POVAŽSKÁ BYSTRICA. Štatutár mesta Miroslav Adame reagoval minulý týždeň na bilbordy, ktoré sa objavili na viacerých miestach v meste. Podal trestné oznámenie.
Existuje aj podozrenie z porušenia všeobecne záväzného nariadenia mesta. V texte sa tiež objavila hrubá gramatická chyba.
Považuje to za ohováranie
Primátor mesta Miroslav Adame podal trestné oznámenie na neznámeho páchateľa. „Cieľom autora týchto bilbordov je zdiskreditovať aktívny prístup súčasného vedenia mesta. Zo strany autora ide o nekorektný až priam zbabelý postup. Taktiež uvedené gramatické chyby svedčia o určitom stupni negramotnosti. V súvislosti s uvedenými skutočnosťami podal primátor mesta Považská Bystrica dňa 7. apríla 2009 trestné oznámenie na neznámeho páchateľa vo veci možného spáchania trestného činu ohovárania,“ vyjadril sa hovorca mesta Filip Oubrecht.
Postup polície
Informáciu o padaní trestného oznámenia v súvislosti s bilbordami potvrdil aj okresný policajný riaditeľ Slavomír Kučera. „Trestné oznámenie bolo podané na neznámeho páchateľa a ďalší postup bude závisieť od zabezpečených dôkazov,“ vyjadril sa Kučera. Doplnil, že o ďalšom postupe vo veci rozhodne vyšetrovateľ, ktorému bol prípad pridelený. „Vyšetrovateľ postupuje samostatne v konaní. On rozhodne o tom, či sa ďalej bude konať alebo to odmietne. V tomto smere je záväznosť na ňom a ďalej na posúdení prokurátora,“ doplnil Kučera. Policajný vyšetrovateľ by mal rozhodnúť o ďalšom postupe do tridsiatich dní od doručenia trestného oznámenia.
Podozrenie z porušenia nariadenia
Na bilbordoch sa pri texte objavili aj symboly troch veží, ktoré sú tiež v mestskom erbe. „Zverejnením týchto bilbordov došlo k porušeniu všeobecne záväzného nariadenia mesta o používaní a ochrane mestských symbolov,“ doplnil informácie Oubrecht. K celej veci sa mesto bude ďalej vyjadrovať až na základe zistení orgánov činných v trestnom konaní.
Bilbordy upravené
Plochy, na ktorých sa bilbordy objavili, poskytuje reklamné štúdio Gryf zo Žiliny. Išlo o oficiálnu zákazku. Objednávateľ plagátov zostáva stále v anonymite, reklamná agentúra jeho meno neprezradila. Kampaň zadávala podľa vyjadrenia obchodného riaditeľa Ladislava Krčmárika fyzická osoba, ktorá si neželala zverejnenie mena. Doplnil tiež, že nejde o stáleho klienta, ktorý si objednáva služby u štúdia pravidelne. Na bilbordoch v priebehu minulého týždňa už niekto korigoval text, niektoré boli celkom prekryté bielou farbou. V agentúre o tom vedia. Išlo však o činnosť, ktorú štúdio nerealizovalo. Aj za úpravou bilbordov teda stojí anonymná osoba či skupina.
Text podľa štúdia neurážal
Text posúdila agentúra ako neurážlivý, nehanlivý, neobsahujúci osobné údaje, a teda vyhovujúci všeobecným požiadavkách na reklamu podľa platného zákona o reklame. „Reklamný text chápeme ako slobodný, verejný prejav názoru skupiny občanov, ktorí si objednali naše služby,“ informoval Krčmárik. Dodal zároveň, že spoločnosť sa dištancuje od názoru uvedeného na bilbordovej reklamnej ploche.
Aktivista sa dištancoval
Na bilbordoch je uvedený tiež odkaz na webové stránky jedného z považskobystrických občianskych združení. To môže navádzať k tomu, že práve toto združenie stojí za obsahom bilbordov. Konateľ združenia Juraj Smatana takúto možnosť odmietol a poukázal na to, že sa ich snaží niekto zneužiť. „Ide asi o nejakú nespokojnú politickú alebo podnikateľskú skupinu, ktorá chce upozorniť na problémy súčasného mesta a netrúfa si ísť pod vlastným menom,“ povedal Smatana.
Ceny za bilbordy
Cena výroby takýchto bilbordov v šírke približne 5 metrov a výške asi dva a pol metra je na Slovensku rôzna. Bežne sa však pohybuje v rozpätí asi od 67 do 100 eur, lepenie od 30 do 40 eur a prenájom reklamnej plochy na mesiac okolo 100 až 200 eur. V cene prenájmu býva niekedy zahrnuté aj lepenie. Vtedy je nájom vyšší. Výška cien závisí aj od počtu bilbordov, ktoré si dá objednávateľ urobiť a niekedy aj od ich umiestnenia.
BERNADETA PITOŇÁKOVÁ