Utorok 17. marca dokázal zmobilizovať všetkých študentov štvrtého ročníka považsko-bystrického gymnázia. Program dňa bol dopredu určený a pre mnohých znel neúprosne - písomná maturitná skúška.
Na oznamovacích tabuliach vyvesených vo vestibule budovy A Gymnázia v Považskej Bystrici si študenti mohli vopred vyhľadať potrebné informácie k maturite. Dočítať sa napríklad mohli o čase začatia skúšky, prípadne o jej celkovom priebehu, o systéme prerozdelenia skupín maturujúcich študentov, ktorý sa stal tiež určujúcim pre prísny zasadajúci poriadok v miestnosti konania testov. Mená členov komisie a dozoru v príslušných triedach boli však do poslednej chvíle neznáme.
Prvá bola na rade slovenčina
Prvá maturitná skúška zo slovenského jazyka a literatúry sa začala o štvrť na desať. V tomto čase vstúpil do každej triedy označenej príslušným zoznamom testujúcich študentov profesor majúci v danej miestnosti dozor. Ten mal čas niekoľko minút, počas ktorých bol povinný objasniť maturantom všetky vyžadujúce pokyny a vybaviť s nimi náležité administratívne záležitosti potrebné pre konečný začiatok EČ MS (externá časť maturitnej skúšky).
Študenti mohli začať s riešením úloh presne o tri štvrte na desať a celkovo mali na zvládnutie testu 90 minút. Obsah a náročnosť úloh boli rôzne. Všeobecne však možno povedať, že najväčším „zabijakom“ sa stali úlohy vychádzajúce z porozumenia textu či detailných otázok k obsahu niektorých literárnych diel, ktoré ale neboli zahrnuté do povinného čítania. Príkladom je dielo od slovenského spisovateľa Ladislava Mňačku s názvom Ako chutí moc, z ktorého deja čerpala väčšina otázok položených v jednej časti testu.
Ďalší „zaberák“
Po akom–takom zvládnutí pre mnohých neľahkého maturitného testu museli študenti vzdorovať ďalšej skúške. Táto výzva mala tiež svoje pomenovanie – PFIČ MS ( písomná forma internej časti maturitnej skúšky) a pozostávala z výberu jednej zo štyroch ponúkaných tém a následnej tvorbe slohovej práce v časovom limite 150 minút.
Tento rok opäť nesklamala prítomnosť študentmi obľúbeného útvaru – úvahy. Tí sa tentoraz mohli vyjadrovať k ekologickej problematike, ale v trochu inom chápaní.
Ak sa našli takí, ktorým daná téma neposkytovala dostatok priestoru na vlastný prejav, realizovať sa mohli v rozprávaní na tému „Odišiel/odišla som, hoci som mal/mala zostať“, v umeleckom opise v čare zimy či v diskusnom príspevku zaoberajúcom sa problematikou „ťapákovského komplexu“.
Overenie jazykových znalostí
Samozrejme, písomná maturitná skúška pokračovala i druhý deň, ibaže v trochu inom znení. Úlohou študentov bolo tentoraz vysporiadať sa so zvoleným cudzím jazykom (anglický jazyk, nemecký jazyk). Časový harmonogram maturity bol rovnaký ako predošlý deň. Zmena nastala len v dĺžke písomného testu z príslušnej úrovne jazyka, a to 100 minút pre B1 úroveň a 120 minút pre úroveň B2 a v dĺžke písania PFIČ v časovom limite 60 minút.
Okrem úloh, zameriavajúcich sa na odposluch a porozumenie textu v cudzom jazyku, mohli tiež mnohých študentov prekvapiť i úlohy určené na dopĺňanie chýbajúcich slov v cviče- niach na základe vlastného uváženia a celkovej výpovede textu.
Menšie zdesenie nastalo až v radoch maturujúcich nemčinárov, ktorí na slohu dostali neatraktívnu tému životného prostredia, jeho ochrany a vízií do budúcnosti, pričom v tom istom čase si v B1 úrovni maturujúci angličtinári pochutnávali na liste, v ktorom mali opisovať anglickému kamarátovi obľúbené miesto na Slovensku. O čosi ťažšie to predsa len mali angličtinári v B2 úrovni riešiaci tému, v ktorej sa mali vyjadriť k otázke, či bol život v minulosti lepší alebo horší ako dnes.
Matematika „vyskúšala“ logiku
Kto nepochodil ani dnes, prípadne si chcel ešte čo-to odmaturovať, mal šancu preveriť si svoje logické úvahy a matematické zdatnosti v stodvadsať minútovom teste z matematiky na nasledujúci deň. Povinnú účasť mali avšak len maturanti, ktorí si zvolili matematiku ako jeden zo štyroch maturujúcich predmetov.
Nakoniec sa študenti na konci týždňa predsa len dočkali zaslúženého pokoja, hoci mnohí museli už na druhý deň čeliť nejednému písomnému testu.
Externá časť maturitnej skúšky bola ich prvou veľkou zástavkou na ceste k úspešnému ukončeniu štúdia v gymnáziu. Tá posledná a najväčšia ich ale čaká od 18. mája.⋌
⋌MÁRIA IGNÁCIKOVÁ, 4 D