Kapitán: Išlo o výkupné

l TRI TÝŽDNE bola nemecká loď BBC Trinidad so slovenským kapitánom Jánom Konečným na palube v zajatí somálskych pirátov. Posádku prepustili, až keď spoločnosť Beluga Shipping po náročných vyjednávaniach zaplatila viac ako milión dolárov. Dni stráv

ené s pirátmi pod vplyvom drog a ozbrojenými kalašnikovmi a pancierovými päsťami opisuje námorný kapitán JÁN KONEČNÝ.

Ako sa Slovák dostane na mostík kapitána nemeckej zámorskej nákladnej lode BBC Trinidad?
-Po štúdiu v odbore vodná doprava som v roku 1979 začal študovať na Vysokej škole námornej v Gdyni. Prvýkrát som sa dostal služobne na more na palube školskej lode.
Ďalej to so mnou išlo podľa klasického postupového poriadku daného nepísanými pravidlami v Československu, no a potom som pokračoval v zahraničí.
Uvažovali ste niekedy nad nebezpečenstvom? Pomysleli ste si niekedy, že sa môžete stať obeťou útoku pirátov?
-Áno, ale som asi najlepšie a naj〜kratšie povedané fatalista.
Čo sa vlastne stalo v ten deň, keď vás uniesli?
-Vedeli sme, že nás bude čakať preplávanie pirátsky veľmi aktívneho úseku plavby. Už v Červenom mori pár dní pred útokom sme mali podľa odporúčaných a predpísaných pravidiel komunikačné a iné tréningy, ako a čo robiť v prípade, ak by sa niečo také stalo.
Majiteľ lode BBC Trinidad Niels Stolberg v rozhovore pre Der Spiegel tvrdil, že vás čínska loď varovala a upozornila na to, že vás sledujú podozrivé lode. Čo ste urobili?
-Neviem potvrdiť, že to bola práve čínska loď. Pravdaže, hneď, ako sme dostali informáciu od veľkej lode na prevoz áut z Ázie, že sú za ňou nejaké podozrivé loďky, snažili sme sa zistiť spolu s druhým palubným dôstojníkom, ktorý mal strážnu službu, ich polohy a identifikovať ich, čo sú zač. Na vzdialenosť približne päť kilometrov sme videli tri lodičky. Jednu ako malý remorkér a dva člny.
Čo sa dialo potom?
-Malý remorkér stál. Jeden čln sa nám snažil prekrížiť cestu a druhý plával priamo na nás. Pretože aj po zmene kurzu ďalej od nich pokračovali v stíhaní našej lode, postupoval som tak, ako ma učili a počul som, že je najlepšie. Oznámil som ostatným lodiam v okolí pomocou rádia cez medzinárodný volací kanál, že sme asi pod útokom pirátov.
Koľko bolo lodí nablízku?
V okruhu približne 100 kilometrov okolo nás bolo najmenej 150 ďalších lodí vrátane niekoľkých vojenských. Informoval som posádku, že je zapnutý General Alarm (poplachový systém) a čo majú robiť. Môj zástupca, prvý palubný dôstojník, pokračoval v komunikácii a ja som sa s loďou snažil uniknúť.
Nakoniec sa piráti dostali na loď. Ako sa správali? Čo robili? Boli pod vplyvom drog alebo alkoholu?
-Pravidelne sa striedali podľa rozpisu v strážnych službách. Inak spali, jedli a užívali, čo sa dalo.
Boli vycvičení a dobre vyzbrojení, alebo to boli len nejakí gauneri?
-Ak sedem samopalov a dve pancierové päste, ktoré mali, pre niekoho nie sú dostatočné argumenty, tak mňa ,presvedčili', že mám a musím ďalej konať podľa ich pravidiel.
Ako sa správali k vám a k posádke? Boli nervózni, agresívni, alebo naopak, pokojní, profesionálni?
-Všetko záviselo od toho, ako boli spokojní s prvým dojmom po tom, ako vylúpili naše kabíny, s odpoveďami odo mňa a kolegov, neskôr od rokovaní so spoločnosťou, ale aj od množstva užitých zásob akejsi zelenej trávy - drogy, niečo na spôsob koky.
Povedali vám po obsadení lode, čo chcú a čo bude nasledovať?
-Veľmi často zdôrazňovali, že ak dostanú to, čo chcú, teda výkupné, nám nič hrozné nehrozí.
Čo sa vám a posádke preháňalo hlavou? Verili ste, modlili ste sa? Čo robí človek v takej situácii?
-Robili sme všetko pre záchranu. Niektorí už mali skúsenosti z viac ako desiatich podobných akcií. Vedeli, čo platí, aby bol psychologický účinok čo najúspešnejší.
Pokúsili ste sa utiecť? Pomysleli ste aspoň na útek alebo nejaký iný zúfalý čin?
-Áno, skúšali sme s hlavným lodným mechanikom vymýšľať rôzne scenáre, že ak sa stane to, potom urobíme to a podobne.
Údajne sa vám podarilo počas zajatia spojiť s Brémami a informovať ich o únoscoch. Ako sa vám to podarilo? Bola to náhoda, alebo ste sa na to dlhšie pripravovali?
