POVAŽSKÁ BYSTRICA. Väčšina občanov opúšťala útvar správy daní mestského úradu s náručou plnou papierov na daňové priznanie sťažujúc sa na zbytočné papierovanie.
Pre pozemok viac roboty
„Dokúpili sme kúsok pozemku, naozaj len taký fliačik a musíme podávať priznanie na všetky ostatné nehnuteľnosti, ktoré sme priznali už predtým. Priznám sa, že sme s tým nepočítali. Mysleli sme si, že bude stačiť podať len priznanie na nehnuteľnosť, ktorú sme nadobudli ako poslednú a na ostatné, že nám automaticky doručia výmer. Je to však inak, musíme znovu vypisovať všetko, čo ma teda rozhodne neteší,“ povedala mladá žena, odvolávajúc na informácie z celoslovenských médií, že opätovne sa podanie dávať nemusí. Dodala tiež, že v nariadení mesta nie je nič o podávaní priznania, ale výklad pracovníkov správy daní mesta bude rešpektovať.
Vysvetlenie len v zákone
Vo všeobecne záväznom nariadení (VZN) mesta o miestnych daniach, nie je naozaj problematika podávania daňového priznania riešená. Uvádza sa v ňom, že pokiaľ vo VZN nie je podrobnejšia úprava danej problematiky, odkazuje sa okrem iného, na zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálny odpad a drobný stavebný odpad. Pracovníčka útvaru sa v súvislosti s postupom podávania daňových odvolávala na znenie paragrafu 19 uvedeného zákona. Vedúci útvaru Anton Martaus pripustil, že povinnosť vypísať opäť celé priznanie ľudí možno zaskočila. „Náš výklad zákona podporuje aj to, aké sú tlačivá ministerstva financií, ktoré je aj autorom zákona. Na daň z nehnuteľností je iba jedno tlačivo, ktoré má v poslednej časti sumár a prílohy na daň z bytov, stavieb a pozemkov, ktoré nie sú samostatnými priznaniami,“ povedal Martaus. Doplnil, že ak dôjde k nejakej zmene vo vlastníctve, či už občan nehnuteľnosť kúpi alebo predá, treba vypisovať daňové priznanie znovu na všetko.
Výklad kompetentných
Správnosť výkladu samosprávy potvrdil aj Miroslav Šmál, tlačový hovorca ministerstva financií. „Ak v priebehu roku 2008 daňovníci nadobudli ďalšiu nehnuteľnosť, daňové priznanie na rok 2009 podávajú za všetky nehnuteľnosti, ktoré majú u jedného správcu, aj keď už podali daňové priznanie v skorších rokoch,“ vysvetlil. Podľa výkladu Daňového riaditeľstva SR sa zakúpenie alebo predaj novej nehnuteľnosti považuje za zmenu skutočnosti rozhodujúcej na vyrubenie dane. Hovorca riaditeľstva Miroslav Dobák dodal, že v takomto prípade je občan povinný podať opäť celé daňové priznanie.
(BERKO)