Na ich rozvíjaní sa podieľajú všetky vyučovacie predmety i celý systém našej práce, experimentálne sme však zaviedli aj nový predmet SEBARIADENIE (Selfmanažment), ktorý tieto naše snahy integruje.Vyučuje sa po dve hodiny v prvom a po jednej hodine v druhom ročníku v delených triedach, čo nám umožňuje používať metódy, rozvíjajúce samostatnosť a kreativitu našich študentov. Tento predmet učí študentov organizovať a riadiť vlastné učenie, ovládať sebamotiváciu, určovať svoje priority a riadiť vlastný čas, ďalej rozvíja schopnosť sebareflexie, schopnosť identifikovať a posudzovať vlastné silné a slabé stránky, vedie k prevzatiu zodpovednosti za svoje rozhodnutia a konanie. Kultivuje a rozvíja komunikačné zručnosti, učí študentov správne prezentovať svoju osobnosť v štandardných osobných a pracovných situáciách, formulovať, zdôvodňovať a presadzovať vlastné záujmy, ale aj rešpektovať záujmy iných. Rozvíja spôsobilosť pracovať v tíme, vedie študentov k poznaniu a uplatňovaniu pravidiel etikety. Pripravuje ich na racionálne a samostatné celoživotné vzdelávanie, učí ich zvládať stres a frustráciu. Vedie študentov k aktívnemu prístupu k získavaniu informácií o svete práce a k ich uplatneniu sa v ňom. Rozvíja predpoklady úspešnej sebarealizácie a uplatnenia sa v rôznych situáciách ich životnej cesty.
Vo vyučovaní sa využíva zážitkové učenie, práca v skupinách, tvorba menších projektov (na tento účel je vytvorený ďalší nový predmet Projekt), osobnostné testy a modelové situácie… Na hodinách je menej stresu a metódy práce umožňujú nielen väčšiu sebarealizáciu študentom, ale poskytujú väčší priestor aj pre samostatnú a kreatívnu prácu učiteľom.
Na hodnotenie práce sme v I. ročníku popri slovnom hodnotení používali bodový systém, premietnutý na konci klasifikačného obdobia do známky. Keďže optimisticky predpokladáme, že študenti po absolvovaní I. ročníka už budú vedieť samostatnejšie pracovať a niesť zdpovednosť za dosiahnuté výsledky, ich práca v II. ročníku bude posudzovaná už len slovným hodnotením, aby sa tak naplnil účel tohoto predmetu.
Predmet v 1. ročníku zabezpečovali dve vyučujúce etickej výchovy a náuky o spoločnosti. Teraz sa do projektu zapojila aj učiteľka psychológie, ktorá bude celý proces zastrešovať a výchovná a kariérna poradkyňa, pretože po absolvovaní 2. ročníka si študenti budú voliť predmety podľa svojej budúcej profesionálnej orientácie.
Keďže ide o úplne nový predmet, príprava na hodiny si vyžaduje od učiteľov sústavné sebavzdelávanie, vyhľadávanie vhodných materiálov a ich spracovanie pre potreby vyučovania, vymýšľanie vhodných aktivít. Kým vlani sme priebežne zhotovované študijné materiály sprostredkovávali študentom pomocou internetu, počas prázdnin sa nám podarilo zabezpečiť ich vytlačenie pomocou prostriedkov Európskeho sociálneho fondu.
Po celý čas sme usilovali o spätnú väzbu prostredníctvom rozhovorov s kolegami i so študentmi, pomocou komentovaných a otvorených hodín, vedomostnými testami i využívaním pracovných listov a záverečného dotazníka. Na základe takto získaných poznatkov môžeme konštatovať, že aj keď 15 – 16-roční študenti nevidia ešte problematiku v širších súvislostiach, pretože sú viac zameraní na bezprostrednú prítomnosť, má predmet svoje opodstatnenie. Samozrejme, čaká nás ešte veľa práce na jeho skvalitňovaní a ďalšej realizácii.
Mgr.Júlia Vnuková