Považská Bystrica
Podľa generálneho riaditeľa PSL, a.s. Považská Bystrica Štefana Blaška jej dopad už pocítili. „Došlo k redukcii zákaziek najmä v oblasti malých ložísk pre stavebné stroje, v oblasti všeobecného strojárstva sme to pocítili pri ložiskách pre rôzne prevodovky a nápravy. Vážnejšie zmeny sa zatiaľ neprejavili vo veľkorozmerových ložiskách. Až na Rusko, kde sa trh spomalil, čo je spôsobené nedostatkom finančných zdrojov a firmy nie sú schopné platiť.“ Avšak ani pokles záujmu o produkciu firmy sa podľa jeho slov zamestnanosti nedotkne. „Zatiaľ sme z nášho kmeňového stavu zamestnancov neprepúšťali, ani nemienime prepúšťať, pokiaľ sa situácia, samozrejme, nevyvinie inak. Do konca roka to však určite nebude. Neobmedzujeme ani pracovný čas, zredukovali sme len nadčasy a medzi sviatkami budeme mať možno trocha dlhšiu dovolenku.“ Nižšiu produkciu v niektorých odboroch sa snažia riešiť presunom zamestnancov v rámci firmy. Trochu iná situácia je pri zamestnancoch na dobu určitú. „Určite pri predlžovaní zmlúv zvažujeme, či ich nutne potrebujeme, ale v princípe ani tu nie sú zásadné pohyby. Taktiež sme obmedzili zamestnávanie cez agentúry. Počet zamestnancov sme zredukovali na asi na polovicu. Ďalšie zásadné zmeny v zamestnanosti podľa súčasného plánu a zákaziek do konca roka neplánujeme. Ale opakujem, situácia sa môže zmeniť. Dúfam, že nebude horšie, aj keď viem, že sme ešte dno nedosiahli a očakávame, že k poklesom ešte dôjde,“ dodal.
Vo všeobecnosti sa prezentuje, že automobilový priemysel začína pociťovať dôsledky globálnej krízy medzi prvými. Automobilky sú odberateľom považskobystrickej firmy Adtool, ktorá sa špecializuje na výrobu a export kožou potiahnutých volantov do rôznych typov luxusných automobilov. „Zatiaľ sa nás to v nejakom katastrofickom rozsahu netýka. Vďaka štrnásťročnému pôsobeniu na trhu máme stálych odberateľov. Pravdou ale je tiež to, že sme museli pustiť zhruba desať percent ľudí, ktorí pracovali v obslužných profesiách. Zatiaľ o hromadnom prepúšťaní neuvažujeme, ale všetko sa bude odvíjať od situácie na svetových trhoch,“ povedal konateľ spoločnosti Ľuboš Dubec.
Púchov
S automobilovým priemyslom súvisí i púchovská firma Continental Matador Rubber. Priamo v nej sa podľa Miroslava Žiačika dôsledky krízy neprejavujú. „Púchovský závod je v rámci Continentalu orientovaný na trhy strednej a východnej Európy, kde recesia zatiaľ ešte vo veľkej miere nezasiahla, dokonca je nárast predaja, čím sa nám podarilo kompenzovať výpadky na západných trhoch. Výpadky sú aj kvôli zmene stratégie dodávok pre prvú výbavu po vstupe majoritného akcionára. Keď porovnávame predaj s minulým rokom, podarilo sa nám ho udržať. Udržali sa nám aj počty zamestnancov. Zatiaľ nemienime prepúšťať. Práve naopak, staviame v Púchove novú halu na výrobu vysokovýkonných pneumatík, kde na budúci rok budú pracovné možnosti pre stovky nových pracovníkov,“ poskytol informáciu pre naše noviny. Informácie, ktoré sa objavili v mé-diach ohľadom poklesu zisku spoločnosti, sa týkajú koncernu, nie priamo ich firmy.
Ilava
V ZTS Špeciál v Dubnici nad Váhom zatiaľ nevedeli povedať, či sa ich kríza dotkne. Rokovania so zákazníkmi o uzavretí zmlúv pre budúci rok budú až koncom mesiaca a začiatkom decembra. Postup firmy sa bude odvíjať podľa ich výsledkov.
Pokojná situácia podľa Mariána Langera je aj v novodubnickej firme Leoni Slowakia. „Vyrábame káblové zväzky pre spotrebný trh. Samozrejme, že sa stále zaoberáme zlepšovaním výrobného procesu a jeho racionalizáciou. Je to proces, ktorý u nás beží kontinuálne, pretože trh si žiada lacnejšiu a efektívnejšiu výrobu. Prepúšťanie zamestnancov neplánujeme,“ dodal Langer.⋌ (VŽ)