cov.
„Teraz sa mohla ukázať pravda, kto na to má, alebo nemá,“ skonštatoval Francúz pred pretekmi. Tie poznačil hustý dážď a zima, čo sa prejavilo i na viacerých prekvapivých výsledkoch.
Šou pod mostom
Aj na Slovensku, po vzore ostatných predchádzajúcich GP, pripravili organizátori štart už v piatok.
Púchovský most a plocha pod ním sa v piatok zaplnili ako nik-dy predtým. Do mesta neprišla žiadna hudobná ani politická celebrita. Do Púchova a okolia zavítalo na tri dni jeho veličenstvo Enduro. Jazdil sa supertest, ktorý postavil proti sebe vždy dvojicu jazdcov. Tí mali možnosť vyskúšať si celú trať paralelne. Fantastická šou mala „dvíhať divákov zo sedadiel“, lenže sa opäť raz ukázalo, že Slováci stále nie sú na podobné „veci“ pripravení a naučení si ich vychutnať. Skvelé divadlo mal plne pod režisérskym dohľadom Ivan Cervantes na KTM. Španiel vyhral o štrnásť stotiniek pred Talianom Thomasom Oldratim a o pol sekundu predstihol Fracúza Antoina Mea.
Mokrá sobota
Práve Meo sa kasal, že by mohol poraziť vedúceho muža E1, Miku Aholu. „Terén mi vyhovuje, a ak bude pršať, budem vo výhode. Môžem dostať Miku pod tlak a využiť jeho chyby. Mám na to, aby som na Slovensku vyhral,“ tvrdil sympatický Francúz. Lenže na trati to bolo inak. V sobotu ho porazil Fín o šestnásť a o deň neskôr o tri sekundy! Nočný dážď neutíchol ani v sobotu dopoludnia, a tak sa jazdci vydali na trať s obavami. Niektoré výjazdy museli absolvovať s podporou, keď viacerí spadli. Aj preto nastali na trati niekoľké zmeny už v sobotu. „Zmeny boli potrebné. Ak sa dali urobiť, mali sme problémov menej. Nechcel som, aby sa jazdci museli pre nezjazdnosť presunúť na cestu,“ povedal riaditeľ pretekov Viliam Veteška. Mokré počasie a ťažká trať zasiahli výrazne do poradia, ktoré malo napokon pre Slákov sladučkú príchuť. Štefan Svitko sa po prvý raz v živote postavil na pódium, keď v E3 skončil na treťom mieste. Zlatko Novosad skončil na siedmej priečke, rovnako ako v nedeľu. Okrem nich bol klasifikovaný ešte Karumník na trinástej priečke u juniorov. „Trať bola náročná, a preto by som chcel požiadať organizátorov, aby vypustili náročnejšie pasáže,“ povedal pri odovzdávaní cien Christophe Nambotin. Traťový komisár Giovanni Sala, ktorý prešiel s riaditeľom súťaže Viliamom Veteškom pred podujatím celú trať, Francúzovi a ostatným vyhoveli.
Slováci a svet
Domáce farby začalo hájiť v piatok osem statočných. Extrém test absolvovali všetci, podobne, ako sobotňajší štart. Sily a skúsenosti chýbali najmä Borisovi Haviarovi a Marekovi Brečkovi, ktorí sa však prišli najmä učiť. Marek Giertl a Miro Ševela chceli dojazdiť za každú cenu. Ševela poškodil najkôr chladič, a mal ďalšie technické problémy. Napokon mu opravený motocykel v sobotu neprevzali. Marekovi Haviarovi „odišla“ spojka. Karumníka a Svitka s Novosadom sme už spomenuli.
Slová chvály
Tie nešli len od divákov, ale najmä od predstaviteľov FIMu smerom k organizátorom. „Vyskytli sa chybičky, ale učíme sa. Chcel by som sa poďakovať všetkým maršálom a tým, ktorí pomáhali pri príprave pretekov,“ povedal Viliam Veteška. Pozornosť pútalo aj vybavenie IRS (International Rescue System) lekárov a záchranárov, ktorí pôsobili aj na ISDE v Považskej Bystrici. Práve za toto pôsobenie získali ocenenie. „Trať bola vynikajúca, škoda pre divákov, že pršalo, ale niekedy to bez toho nejde,“ povedal Sala. Práve dobré ohlasy medzi jazdcami i funkcionármi FIM môžu organizátorom pomôcť. To, či sa pôjde v Púchov o rok, vedia na betón možno iba promotér Alain Blanchard a snáď aj Viliam Veteška. Púchovu by šampionát svedčal, a tak si v duchu želajme, aby bol možno už dnes v zozname budúcoročných podnikov FIM a Maxxis.
Česť a sláva všetkým
Medzi nich nemôžeme rátať iba víťazov a jazdcov do tretieho miesta jednotlivých kubatúr. Cenu víťazstva mal každý dojazd, ktorý sa premenil na klasifikačné body. Tie bude potrebovať do konečného hodnotenia každý, najmä však jazdci továrenskej značky BMW, ktoré údajne do Mexika nepôjde. V E1 vyhral Ahola aj v nedeľu, podobne ako v E2 Johny Aubert a v E3 Christophe Nambotian. U juniorov si prehodili umiestnenie Joly s Menom. Testy vo Vieske i Vydrnej boli kratšie, tri zo šty-roch výjazdov sa vypustili a aj supertest mal menej prekážok. Preto boli časy podstatne lepšie. Keď neprišiel na ďalší prejazd supertestom Svitko, bolo jasné, že úspech Slováci nezopakujú. Nahradil ho domáci Novosad, ktorý bol opäť siedmy. Okrem neho dokázal dôjsť do cieľa po oba dni iba Peter Karuso Karumník.
Ohlasy
Mika Ahola: Šlo sa mi dobre, hoci bola trať náročná. Všetko bolo pripravené dobre, a ak nastal problém, organizátor ho vyriešil.
Štefan Svitko: Je to veľký ús-pech, no možno na to sme sem prišli. Škoda mojich pádov v nedeľu, čím som stratil nádej na dobré umiestnenie.
Christophe Nambotin: Bolo to náročné, no diváci boli skvelí. Myslel som, že na trať nik nepríde, no zlé počasie ich neodradilo. Odmenou im bol sobotňajší bronz vášho jazdca.
Johny Aubert: Starosti mi robilo počasie i stále dobiedzajúci Bartosz, no napokon som dokázal vyhrať oba dni.
⋌MILAN KOVÁČIK