Moderná škola
Spomínaná úloha je hlavnou ideou celého školského vzdelávacieho programu. Cieľom je pripraviť absolventa v odboroch staviteľstva, stavebníctva, drevárstva, autoopravárenstva ako odborníka všestranne pripraveného na európsky trh práce. Škola sa zapojila do rôznych projektov. Ich hlavným cieľom je zabezpečiť účastníkom dostatok podnetov a informácií na aktívne získavanie vedomostí a praktických zručností.
Multimediálna učebňa, dve jazykové laboratóriá, štyri počítačové učebne, perfektne vybavené centrum odbornej prípravy pre stavebné a drevárske profesie a miestne odlúčené pracovisko pre autoopravárenské profesie majú dokonca nadregionálny charakter. Manažment školy v spolupráci s pedagógmi a majstrami odborného výcviku uplatňuje moderné formy a metódy práce, dbá na využitie najnovších poznatkov, na uplatnenie prvkov integrovaného tematického vyučovania, zážitkového a projektového vyučovania.
K tomu využíva aj získané projekty - Jazykové laboratórium, Grafické systémy, Elektronizácia a revitalizácia školskej knižnice, Otvorená škola. Medzinárodné projekty s Nemeckom a Poľskom sú pre žiakov školy každoročne nielen priestorom na získanie odborných, ale aj jazykových zručností.
Od školského roku 2007/2008 v škole aktívne pracuje žiacky parlament a žiacka školská rada, ktorej predseda je zároveň členom rady školy a môže tak aktívne zasahovať do smerovania jej ďalšieho vývoja. Prvýkrát v histórii školy sa tiež konala imatrikulácia žiakov 1. ročníka – prijímanie žiakov do cechu stavebného, drevárskeho a autoopravárenského.
Medzi ďalšie významné aktivity patrí tradičné stretnutie školského parlamentu s vedením školy na Deň študentstva, Mikuláš, školská vianočná akadémia, množstvo relácií, súťaže (o najkrajšiu triedu, najkrajšiu fotografiu zo školského života, školský časopis ŇÚS).
Žiaci sa zapájajú aj do viacerých humanitných akcií - Deň narcisov, Modrý gombík.
Pre dochádzajúcich je k dispozícii ubytovanie v internáte a mnohé voľnočasové aktivity.
Možnosti štúdia
Škola poskytuje možnosť vzdelávania v štvorročnom, trojročnom a dvojročnom štúdiu.
Štvorročné štúdium sa končí maturitou. Žiaci si môžu vybrať z viacerých odborov.
Staviteľstvo (odbor strednej priemyselnej školy) je určené pre chlapcov i dievčatá. Absolvent je pripravený vykonávať činnosti v štátnych a súkromných podnikoch v projekcii, pri príprave stavieb, v stavebnej výrobe, pri zhotovovaní a rekonštrukciách stavieb, pri výrobe a montáži prefabrikátov.
Operátor stavebnej výroby (OSV) vie zhotoviť konštrukcie hlavnej stavebnej výroby, vonkajšie aj vnútorné omietky, osadzovať prefabrikáty, ovláda technológiu montáže a murovanie, sklobetonárske, obkladačské a tesárske práce.
Mechanik stavebnoinštalačných zariadení (MSIZ) ovláda technológiu úpravy vody a médií vo vykurovacích systémoch, zvládne montážne a demontážne práce, opravy rozvodov vody a kanalizácie, systémov výroby a rozvodu tepla a plynu, vrátane montáže a nastavovania plynových spotrebičov a armatúr.
Po ukončení štúdia s maturitou majú absolventi možnosť pokračovať v bakalárskom alebo inžinierskom štúdiu na vysokých školách v príbuzných odboroch. Vzdelanie si môžu rozšíriť aj pomaturitným špecializačným štúdiom.
Trojročné učebné odbory sa končia záverečnou skúškou, žiaci získavajú aj výučný list.
Autoopravár – mechanik má vedomosti o správnej činnosti jednotlivých častí vozidla, pozná elektrické a elektronické súčiastky, zvládne základy aplikovanej elektrotechniky a elektroniky, má poznatky o mazadlách a palivách, zvládne identifikáciu základných porúch.
