TRENČÍN. Medzinárodný veľtrh módy a odievania bol najstarším podujatím tohto zamerania na Slovensku, v Trenčíne ho organizovali od roku 1963. Jeho súčasťou bola v minulosti nielen súťaž Zlatá Fatima, pre výrobcov a neskôr producentov, ako i súťaže pre študentov a mladých návrhárov Zlatá Fatima junior či Mladý módny tvorca.
Podľa vyjadrenia vedenia spoločnosti Expo centre, vývoj výstavy bol odrazom hlbokej recesie v textilnom a odevnom priemysle nielen v našej, ale aj v okolitých krajinách, výrazný úbytok slovenských výrobcov ich zánik alebo rozpad na malé celky. Táto nová štruktúra nemá záujem a prostriedky prezentovať sa na tradičných výstavách textilu a odievania, preto dochádza k ich znižovaniu a postupnému útlmu. Do popredia vystupuje záujem o predaj a nákup formou nízkonákladovou, kedy si predajcovia objednajú stôl a stoličku a v priebehu jedného dňa sa snažia výrobky umiestniť na trhu. Z týchto dôvodov predstavenstvo spoločnosti prijalo rozhodnutie v roku 2009 neorganizovať klasickú výstavu Trenčín mesto módy a hľadať nové alternatívy, aby mohol byť tento veľtrh v roku 2010 prípadne obnovený.
Ešte na jeseň generálny riaditeľ Makyty Púchov a prezident Asociácie textilného a odevného priemyslu Marián Vidoman uvádzal že sa pokúsia zachovať tradíciu veľtržného stretávania producentov a obchodníkov v Trenčíne. „Stanovisko vedenia výstaviska nás prekvapilo, lebo pri otvorení poslednej výstavy sme sa dohodli na pokračovaní v komunikácii o reštrukturalizácii a potrebnej revitalizácii textilného a odevného priemyslu vo väzbe na výstavníctvo. Rešpektujeme ale rozhodnutie spoločnosti a budeme podľa neho organizovať ďalšie kroky v asociácii,“ dodal Vidoman.
Na budúci rok sa neuskutočnia ani sprievodné súťaže, zamerané na mládež a mladých návrhárov. Podľa Expo centra ich samotné organizovanie bez výstavy nemá zmysel.
Jedným zo záväzkov organizátora akcií Zlatá fatima či Mladý módny tvorca bola aj účasť víťazov na reklamnej kampani k ďalšiemu ročníku. Tú však Expo Center nemôže zabezpečiť, keďže sa 42. ročník neuskutoční. „Všetky záväzky voči výhercom minulého ročníka sme sa snažili splniť, okrem reklamnej kampane k novému ročníku výstavy TMM. V prípade, že tento veľtrh v roku 2010 opäť zrealizujeme, víťazné modely v reklamnej kampani použijeme,“ uvádza sa v stanovisku spoločnosti Expo Center.
Ľuboslava Sedláková