev na Šesťdňovej, keď okrem Grécka mám aj podobný titul z USA. Pohárov a medailí mám doma veľa, väčšinou končia v škatu-liach na povale, pretože doma by prekážali.
Klokaní guláš
S motorkami sme zažili veľa veselých, ale aj smutnejších historiek, ale prvých bolo oveľa viac. Nezabudnuteľný je pre mňa pobyt v Austrálii, kde sme boli spolu s kolegami z tímu pozvaní do rodiny českého prisťahovalca, ktorý vlastnil krásny ranč. Krajan si nás chcel uctiť a pozval nás na nefalšovaný austrálsky guláš. Jedlo bolo netradičné a aj spôsob zháňania surovín bol na naše zvyky kuriózny. Skôr ako sme si mohli pochutnať na klokaňom guláši, museli sme pomôcť zabezpečiť mäso, čo nebolo jednoduché. Rýchlonohé zviera sme museli naháňať džípom, pretože po vlastných by to nešlo. Spracovanie a varenie už mal v kompetencii majiteľ, a musím povedať, že nič podobné som predtým ani potom nejedol.
(Ne)zabudnutí šampióni
Slovensko je malá krajina a tituly svetových šampiónov sa nezískavajú každý deň. Mrzí nás, že hoci sme išli reprezentovať našu vlasť, štát neprispel ani korunou. Dôvodom boli OH a paralympiáda, ktorá „zhltla“ takmer celý rozpočet. Všetky náklady hradili sponzori a pretekári, čo nebolo jednoduché. Jedna motorka stojí približne tristotisíc, k čomu treba prirátať benzín, súčiastky, letenky, tréningy, mechanikov. Česká výprava bola na tom oveľa lepšie, pretože výrazne pocítila podporu štátu. Fíni, ale aj iní mali svojho kuchára, o zdravotnom zabezpečení a regenerácii nehovoriac. S nami bol lekár, a to bolo všetko. Ďalšie výpravy sa nezaobišli bez masérov a ďalších ľudí, ktorí sa starali o pretekárov. Motorizmus nie je lacný šport, ale aj napriek viacerým úspechom je stále na okraji záujmu, čo je na škodu. Čo si nezoženieme alebo neprezentujeme sami, nemáme.
Bez lásky to nejde
Manželka si už na moje cesty s motorkou zvykla a aj vďaka jej tolerantnosti som dosiahol to, čo som dosiahol. Motorizmom žije celá rodina, syn už má motorku, škoda, že ako aktívnemu pretekárovi mi na neho ostáva málo času. Som rád, že ho to baví a dúfam, že bude úspešný. Ak si niekto myslí, že pretekári majú krásny život, vidia veľa krajín, dosahujú úspechy a majú veľa peňazí, sú na omyle. V cudzine často vidíme iba letisko, hotel, trať a niekedy si urobíme poldňovú prehliadku, lebo na viac neostáva čas. K tomu treba prirátať tréningovú drinu, namáhavé cestovanie. Viac peňazí do motoriek dávame, než z nich získame. Ani prémie za úspechy nie sú u nás vysoké. Za dve víkendové výhry si môžem kúpiť nanajvýš nové pneumatiky a zaplatiť benzín. Bez lásky k tomuto športu sa pretekať nedá. Radek Matoška dosiahol v olympijskom roku na neoficiálnej motocyklovej olympiáde spolu s kolegami výrazný úspech. Dočkajú sa podobného ocenenia a prijatia u prezidenta ako medailisti olympionici z Pekingu? Zaslúžili by si to.⋌
Podľa rozprávania R. Matošku spracoval: JOZEF ŠPROCHA

Skryť Vypnúť reklamu






Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 537
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 906
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 228
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 450
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 868
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 840
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 991
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 776
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 351
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Covidové oddelenie v Považskej Bystrici je v plnej prevádzke

Má kapacitu 28 lôžok, dnes už je viac ako polovica zaplnená.

S meraním teploty v nemocnici pomáhajú vojaci

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

V nedeľu pribudlo cez 1300 nakazených, takmer 140 v Trenčianskom kraji

Na Slovensku pribudlo v nedeľu 1312 nakazených z 6175 testovaných. Potvrdili ďalšie úmrtia.

ilustračné foto

AKTUÁLNE: Mesto pomáha pripravovať celoplošné testovanie

Vojaci prišli obhliadnuť navrhované odberné miesta. Mesto ponúka všetku súčinnosť. Zamestnanci sa venujú pomoci vojakom.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Tu sú výsledky víkendového testovania na Orave. Prečo ste boli vy?

Za tri dni otestovali odberové tímy 91 505 ľudí. Do karantény poslali 3 904 infikovaných.

Už ste čítali?