TRENČÍN. Zimná údržba bola pre cestárov samosprávneho kraja dvojnásobne drahšia ako v predchádzajúcich rokoch. Kým predtým im stačilo zhruba 1,8 milióna eur, tento rok to bolo o dva milióny viac.
Svoj podiel na predraženej údržbe majú aj sypače, ktoré majú zhruba dvadsaťpäť rokov.
Vo vyšších polohách bola zima tuhšia
Správa Ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja sa stará o 1500 kilometrov ciest druhej a tretej triedy a 300 kilometrov ciest prvej triedy. Údržbu ciest prvej triedy fakturuje Slovenskej správe ciest. V tomto roku to bolo zhruba 600-tisíc eur. „Zima bola pre nás finančne veľmi náročná. Údržba trvala takmer päť mesiacov, z toho bolo 76 dní výkonových. Hoci ľudia v mestách možno nemali pocit, že by sneh spôsoboval komplikácie, obyvatelia vo vyššie položených miestach, napr. Javorník, Homôlka, na kopaniciach na Myjave, mali určite iný názor. Počas tejto zimy sme na cesty použili 8500 ton chemického posypu a 40-tisíc ton inertného materiálu,“ vysvetlil riaditeľ správy ciest Stanislav Lališ.
Nové sypače ešte nemajú
Zimnú údržbu cestári zabezpečujú so starými sypačmi. Podľa Lališa by náklady mohli byť nižšie, keby si dvadsaťpäťročné vozidlá neustále nevyžadovali opravy. Situácia by sa mohla zlepšiť už o niekoľko mesiacov. V obchodnom vestníku bola vyhlásená verejná súťaž na obstaranie jedenástich posýpacích vozidiel. Lališ sa nazdáva, že ak nebudú komplikácie alebo sťažnosti na verejnú súťaž, vyhodnotená by mohla byť zhruba za dva mesiace. O dodávke nových vozidiel však zatiaľ príliš optimisticky nehovorí. „Nepredpokladám, že do začiatku zimy budeme mať všetkých jedenásť vozidiel. Ale aj niekoľko nových nám pomôže,“ dodal.
GPS zatiaľ vo všetkých autách nie je
Zhruba tretina vozidiel správy ciest má namontované GPS. Lališ si toto zariadenie pochvaľuje. „Máme ich asi na štyridsiatich vozidlách. Môžem povedať, že sa osvedčili. Dispečer mohol sledovať ich pohyb, hneď dokázal aj reagovať,“ povedal. Privítal by ich aj na ďalších autách. Celkovo by potrebovali ešte sto. Kedy sa im ich podarí zabezpečiť, nevedel povedať. „Je to finančne veľmi náročné. Jeden kus stojí okolo 1700 eur. Sú to už presné zariadenia, ktoré dávajú podrobné informácie. Dispečer môže napríklad zistiť aj to, či je radlica dole alebo stroj posýpa,“ dodal. (VŽ)