POVAŽSKÁ BYSTRICA. Parkovisko pred hotelom Manín poskytovalo zaujímavý pohľad. Na jednej strane boli moderné autá, oproti nim vozidlá, ktoré už majú prívlastok historické. Práve tie lákali pozornosť okoloidú- cich. Veď vidieť dnes auto, ktoré bolo vyrobené pred osemdesiatimi rokmi, sa hocikedy nedá.
Podujatie Veterán tour Manín už po tretí raz zorganizoval Klub historických vozidiel Považie v poslednú júnovú sobotu ako súčasť Dní mesta.
Policajný veterán
Policajné auto, na ktorom prišiel Peter Šimuník z Hlohovca, je už skutočný deduško. Ale iba vekom. Hoci bolo vyrobené v roku 1950, dokáže ešte vyvinúť 110-kilometrovú rýchlosť. „Mám ho päť rokov, z toho som ho dával dohromady asi 4,5 roka. Okrem tejto Škody – bojový Tudor, prevedenie polícia, mám ešte osem motoriek. Najstaršia dvestopäťdesiatka špeciál je z roku 1938,“ povedal o svojich miláčikoch Peter Šimuník. K policajnému autu ladili aj uniformy, ktoré mali on i jeho manželka oblečené. Prezradil, že ich prešila manželka z leteckých uniforiem. A aby bol dojem úplný, zdobil ju aj odznak Vzorný pracovník VB.
Najstaršie vozidlo
Najstarším autom na prehliadke bola tatrovka z roku 1924. Jej úctyhodných 85 rokov na nej vôbec nebolo poznať. „Keď som ju kúpil, tak som ju mohol priniesť doslova vo vedrách, lebo karoséria bola rozpadnutá,“ zasmial sa jej majiteľ Ľudovít Francl. „Dával som ju dohromady asi päť rokov.“ Priznal sa, že s veteránmi má dlhoročné skúsenosti. Venoval sa im už ako šestnásťročný spolu so strýkom. Historických vozidiel má viac, ale ktoré mu dalo „zabrať najviac“ neprezradil. „Všetky asi rovnako. Každé potrebuje, aby bolo schopné vyjsť na cestu, zhruba tisíc až tisícpäťsto hodín. Ale nesťažujem sa. Je to relax, pri opravách sa dá veľmi dobre oddýchnuť,“ dodal.
Záujem divákov
Konkretizovať, ktoré auto bolo najzaujímavejšie, sa nedá. Každý mal svojho favorita. Napríklad Jaroslavovi Ondrašíkovi z Považskej Bystrice sa najviac páčilo malé športové autíčko. Jeho synovia Daniel a Adam svoje tipy prezradiť nechceli. Dopravnému policajtovi Bohušovi Fiedorovi, ktorý koordinoval s kolegom Mariánom Špirkom dopravu, sa páčilo aj policajné auto. Mladá slečna zas zatúžila po motorke... Farbou vyniklo i hasičské auto Praga z roku 1949. Jej majiteľ Štefan Blaško o ňom s úsmevom povedal, že je funkčné a dokonca slúži aj na hasenie, ale smädu.
Nešlo o rýchlosť
Od hotela Manín jazda historických vozidiel pokračovala do Domaniže, Rajca, Žiliny a Bytče, kde chvíľu postáli, aby si ich mohli obzrieť aj Bytčania. Tento rok mali túto možnosť už po druhýkrát. Tentoraz však bolo zloženie vozidiel iné. (Pri prvom raze bolo zamerané na udalosť, pri príležitosti ktorej sa konala prehliadka - Deň detí s ozbrojenými silami. Staré vojenské vozidlá sa páčili aj ministrovi obrany Jaroslavovi Baškovi – pozn. redakcie). Z Bytče autá pokračovali na Podjavorník, kde bol štart i cieľ. „Podujatie nie je o rýchlosti, ale o oddychu. Ide nám o stretnutie, výmenu skúseností, radosť, keď auto príde do cieľa,“ dodal riaditeľ pretekov Ľudovít Francl.
Tento rok sa stretnutia historických vozidiel zúčastnilo štyridsať účastníkov zo Slovenska, Česka i Nemecka. Najviac bolo osobných áut – dvadsať, osem nákladných a zhruba desať motoriek. ⋌VIERA ŽALUDKOVÁ