Stavba diaľnice D1 Sverepec - Vrtižer bude financovaná
z eurofondov. Z oficiálnej správy ministerstva dopravy vyplýva, že rozhodnutie o projekte vydala komisia Európskych spoločenstiev
v polovici februára.
POVAŽSKÁ BYSTRICA. Komisia Európskych spoločenstiev vydala dňa 18. februára tohto roka rozhodnutie o veľkom projekte „Diaľnica D1 Sverepec – Vrtižer“, financovaného z Kohézneho fondu Operačného programu Doprava 2007 - 2013. Komisia schválila príspevok vo výške viac ako 263 miliónov eur.
Pre spojenie Bratislava - Žilina
Tento diaľničný úsek je podľa ministerstva kľúčovým úsekom diaľnice pre dobudovanie spojenia Bratislava – Žilina a zároveň ako dôležitá súčasť transeurópskej dopravnej siete spájajúcej severnú a južnú Európu. Projekt by mal vyriešiť aj dlhodobé problémy s bezpečnosťou, nadmerným dopravným a environmentálnym zaťažením v meste Považská Bystrica. Pozitívny výsledok rokovaní prognózoval už pred mesiacom Igor Choma, generálny riaditeľ NDS, po kontrolnom dni na výstavbe úseku v Predmieri.
Upozornil zároveň na to, že ak by Slovensko nebolo úspešné, vážne by to výstavbu úseku ohrozilo. „Ak by sa nám nepodarilo získať financie z Európskej únie, bol by problém. V dnešnej situácii, keď zúri hospodárska kríza, je štátny rozpočet napätý, a trúfam si povedať, že sa bude upravovať, budú sa hľadať rezervy. Ak by sme nezískali financie z únie, stavba by bola ohrozená,“ povedal Choma. Zároveň ale doplnil, že štát má práve na dobudovaní úseku Sverepec-Vrtižer eminentný záujem. „Z portfólia stavieb, ktoré realizujeme v tomto roku, by Považská Bystrica bola posledná, na ktorú by sme siahli pri rozdeľovaní financií,“ povedal Choma. Zamietavé stanovisko na financovanie z eurofondov by museli riešiť uprednostnením výstavby úseku na úkor iných stavieb, prípadne ich úplným zastavením.
Ministerstvo zmenu neodsúhlasilo
Strategický úsek diaľnice má dĺžku takmer 10 km a skoro polovicu tvoria mostné objekty. Je ich spolu 17. Najviac diskutovaným mostom je mestská estakáda, ktorá sa stavia priamo v zastavenej časti mesta. Z nad-štandardného architektonického riešenia, ktoré malo byť kompenzáciou za to, že Považská Bystrica súhlasila s variantom cez mesto, sa postupne upúšťalo. Poslednú zmenu stavby pred dokončením, o ktorú požadoval investor Národná diaľničná spoločnosť, však ministerstvo dopravy neodsúhlasilo. Zdôvodnilo to práve ohrozením priechodnosti projektu v rámci eurofondov. „Mestskému úradu aj ministerstvu sme dávali návrh na úplnú zmenu koncepcie výstavby mosta, bez pylónov v hornej časti a s celkovou zmenou,“ povedal Choma.
Zhotoviteľ stavby však už začal so zakladaním pilierov po novom, ešte predtým než mala NDS odpoveď ministerstva. Niektoré časti estakády budú pravdepodobne predsa len postavené inak. „V zmenenom návrhu boli veľmi dobre architektonicky zvládnuté piliere, preto sme dali zhotoviteľovi úlohu, či by to vedel preprojektovať a urobiť nejaké zmeny,“ doplnil Choma.
⋌(BERKO)