Posledné mesiace školského roka patria medzi náročné pre žiakov v hudobnom i tanečnom odbore. Nielen pre to, že sa blíži záverečné hodnotenie, ale aj pre množstvo súťaží, ktorých sa zúčastňujú. Podľa vedenia školy, hoci je účasť na nich finančne náročná, má to význam. „Výhodou je najmä výmena skúseností a možnosť porovnávať svoju prácu s inými. To platí pre žiakov i pedagógov,“ vysvetľuje riaditeľ školy Stanislav Kardoš.
Nejde len o body
Porovnávanie úrovne prípravy žiakov s inými školami je pre každé školské zariadenie dôležité. Nejde pritom iba o získavanie bodov či pohárových umiestnení. Nemenej podstatná je výmena skúseností a získavanie poznatkov o nových trendoch vo vzdelávaní. „Najväčším prínosom je zistenie, či je naše smerovanie správne, alebo máme zvoliť inú formu výučby,“ hovorí riaditeľ Stanislav Kardoš.
Tanečníci i speváci majú dobré podmienky
Výsledky, ktoré žiaci dosahujú, hovoria o výbornej úrovni. Viacerí z nich využívajú poznatky získané v súkromnej základnej umeleckej škole ďalej. Napríklad Gabika Jakubová „zakotvila“ popri štúdiu na vysokej škole v národnom divadle v balete Orfeus a Euridica, Silvia Cingelová študuje muzikál, Táňa Ščepková i Soňa Kardošová sa venujú choreografii, verný hudbe zostal aj Marián Fatrsík. Ladislav Pongrác a Dana Škrabáková študujú na UMB v Banskej Bystrici a nasledovať ich bude Andrej Kardoš.
„V tanečnom odbore sú kladne hodnotené naše vlastné choreografie s vlastnými nápadmi a prvkami, ktoré sú na vysokej technickej úrovni. Netýka sa to len Stelly, ale všetkých tanečných súborov, pretože tento spôsob výučby uplatňujeme vo všetkých triedach. Dodržiavame pritom všetky učebné postupy dané štátnymi osnovami,“ objasňuje Kardoš. Podľa jeho slov majú žiaci ich školy výhodu v tom, že získajú vzdelanie, na ktoré môžu nadviazať na konzervatóriách, vysokých školách pedagogického alebo umeleckého smeru. „Nie je to tradičná krúžková činnosť, ale riadne vyučovanie, ktoré žiakom umožní rozvíjať talent a zároveň sa pripravovať na ďalšie štúdium,“ doplnil.
Dobré podmienky sa škola snaží vytvárať aj pre hudobníkov. Samozrejmosťou je trvalé vzdelávanie sa pedagógov, aby mohli nové poznatky aplikovať vo vyučovacom procese, individuálna forma vyučovania, dostupnosť kvalitných hudobných nástrojov, zvukovej techniky pre spevákov.