Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Kapitán: Išlo o výkupné

l TRI TÝŽDNE bola nemecká loď BBC Trinidad so slovenským kapitánom Jánom Konečným na palube v zajatí somálskych pirátov. Posádku prepustili, až keď spoločnosť Beluga Shipping po náročných vyjednávaniach zaplatila viac ako milión dolárov. Dni stráv

ené s pirátmi pod vplyvom drog a ozbrojenými kalašnikovmi a pancierovými päsťami opisuje námorný kapitán JÁN KONEČNÝ.

Ako sa Slovák dostane na mostík kapitána nemeckej zámorskej nákladnej lode BBC Trinidad?
-Po štúdiu v odbore vodná doprava som v roku 1979 začal študovať na Vysokej škole námornej v Gdyni. Prvýkrát som sa dostal služobne na more na palube školskej lode.
Ďalej to so mnou išlo podľa klasického postupového poriadku daného nepísanými pravidlami v Československu, no a potom som pokračoval v zahraničí.
Uvažovali ste niekedy nad nebezpečenstvom? Pomysleli ste si niekedy, že sa môžete stať obeťou útoku pirátov?
-Áno, ale som asi najlepšie a naj〜kratšie povedané fatalista.
Čo sa vlastne stalo v ten deň, keď vás uniesli?
-Vedeli sme, že nás bude čakať preplávanie pirátsky veľmi aktívneho úseku plavby. Už v Červenom mori pár dní pred útokom sme mali podľa odporúčaných a predpísaných pravidiel komunikačné a iné tréningy, ako a čo robiť v prípade, ak by sa niečo také stalo.
Majiteľ lode BBC Trinidad Niels Stolberg v rozhovore pre Der Spiegel tvrdil, že vás čínska loď varovala a upozornila na to, že vás sledujú podozrivé lode. Čo ste urobili?
-Neviem potvrdiť, že to bola práve čínska loď. Pravdaže, hneď, ako sme dostali informáciu od veľkej lode na prevoz áut z Ázie, že sú za ňou nejaké podozrivé loďky, snažili sme sa zistiť spolu s druhým palubným dôstojníkom, ktorý mal strážnu službu, ich polohy a identifikovať ich, čo sú zač. Na vzdialenosť približne päť kilometrov sme videli tri lodičky. Jednu ako malý remorkér a dva člny.
Čo sa dialo potom?
-Malý remorkér stál. Jeden čln sa nám snažil prekrížiť cestu a druhý plával priamo na nás. Pretože aj po zmene kurzu ďalej od nich pokračovali v stíhaní našej lode, postupoval som tak, ako ma učili a počul som, že je najlepšie. Oznámil som ostatným lodiam v okolí pomocou rádia cez medzinárodný volací kanál, že sme asi pod útokom pirátov.
Koľko bolo lodí nablízku?
V okruhu približne 100 kilometrov okolo nás bolo najmenej 150 ďalších lodí vrátane niekoľkých vojenských. Informoval som posádku, že je zapnutý General Alarm (poplachový systém) a čo majú robiť. Môj zástupca, prvý palubný dôstojník, pokračoval v komunikácii a ja som sa s loďou snažil uniknúť.
Nakoniec sa piráti dostali na loď. Ako sa správali? Čo robili? Boli pod vplyvom drog alebo alkoholu?
-Pravidelne sa striedali podľa rozpisu v strážnych službách. Inak spali, jedli a užívali, čo sa dalo.
Boli vycvičení a dobre vyzbrojení, alebo to boli len nejakí gauneri?
-Ak sedem samopalov a dve pancierové päste, ktoré mali, pre niekoho nie sú dostatočné argumenty, tak mňa ,presvedčili', že mám a musím ďalej konať podľa ich pravidiel.
Ako sa správali k vám a k posádke? Boli nervózni, agresívni, alebo naopak, pokojní, profesionálni?
-Všetko záviselo od toho, ako boli spokojní s prvým dojmom po tom, ako vylúpili naše kabíny, s odpoveďami odo mňa a kolegov, neskôr od rokovaní so spoločnosťou, ale aj od množstva užitých zásob akejsi zelenej trávy - drogy, niečo na spôsob koky.
Povedali vám po obsadení lode, čo chcú a čo bude nasledovať?
-Veľmi často zdôrazňovali, že ak dostanú to, čo chcú, teda výkupné, nám nič hrozné nehrozí.
Čo sa vám a posádke preháňalo hlavou? Verili ste, modlili ste sa? Čo robí človek v takej situácii?
-Robili sme všetko pre záchranu. Niektorí už mali skúsenosti z viac ako desiatich podobných akcií. Vedeli, čo platí, aby bol psychologický účinok čo najúspešnejší.
Pokúsili ste sa utiecť? Pomysleli ste aspoň na útek alebo nejaký iný zúfalý čin?
-Áno, skúšali sme s hlavným lodným mechanikom vymýšľať rôzne scenáre, že ak sa stane to, potom urobíme to a podobne.
Údajne sa vám podarilo počas zajatia spojiť s Brémami a informovať ich o únoscoch. Ako sa vám to podarilo? Bola to náhoda, alebo ste sa na to dlhšie pripravovali?
-Asi som si stále dobre pamätal na Fučikovu knihu Reportáž písanú pod šibenicou a filmy ako Sedemnásť zastavení jara.
Pomohla vaša komunikácia s Brémami pri prepustení?
-Na to sa musíte opýtať ich, ale určite mali aspoň neskreslené informácie priamo z lode.
Únoscovia vraj žiadali od spoločnosti Beluga Shipping osem miliónov dolárov, čo sa stalo, že nakoniec súhlasili len s osminou, teda 1,1 milióna?
-Domnievam sa, že prvú sumu veľmi nadsadili. Pre lode tejto veľkosti bola nereálna.
Ako ste reagovali, keď vám oznámili, že vás prepustia?
-Naťahovalo sa to niekoľko týždňov, dní, potom hodín. Dá sa povedať, že až keď sme sa uviazali v ďalšom prístave, sme uverili, že je to pravda.
Ako to prežívala rodina? Boli ste s nimi počas únosu v kontakte?
-Blbo, hlavne pre bulvár. Bolo dobré, že sme mali z času na čas možnosť sa telefonicky spojiť s najbližšími. Bola v tom vypočítavosť pirátov, že rodiny budú tlačiť na spoločnosť a médiá.
Čo sa stalo s loďou a nákladom, ktorí ste prepravovali?
-Pokračuje vo svojej normálnej komerčnej činnosti, ako to malo byť aj predtým.
Pripravujú sa námorní kapitáni a posádky lodí na krízové situácie v špeciálnych kurzoch?
-Áno. Už niekoľko rokov musia mať námorné spoločnosti bezpečnostný certifikát. Aby spoločnosti dostali doklad, že spĺňajú požadované kritériá, pripravujú lode, posádky a certifikujú sa cez uznávané klasifikačné spoločnosti. Pravidelne to skúšajú, trénujú a auditujú. Krátko pred vyplávaním som bol skoro týždeň na kurze, kde som si obnovoval certifikát Ship Security Officer.
Dá sa niečo z toho, čo vás učili, použiť?
-Dá. Mal som predovšetkým dobrú teoretickú prípravu. Okrem toho, jeden poľský kolega nám rozprával, aké to bolo a čo sa dialo, keď mal pár rokov predtým podobne zlú skúsenosť.
Piráti si vyberajú lode podľa niečoho konkrétneho, alebo sú to náhodné útoky?
-Na svete je niekoľko pirátskych oblastí a ich ciele sa rôznia. Piráti, ktorí nás napadli, boli zameraní čisto na získanie výkupného.
Myslíte si, že pracujú s podrobnými informáciami o lodiach? Dá sa usúdiť podľa ich správania na palube, že vedeli o lodi a posádke niečo konkrétne?
-V iných oblastiach sú väčší profíci. V našom prípade sa myslím ulakomili na znak ,BBC' na boku lode, jej veľkosť, čiže ľahkosť prístupu a vek.
Koľko vás bolo na lodi? Čo ste viezli? Bolo to pre pirátov nejako špeciálne zaujímavé? Išlo im aj o tovar, alebo len o to, aby dostali výkupné?
-Posádku tvorilo 13 ľudí. Keby si nás vyberali pre náklad, tak sa nám určite nič nestane.“
DANIEL VRAŽDA (SME)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  6. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  7. Študuj v malom a ži vo veľkom
  8. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  9. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 16 659
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 370
  3. Aká je chémia vôní 12 341
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 11 672
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 381
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 890
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 643
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 277
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 777
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 6 213
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Radnica má záujem vybudovať cyklotrasu do miestnej časti Prejta