Autoopravár – elektrikár vie kresliť náčrty aj schémy elektrotechnických obvodov, pozná elektrické a elektronické súčiastky, prvky a obvody, má vedomosti o používaní meracích prístrojov, zvládne použitie štandardnej výpočtovej techniky.
Stolár pozná základné technologické postupy, vie čítať technické výkresy, obsluhovať a použiť stroje a zariadenia, zhotoviť nábytkársky výrobok, opracovať drevo, zvoliť správny postup výroby.
Murár je schopný murovať nosné výplňové murivo, zhotovovať vnútorné aj vonkajšie omietky, jednoduché obklady a dlažby, vykonávať betonárske práce, zhotovovať všetky druhy izolácií.
Tesár samostatne vykonáva odborné tesárske práce, opracúva drevo ručne i strojovo, zhotovuje lešenia, debnenia, rebríky a rebríkové schody, opravuje porušené tesárske konštrukcie.
Montér suchých stavieb pozná stavebné výkresy, normy, schémy, technické listy, stavebné konštrukčné materiály, zásady murovania, druhy stropných konštrukcií, štukatérske práce, vie murovať priečky a spracovať sadrokartónové dosky.
Maliar je schopný vykonávať maliarske a natieračské práce, tónovať materiály, pripraviť podklad pred maľbou, vyčistiť maľby, bandážovať rohy, trhliny.
Inštalatér vykonáva montáž, údržbu a opravy jednotlivých rozvodných systémov, vie spájať rôzne materiály zváraním, lepením, ovláda tvarovanie rozvodov, pozná funkciu vodoinštalačných vykurovacích, klimatizačných systémov, montuje a demontuje domovú kanalizáciu.
Strechár má odborné vedomosti a potrebné manuálne zručnosti súvisiace so strešnými nosnými konštrukciami, krytinami, izoláciami a výrobou, osadzovaním klampiarskych prvkov.
Príležitosť pre dievčatá
Technicko-administratívny pracovník ovláda prácu na písacom stroji, počítači, vie obsluhovať zariadenia v plnom rozsahu modernej informatiky, ovláda jednoduché a podvojné účtovníctvo, pozná princípy hospodárenia rozpočtových a príspevkových organizácií, pozná a vie aplikovať pracovné normy, právnu legislatívu.
Škola ponúka aj denné dvojročné nadstavbové štúdium končiace maturitnou skúškou v odboroch drevárska a nábytkárska výroba, stavebníctvo, dopravná prevádzka – cestná a mestská doprava, technicko-ekonomický pracovník.
Prijímacie skúšky sa neuskutočnia, uchádzači budú prijímaní na základe výberového konania, kde bude posudzovaný prospech (v 9. ročníku nesmie byť hodnotenie nedostatočné), výsledky Monitoru 9 a potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti.
Mladý odborník
"Občianske združenie s týmto názvom vzniklo v roku 2008 na podporu odborného vzdelávania žiakov školy. Veríme, že vďaka dvom percentám z daní rodičov a priaznivcov školy sa podarí vytvoriť lepšie podmienky pre žiakov aj zo sociálne slabších rodín v prípade účasti na zahranič- ných stážach alebo medzinárodných súťažiach. Viac na www.souedupage.org," povedala riaditeľka školy Anna Bartoňová.
Zahraničné šance
Od roku 1993 sa začala rozvíjať spolupráca so zahraničnými inštitúciami a školami z Nemecka, Poľska, Česka a Rakúska. Vďaka nej vzniklo v škole CAD centrum slúžiace na projektovanie v stavebníctve. V Považskom Podhradí vyrástlo moderné modelové centrum odbornej prípravy, v ktorom sa školili aj poľskí kolegovia.
"Od roku 1996 sa v škole začal vyučovať ako prvý na Slovensku učebný odbor montér suchých stavieb. Školu každoročne opúšťa množstvo kvalitne pripravených odborníkov, o ktorých je na trhu práce nielen u nás, ale aj v zahraničí, veľký záujem. Súčasný nedostatok remeselníkov zvyšuje šancu našich absolventov. Pekné úspechy dosiahli žiaci na medzinárodných súťažiach v Prahe, Brne, v rakúskom Zisterdorfe či nemeckej Jene a reprezentovali Slovensko na stretnutiach mladých v holandskom Amsterdame a francúzskom Paríži," dodala A. Bartoňová. ⋌
(JŠ)