ené s pirátmi pod vplyvom drog a ozbrojenými kalašnikovmi a pancierovými päsťami opisuje námorný kapitán JÁN KONEČNÝ.
Ako sa Slovák dostane na mostík kapitána nemeckej zámorskej nákladnej lode BBC Trinidad?
-Po štúdiu v odbore vodná doprava som v roku 1979 začal študovať na Vysokej škole námornej v Gdyni. Prvýkrát som sa dostal služobne na more na palube školskej lode.
Ďalej to so mnou išlo podľa klasického postupového poriadku daného nepísanými pravidlami v Československu, no a potom som pokračoval v zahraničí.
Uvažovali ste niekedy nad nebezpečenstvom? Pomysleli ste si niekedy, že sa môžete stať obeťou útoku pirátov?
-Áno, ale som asi najlepšie a naj〜kratšie povedané fatalista.
Čo sa vlastne stalo v ten deň, keď vás uniesli?
-Vedeli sme, že nás bude čakať preplávanie pirátsky veľmi aktívneho úseku plavby. Už v Červenom mori pár dní pred útokom sme mali podľa odporúčaných a predpísaných pravidiel komunikačné a iné tréningy, ako a čo robiť v prípade, ak by sa niečo také stalo.
Majiteľ lode BBC Trinidad Niels Stolberg v rozhovore pre Der Spiegel tvrdil, že vás čínska loď varovala a upozornila na to, že vás sledujú podozrivé lode. Čo ste urobili?
-Neviem potvrdiť, že to bola práve čínska loď. Pravdaže, hneď, ako sme dostali informáciu od veľkej lode na prevoz áut z Ázie, že sú za ňou nejaké podozrivé loďky, snažili sme sa zistiť spolu s druhým palubným dôstojníkom, ktorý mal strážnu službu, ich polohy a identifikovať ich, čo sú zač. Na vzdialenosť približne päť kilometrov sme videli tri lodičky. Jednu ako malý remorkér a dva člny.
Čo sa dialo potom?
-Malý remorkér stál. Jeden čln sa nám snažil prekrížiť cestu a druhý plával priamo na nás. Pretože aj po zmene kurzu ďalej od nich pokračovali v stíhaní našej lode, postupoval som tak, ako ma učili a počul som, že je najlepšie. Oznámil som ostatným lodiam v okolí pomocou rádia cez medzinárodný volací kanál, že sme asi pod útokom pirátov.
Koľko bolo lodí nablízku?
V okruhu približne 100 kilometrov okolo nás bolo najmenej 150 ďalších lodí vrátane niekoľkých vojenských. Informoval som posádku, že je zapnutý General Alarm (poplachový systém) a čo majú robiť. Môj zástupca, prvý palubný dôstojník, pokračoval v komunikácii a ja som sa s loďou snažil uniknúť.
Nakoniec sa piráti dostali na loď. Ako sa správali? Čo robili? Boli pod vplyvom drog alebo alkoholu?
-Pravidelne sa striedali podľa rozpisu v strážnych službách. Inak spali, jedli a užívali, čo sa dalo.
Boli vycvičení a dobre vyzbrojení, alebo to boli len nejakí gauneri?
-Ak sedem samopalov a dve pancierové päste, ktoré mali, pre niekoho nie sú dostatočné argumenty, tak mňa ,presvedčili', že mám a musím ďalej konať podľa ich pravidiel.
Ako sa správali k vám a k posádke? Boli nervózni, agresívni, alebo naopak, pokojní, profesionálni?
-Všetko záviselo od toho, ako boli spokojní s prvým dojmom po tom, ako vylúpili naše kabíny, s odpoveďami odo mňa a kolegov, neskôr od rokovaní so spoločnosťou, ale aj od množstva užitých zásob akejsi zelenej trávy - drogy, niečo na spôsob koky.
Povedali vám po obsadení lode, čo chcú a čo bude nasledovať?
-Veľmi často zdôrazňovali, že ak dostanú to, čo chcú, teda výkupné, nám nič hrozné nehrozí.