-Asi som si stále dobre pamätal na Fučikovu knihu Reportáž písanú pod šibenicou a filmy ako Sedemnásť zastavení jara.
Pomohla vaša komunikácia s Brémami pri prepustení?
-Na to sa musíte opýtať ich, ale určite mali aspoň neskreslené informácie priamo z lode.
Únoscovia vraj žiadali od spoločnosti Beluga Shipping osem miliónov dolárov, čo sa stalo, že nakoniec súhlasili len s osminou, teda 1,1 milióna?
-Domnievam sa, že prvú sumu veľmi nadsadili. Pre lode tejto veľkosti bola nereálna.
Ako ste reagovali, keď vám oznámili, že vás prepustia?
-Naťahovalo sa to niekoľko týždňov, dní, potom hodín. Dá sa povedať, že až keď sme sa uviazali v ďalšom prístave, sme uverili, že je to pravda.
Ako to prežívala rodina? Boli ste s nimi počas únosu v kontakte?
-Blbo, hlavne pre bulvár. Bolo dobré, že sme mali z času na čas možnosť sa telefonicky spojiť s najbližšími. Bola v tom vypočítavosť pirátov, že rodiny budú tlačiť na spoločnosť a médiá.
Čo sa stalo s loďou a nákladom, ktorí ste prepravovali?
-Pokračuje vo svojej normálnej komerčnej činnosti, ako to malo byť aj predtým.
Pripravujú sa námorní kapitáni a posádky lodí na krízové situácie v špeciálnych kurzoch?
-Áno. Už niekoľko rokov musia mať námorné spoločnosti bezpečnostný certifikát. Aby spoločnosti dostali doklad, že spĺňajú požadované kritériá, pripravujú lode, posádky a certifikujú sa cez uznávané klasifikačné spoločnosti. Pravidelne to skúšajú, trénujú a auditujú. Krátko pred vyplávaním som bol skoro týždeň na kurze, kde som si obnovoval certifikát Ship Security Officer.
Dá sa niečo z toho, čo vás učili, použiť?
-Dá. Mal som predovšetkým dobrú teoretickú prípravu. Okrem toho, jeden poľský kolega nám rozprával, aké to bolo a čo sa dialo, keď mal pár rokov predtým podobne zlú skúsenosť.
Piráti si vyberajú lode podľa niečoho konkrétneho, alebo sú to náhodné útoky?
-Na svete je niekoľko pirátskych oblastí a ich ciele sa rôznia. Piráti, ktorí nás napadli, boli zameraní čisto na získanie výkupného.
Myslíte si, že pracujú s podrobnými informáciami o lodiach? Dá sa usúdiť podľa ich správania na palube, že vedeli o lodi a posádke niečo konkrétne?
-V iných oblastiach sú väčší profíci. V našom prípade sa myslím ulakomili na znak ,BBC' na boku lode, jej veľkosť, čiže ľahkosť prístupu a vek.
Koľko vás bolo na lodi? Čo ste viezli? Bolo to pre pirátov nejako špeciálne zaujímavé? Išlo im aj o tovar, alebo len o to, aby dostali výkupné?
-Posádku tvorilo 13 ľudí. Keby si nás vyberali pre náklad, tak sa nám určite nič nestane.“
DANIEL VRAŽDA (SME)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 106
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 15 370
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 990
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 585
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 484
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 989
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 401
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 663
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 665
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 468
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 381
  6. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 369
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 359
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 717
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Unikátna mestská výzdoba.

Podľa obyvateľov je to najkrajšia výzdoba za posledné roky.


V príprave sa Sedmerovec stretol aj s dorastom Dubnice.

Pred začiatkom odvetnej časti oblastnej 8. ligy ObFZ Považská Bystrica sme nazreli do príprav Sedmerovca, Ilavy, Pružiny, Bodinej, Jasenice, Vrchteplej, Lednice, Kvašova B a Ilavy.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 663
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 665
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 468
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 381
  6. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 369
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 359
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 717
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu