POVAŽSKÁ BYSTRICA. Po takmer trojhodinovej diskusii nakoniec poslanci mestského zastupiteľstva väčšinou hlasov podporili návrh na zmenu stavby mestskej estakády, o ktorú požiadala Národná diaľničná spoločnosť. Právomoc vyjadriť sa k zmene stavby mal plne v rukách štatutár mesta Miroslav Adame, ktorý sa mohol oprieť o vyjadrenie stavebného úradu, stavebnej komisie a mestskej rady.
Poslanci Smeru-SD za zmenu
Primátor nechal rozhodnutie aj na poslancoch mestského zastupiteľstva. Tí väčšinou hlasou návrh na zmenu posvätili. Väčšina to odôvodňovala prísľubom dodávateľa stavby, teda Doprastavu, ktorý garantoval, že vďaka odsúhlasenej zmene dôjde k skráteniu doby výstavby z 36 na 21 mesiacov, čo je podľa nich v tomto čase najdôležitejšie. Za hlasovali všetci prítomní poslanci Smeru-SD, proti boli dvaja poslanci ĽS-HZDS a ostatní sa zdržali alebo na hlasovaní neboli prítomní.
Igor Choma z NDS neprišiel
Nesúhlas so zmenou odôvodňovali poslanci pochybnosťami o transparentnosti postupu pri zmene projektu v prípade, že sa Slovensko uchádza o financie z kohézneho fondu a vyjadrili obavy, aby nedošlo k ohrozeniu financovania v tomto smere. Rovnaké obavy vyjadril aj občiansky aktivista Juraj Smatana. Na to, či to môže nejakým spôsobom naozaj ohroziť pridelenie financií im žiaľ nemal kto kompetentne odpovedať, lebo zástupca investora, ktorý zodpovedá za tieto otázky, teda Národnej diaľničnej spoločnosti na zasadnutí aj napriek prísľubu prítomný nebol. Poslankyňa Marta Kavecká to označila vzhľadom na snahu o upokojenie vášní v meste za neseriózny prístup zo strany investora. Neprítomnosť generálneho riaditeľa NDS Igora Chomu ospravedlnil primátor Adame dôležitou služobnou cestou.
Dodávateľ ušetrí, čo získa mesto?
Okrem otázok, ktoré sa týkali financovania zaujímalo poslancov okrem iného aj to, či schválenie alebo prípadné neschválenie zmeny nezastaví výstavbu diaľnice, akú váhu má hlasovanie poslancov o zmene, či sa vďaka zmene ušetria finančné prostriedky a ako sa využijú. „Jednania sú a mohli by sme získať ďalšie prospešné stavby pre mesto,“ vyjadril sa primátor Miroslav Adame k otázke využitia ušetrených financií. O aké stavby ide však nekonkretizoval. „My o využití úspory nerozhodujeme. O tom, ako budú finančné prostriedky využité musí rozhodnúť NDS,“ odpovedal na otázku médií technický riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský, podľa ktorého však zmena neponúka len riešenie, ktoré je úspornejšie. „Ide o riešenie, ktoré vieme urobiť za extrémne krátky čas a stavbu by sme mohli ukončiť do mája 2010,“ doplnil Šamudovský.
Stavba so zmenami
Počas zastupiteľstva vystúpil so zaujímavou pripomienkou poslanec František Matušík, ktorý žiadal od zhotoviteľa diela, aby ozrejmil poslancom, podľa akého projektu sa vlastne stavia mestská estakáda doteraz, lebo s jej výstavbou sa už začalo. Či podľa pôvodného, teda nezmeneného alebo zmeneného projektu. „Stavia sa podľa nového projektu, ktorý umožňuje zachytiť riešenie pôvodného projektu,“ vyjadril sa diplomaticky Šamudovský. „Takáto odpoveď ma neuspokojila. Nadobudol som dojem, že sa stavia podľa niečoho čo bolo zmenené a ešte nie je odsúhlasené,“ povedal nám poslanec Matušík.
V žiadosti o zmenu stavby pred dokončením investor diaľnice, čo sa týka estakády žiada aj o isté zmeny v súvislosti so spôsobom zakladania stavby. Zástupca Doprastavu nám potvrdil, že pri uskutočňovaní stavebných prác na výstavbe estakády už sa so zakladaním začalo. Na priamu otázku, či sa stavba zakladá na základe pôvodného projektu alebo zmeny, ktorá bola navrhnutá a nie je ešte ministerstvom dopravy odsúhlasená sme však priamu odpoveď nedostali. „Došlo k určitým modifikáciám, ale to je úplne bežná vec,“ povedal okrem iného Šamudovský a dodal, že všetky tieto zmeny mali odsúhlasené stavebným dozorom. K istým zmenám počas výstavby teda už naozaj došlo. Ministerstvo dopravy však ešte zmenu stavby pred dokončením investorovi neodsúhlasilo a nevyjadrilo sa ani mesto ako účastník stavebného konania. (BERKO)