Presnú výšku zmenného, ktoré mali šoféri k dispozícii v prvých dňoch po prechode na novú menu, z pochopiteľných dôvodov zverejňovať Slovenská autobusová doprava (SAD) Trenčín nechcela. „Každý vodič prímestskej dopravy „vyfasoval" však vopred 4,5-kilogramový balíček euromincí rôznych nominál-nych hodnôt,“ povedala nám tlačová hovorkyňa SAD Trenčín Ivana Strelcová.
Pomohla kampaň
Už na Nový rok mohli ľudia cestovať za eurá, ale aj slovenské koruny. Z tohto dňa však vodiči až také obavy nemali, bol sviatok. Hlavný nápor cestujúcich očakávali druhého januára. „Len vo výnimočných prípadoch sme zaznamenali platbu eurami, väčšinou cestujúci platili čipovými kartami alebo slovenskými mincami. Minimálna bola platba bankovkami. Eurokampaň, ktorá bola vyvesená dva mesiace pred prechodom na novú menu v autobusoch, veľmi pomohla, ľudia boli pripravení. Dva mesiace mali k dispozícii prepočet cestovného v konkrétnych cenách v eurách alebo centoch pre svoje trasy, takže presne vedeli, koľko budú po prechode za trasu, ktorú zvyčajne absolvujú, v novej mene platiť,“ informovala nás Strelcová.
V prvý pracovný deň bol podľa nej nápor cestujúcich predsa len väčší. Išlo však prevažne o ľudí, ktorí cestujú do zamestnania pravidelne a majú čipové karty. Preto s vydávaním neboli výrazné problémy. „Boli sme však zvedaví, ako zmenu na novú menu ustojí, čo sa týka platby čipovou kartou, systém. Či to bude fungovať. Nedalo sa to totiž vopred vyskúšať. Boli preto obavy, či cestujúcemu, keď priloží čipovú kartu, zostatok sumy automaticky prehodí na eurá. Nezaznamenali sme, našťastie, žiadny problém,“ doplnila Strelcová.
Minimálne meškania
Minimálne meškania autobusov 5 až 10 minút boli hlavne ráno, aj to hlavne na dlhších trasách, kde je viac zastávok a dochádzalo častejšie aj k platbám v hotovosti. „Pri autobusovej doprave však platí aj možnosť takzvanej dohody. Keby došla vodičovi hotovosť, je možnosť dohody s cestujúcim na tom, že mu vydá v slovenských korunách. Nestretli sme sa však s tým. Ľudia mali cestovné presne narátané v drobných slovenských korunách. Vlastne sa zbavovali slovenských mincí. Mnohí nechceli výdavok späť, ani v centoch a ani v korunách.
Šoférom sa dosť často stávalo, že dostali do rúk hŕbu mincí so slovami, nechajte si to a nevydávajte mi. Nemám s tým už čo robiť,“ doplnila monitoring z prvých dní Strelcová. Dodala, že šoféri sa nestretli ani s platbami veľkými bankovkami, či už v slovenských korunách alebo v eurách a ani s tým, že by z tejto veľkej sumy chceli ľudia vydávať, samozrejme, v eurách. Ak by šoférom chýbali v autobu- soch drobné, služobným mobilným telefónom mal vodič možnosť spojiť sa s centrálou. V pohotovosti boli ľudia, ktorí mu boli schopní hotovosť doviesť. Do poobedia 2. januára však takýto prípad zaznamenaný nebol.
(BERKO)