POVAŽSKÁ BYSTRICA. Na ústne prerokovanie v rámci územného konania, ktoré sa momentálne uskutočňuje v súvislosti s modernizáciou trate Púchov – Považská Teplá, prišlo na mestský úrad najviac občanov z Horného Milochova. V tomto úseku je potrebné stavať tunel, preto bude nevyhnutné asanovať päť rodinných domov.
Kam sa presťahujú?
„Vznikol problém asanácie piatich rodinných domov. Stretnutie s ich vlastníkmi sa už uskutočnilo. Predložili sme im návrhy možného riešenia náhrady. Prvým bola náhradná bytová výstavba, druhým možnosť odkúpenia budov na základe znaleckého posudku s tým, že majitelia by si sami hľadali bývanie a treťou možnosťou je vyvlastnenie,“ povedal generálny projektant firmy Reming Consult Roman Ličko, ktorá zastupovala Železnice Slovenskej republiky.
Ličko dodal, že všetci majitelia predbežne prejavili záujem o náhradnú bytovú výstavbu. „Nič s tým neurobíme, hoci, pre nás, starších ľudí, nie je ľahké odísť preč z domu, v ktorom sme žili celý život. Syn, ten to znáša dobre, ale mne bude ľúto. Môžu nám dať náhradu, ale len hmotnú, ujmu na psychike nám nikto neuhradí. To sa nedá,“ povedala Helena Hojdíková. Na náhradnú výstavbu mesto ponúklo dotknutým majiteľom lokalitu v rámci územného plánu na sídlisku Rozkvet.
Majetkovo-právne vysporiadanie
K majetkovo-právnemu vysporiadaniu, ktoré občanov najviac zaujíma, Ličko ďalej povedal: „Pokiaľ ide o dokumentáciu pre územné rozhodnutie, vlastnícke vzťahy sme zisťovali zatiaľ len formou predbežného výkupového elaborátu. Dokumentácia pre územné rozhodnutie pôjde na odborné posúdenie na Železnice SR, potom na ministerstvo dopravy, ktoré vypracuje schvaľovacie rozhodnutie. Na základe toho môžeme začať spracovávať dokumentáciu pre stavebné povolenie. V rámci nej sa budeme zaoberať už aj majetkovo-právnym vysporiadaním, kde každý vlastník nehnuteľnosti bude priamo oslovený. Robiť sa budú súdno-znalecké posudky, spracovávať sa budú zmluvy o budúcich zmluvách či zmluvy na výkupy. Stavebné povolenie nebude môcť byť vydané bez toho, aby sme nemali doklady o tom, že sme sa s vlastníkmi dohodli.“ S vysporiadaním by sa malo začať v priebehu budúceho roka.
Posunú zastávku
Ďalšie pripomienky sa týkali posunutia zastávky v Dolnom Milochove. Keďže premostenie cez Nosickú priehradu bude ústiť priamo v súčasnej zastávke, musia ju posunúť ďalej. V praxi to bude znamenať posun o takmer dva kilometre, čiže bude až v Hornom Milochove. „Ľudia sa sťažujú. Bude to veľmi ďaleko a budú mať problém pri ceste do zamestnania. Dolný Milochov zostane odrezaný, pritom mnohí z tejto časti dochádzajú za prácou do Púchova,“ vyslovila pripomienku poslankyňa za túto miestnu časť Božena Fortuníková. Požiadala, aby sa dobudovalo vyhovujúce cestné spojenie medzi Milochovom a Púchovom, čo by obyvateľom pomo-hlo. Využiť k tomu by sa mohol napríklad násyp pôvodnej železničnej trate.
Ďalšie pripomienky
Hovorilo sa aj o novej trase preložky cesty I/61 poza chovné rybníky v Považskej Bystrici, ktorá nebola zakreslená v projektoch. Z toho vyplynula otázka, či sa s ňou pri modernizácii trate počíta. Na pretras sa dostalo aj vybudovanie kruhovej križovatky na ceste prvej triedy pri Považskej Teplej, skomplikovaný prístup do areálu súkrom-ných firiem, ktoré sa nachádzajú v trase modernizácie trate či o bezpečný priechod občanov z Považskej Teplej na železničnú zastávku Považská Teplá.
Modernizácia železnice je zatiaľ zrealizovaná od Bratislavy po Nové mesto nad Váhom. Tento rok by sa mali začať práce na niektorých úsekoch stavby Nové Mesto nad Váhom - Púchov. Úsek medzi Púchovom a Považskou Teplou by sa mal budovať v rokoch 2011 až 2015. ⋌(BERKO)