NIMNICA. V utorok dvadsiateho siedmeho januára sa na púchovskom mestskom úrade a obecných úradoch v Nimnici a Udiči konali ústne pojednávania k začatému územnému konaniu. Témou bola „Modernizácia trate Púchov – Žilina pre rýchlosť do 160km/hod.“ Účastníci konania mohli svoje námietky a pripomienky uplatniť najneskôr k tomuto termínu, ináč sa na ne nebude prihliadať.
Návrh modernizácie využíva v maximálnej miere existujúcu železničnú trať. V novej trase prekonáva vyvýšeniny, výstavba si vyžiada premostenie Nosického kanála a koryta rieky Váh, vybudovanie tunela poza kúpele Nimnica a prechod železničnej trate ponad Nosickú priehradu do pôvodnej trasy.
Pripomienky v Púchove
Hlavná architektka mesta Daniela Šicová odporučila, aby sme sa o pripomienkach Púchovčanov informovali na stavebnom úrade v Považskej Bystrici. Priamo na mestskom úrade sme sa nedozvedeli ani to, aké pripomienky malo mesto. Podľa vedúcej považskobystrického stavebného úradu Jany Mičkovej sa občania zaujímali najmä o výkupy pozemkov a časový harmonogram výstavy. „Cenu za výkup sa nedozvedeli, keďže nie je predmetom, ani podmienkou pre vydanie územného rozhodnutia,“ vysvetlila. Ceny sa budú prerokovávať individuálne až pred vydaním stavebného povolenia. V prípade, že sa vlastník pozemku nedohodne s kupujúcim, môže byť majetok vyvlastnený, keďže ide o verejno-prospešnú stavbu. „Pri vyvlastňovaní pozemkov sú stanovené určité podmienky, za ktorých sa dá alebo nedá vyvlastňovať, takže to nemusí byť pre obyvateľov veľký strašiak,“ pokračuje Mičková.
V Nimnici zbúrajú dve bytovky
Železničná trať má viesť vo vzdialenosti asi päťdesiat metrov od bytoviek, ktoré sú v obci. Ministerstvo výstavby povolilo postaviť náhradné bytovky pre dotknutých obyvateľov, ktorých výstavba sa začne približne o rok. Obyvatelia asanovanej bytovky majú podľa Ivana Štecka z generálneho riaditeľstva železníc dve možnosti. Prijať finančné odškodnenie a zakúpiť si byt, alebo prijať ponuku zo strany investora, ktorý vybuduje nové bytovky. Konkrétne podmienky a majetkovo-právne vysporiadanie nastane až po vydaní stavebného povolenia.
Chodci a cyklisti
Druhý problém, ktorý nastal, bolo riešenie bezpečného prechodu obyvateľov cez hlavnú cestu II/507. Vybuduje sa premostenie pre chodcov a cyklistov, ktoré bude viesť až do Nosíc.
Roman Ličko zúčastneným vysvetlil elimináciu hluku. „Bude vybudovaná protihluková stena a most, ktorý povedie do tunela, nebude kovový, čo značne zníži hlučnosť železničnej trate,“ povedal. Obyvateľov Nimnice zaujímalo, či investor vybuduje pre obyvateľov zónu oddychu. „S takouto možnosťou sa nepočíta, len s cyklotrasou a pešou trasou, ktorá povedie do Púchova a Považskej Bystrice,“ odpovedal.
Ochranné pásmo
V smere na Považskú Bystricu vznikne dvojkoľajový jednorúrový tunel. Popri ňom bude úniková štôlňa, ktorá bude slúžiť záchranným vozidlám v prípade nehody. Do tunela bude vstup zakázaný. Pri vjazde do tunela je naplánovaná budova pre obsluhu tunela, okolie bude oplotené. Spôsob, akým sa bude tunel raziť, ešte nie je známy, o tom rozhodne až realizátor stavby.
Stavebný dvor
Ďalším problémom, na ktorý občania poukazovali, bola nejasnosť, čo bude s vyťaženou zeminou. Cez obec prejde počas stavby denne sto až dvesto nákladných áut, pričom predpoklad trvania budovania železničnej trate je tri a pol roka. Riešenie je odvážať zeminu dopravníkovým pásom, ale o tom musí rozhodnúť investor. Voziť zeminu cez obec je pre Nimničanov neprípustné. Projektant neupresnil, kde bude stavebný dvor vybudovaný, to je taktiež na rozhodnutí realizátora stavby.
Obyvatelia Udiče
Na rokovanie prišla len jedna občianka, ktorú zaujímalo, kadiaľ trasa povedie. „Železničná trať zachádza len do katastrálneho územia, priamo obce sa nijako netýka. Boli vypracované hlukové štúdie, na základe ktorých netreba protihlukové zábrany budovať,“ povedala Jana Mičková zo stavebného úradu.
⋌(MF)