Dubnická samospráva už niekoľko rokov deklaruje svoj záujem vybudovať cyklotrasu do miestnej časti Prejta.

Ilustračné foto.

SÚŤAŽ: Hlasuj za najkrajší adventný veniec a vyhraj!

Z fotiek od našich čitateliek sme vybrali sedem krásnych adventných vencov a spolu s vami chceme nájsť ten najkrajší!

Darčekový balíček MY s vami

Na Slovensku pribudlo viac ako 2000 nakazených, 321 je z Trenčianskeho kraja

Na Slovensku pribudlo 2 043 nakazených, urobili 11 136 PCR testov. Laboratóriá vykonali celkom 1 093 761 PCR testov, nákaza sa potvrdila u 109 226 ľudí.

Ilustračné foto.

FOTO: Balzam pre dušu: zamrznutá Veľká Javorina

Pozrite si nádhernú fotogalériu zo zamrznutých Bielych Karpát.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pri kolízii s vlakom sa zranil vodič auta

Cestujúcich odviezol autobus na stanicu.

Žilina chce krajšiu stanicu. Železnice tlačí do spoločného projektu

Samospráva predstavila plán obnovy hanby Žiliny.

Mladá vodička tvrdí, že policajt jej nadával

Správanie hliadky mestskej polície po dopravnej nehode vyvoláva pochybnosti.

Kamión narazil do reštaurácie a pohostinstva (+VIDEO)

Vodič pravdepodobne za volantom zaspal, havaroval v centre Tvrdošína.

Už ste čítali?