Čo sa vám a posádke preháňalo hlavou? Verili ste, modlili ste sa? Čo robí človek v takej situácii?
-Robili sme všetko pre záchranu. Niektorí už mali skúsenosti z viac ako desiatich podobných akcií. Vedeli, čo platí, aby bol psychologický účinok čo najúspešnejší.
Pokúsili ste sa utiecť? Pomysleli ste aspoň na útek alebo nejaký iný zúfalý čin?
-Áno, skúšali sme s hlavným lodným mechanikom vymýšľať rôzne scenáre, že ak sa stane to, potom urobíme to a podobne.
Údajne sa vám podarilo počas zajatia spojiť s Brémami a informovať ich o únoscoch. Ako sa vám to podarilo? Bola to náhoda, alebo ste sa na to dlhšie pripravovali?
-Asi som si stále dobre pamätal na Fučikovu knihu Reportáž písanú pod šibenicou a filmy ako Sedemnásť zastavení jara.
Pomohla vaša komunikácia s Brémami pri prepustení?
-Na to sa musíte opýtať ich, ale určite mali aspoň neskreslené informácie priamo z lode.
Únoscovia vraj žiadali od spoločnosti Beluga Shipping osem miliónov dolárov, čo sa stalo, že nakoniec súhlasili len s osminou, teda 1,1 milióna?
-Domnievam sa, že prvú sumu veľmi nadsadili. Pre lode tejto veľkosti bola nereálna.
Ako ste reagovali, keď vám oznámili, že vás prepustia?
-Naťahovalo sa to niekoľko týždňov, dní, potom hodín. Dá sa povedať, že až keď sme sa uviazali v ďalšom prístave, sme uverili, že je to pravda.
Ako to prežívala rodina? Boli ste s nimi počas únosu v kontakte?
-Blbo, hlavne pre bulvár. Bolo dobré, že sme mali z času na čas možnosť sa telefonicky spojiť s najbližšími. Bola v tom vypočítavosť pirátov, že rodiny budú tlačiť na spoločnosť a médiá.
Čo sa stalo s loďou a nákladom, ktorí ste prepravovali?
-Pokračuje vo svojej normálnej komerčnej činnosti, ako to malo byť aj predtým.
Pripravujú sa námorní kapitáni a posádky lodí na krízové situácie v špeciálnych kurzoch?
-Áno. Už niekoľko rokov musia mať námorné spoločnosti bezpečnostný certifikát. Aby spoločnosti dostali doklad, že spĺňajú požadované kritériá, pripravujú lode, posádky a certifikujú sa cez uznávané klasifikačné spoločnosti. Pravidelne to skúšajú, trénujú a auditujú. Krátko pred vyplávaním som bol skoro týždeň na kurze, kde som si obnovoval certifikát Ship Security Officer.
Dá sa niečo z toho, čo vás učili, použiť?
-Dá. Mal som predovšetkým dobrú teoretickú prípravu. Okrem toho, jeden poľský kolega nám rozprával, aké to bolo a čo sa dialo, keď mal pár rokov predtým podobne zlú skúsenosť.
Piráti si vyberajú lode podľa niečoho konkrétneho, alebo sú to náhodné útoky?
-Na svete je niekoľko pirátskych oblastí a ich ciele sa rôznia. Piráti, ktorí nás napadli, boli zameraní čisto na získanie výkupného.
Myslíte si, že pracujú s podrobnými informáciami o lodiach? Dá sa usúdiť podľa ich správania na palube, že vedeli o lodi a posádke niečo konkrétne?
-V iných oblastiach sú väčší profíci. V našom prípade sa myslím ulakomili na znak ,BBC' na boku lode, jej veľkosť, čiže ľahkosť prístupu a vek.
Koľko vás bolo na lodi? Čo ste viezli? Bolo to pre pirátov nejako špeciálne zaujímavé? Išlo im aj o tovar, alebo len o to, aby dostali výkupné?
-Posádku tvorilo 13 ľudí. Keby si nás vyberali pre náklad, tak sa nám určite nič nestane.“
DANIEL VRAŽDA (SME)