Cestujúcich z vlakov, ktoré mali meškanie pre zablokovanú trať v Ladcoch, prepravovali autobusmi. Pri zabezpečovaní náhradnej dopravy najazdili autobusy SAD vyše 1300 km
Autobusy Slovenskej autobusovej dopravy (SAD), a. s., Trenčín, ktoré v stredu 12. augusta zabezpečovali náhradnú dopravu po vykoľajení vlaku v Ladcoch, najazdili viac ako 1300 kilometrov a prepravili asi 2000 ľudí. Informovala o tom hovorkyňa SAD Trenčín Ivana Strelcová.
„O náhradnú dopravu nás požiadali okamžite po tom, ako sa nákladný vlak vykoľajil. Prvé spoje prevážali cestujúcich z vlakov zhruba o 16. h. Premávali sme v oboch smeroch do 20.41 h. Pôvodne železnice objednali osem autobusov, ale priebežne sme nasadzovali podľa potreby ďalšie - až 13 vozov," informovala Strelcová. Dodala, že desať vodičov odvolali z dovolenky a v dôsledku zabezpečovania náhradnej dopravy nevynechal ani jeden spoj prímestskej dopravy v Trenčianskom kraji. Trinásť autobusov sa podľa nej na trati Ilava - Beluša (12 km) a Ilava - Púchov (10 km) otočilo 52-krát.
Škody zatiaľ nevyčíslili
Ako pre TASR povedala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martina Pavlíková, o náhradnú dopravu na základe zmlúv o poskytovaní náhradnej dopravy počas výluky požiadali ŽSR Železničnú spoločnosť Slovensko, ktorá sa následne obrátila na SAD Trenčín. Podľa Strelcovej nemá trenčianska SAD zatiaľ presne vyčíslené náklady na zabezpečovanie náhradnej dopravy, avšak finančné vyrovnanie je zakotvené v zmluve medzi železničnými a autobusovými prepravcami.
V Teplej čakali na náhradné autobusy
Niektorí cestujúci z rýchlikov, ktoré išli včera popoludní z Bratislavy smerom na východ, zostali uväznení v Trenčianskej Teplej. „Zatiaľ zostaňte sedieť, prídu náhradné autobusy. V Ladcoch sa vykoľajil vlak," povedala sprievodkyňa v rýchliku Strážov. Svoju cestu z Bratislavy do Žiliny ukončil len niekoľko kilometrov za Trenčínom. Informáciu o tom, kedy by mali autobusy prísť, však podať nevedela. „To vám nikto presne nepovie. Možno o hodinu, možno to bude trvať dlhšie," poznamenala.
Okrem Strážova stál už v stanici aj rýchlik Avízo, ktorý odchádzal z Bratislavy o hodinu skôr. Z jeho okien sa vykláňali ľudia a snažili sa získať čo najviac informácií. „Cestujem na Kysuce, v Žiline som mala na prestup len pár minút. Vlak nestíham, neviem ako sa dostanem," povedala zúfalo tridsaťročná Jana. Spolu s desiatkami ľudí sa rozhodla počkať na stanici.
Vrátila sa do Žiliny
Niektorí však išli náhradné autobusy vyzerať pred staničnú budovu. Báli sa, že sa do nich všetci nedostanú.
„Nevieme, či bude dosť autobusov. Radšej počkáme tu," povedala cestujúca do Považskej Bystrice za rodinou. Keď sa dozvedela o odchode vlaku do Ilavy, neskrývala rozhorčenie. „Asi budú po mňa musieť prísť autom," povedala. Zmenu v cestovaní musela urobiť aj Šárka z Uherského Hradišťa. "Do cieľa cesty sa už asi nedostanem, vraciam sa späť do Žiliny," povedala.
Chaos nastal po odstavení vlakov, kedy sprievodkyne cestujúcich informovali o náhradnej autobusovej doprave. Autobusy však premávali len na trase Ilava - Beluša, prípadne Ilava - Púchov. Z Teplej do Ilavy vypravili železnice náhradný vlak. Niektorí cestujúci to pochopili tak, že autobusy prídu priamo pred stanicu v Teplej a vybrali sa tam na ne čakať. Medzitým im vlak odišiel a zostali bez dopravy.
Peter z Bratislavy sa potreboval dostať do Púchova. Aj on čakal na autobusy pred stanicou. Sprievodca odstaveného vlaku mu však povedal, že ľudí odviezol osobák.
Cudzinci nevedeli, čo sa deje
V odstavených vlakoch boli aj zahraniční cestujúci, ktorí nechápali, čo sa stalo. Černoch v rýchliku len nechápavo krútil hlavou, sprievodkyňa mu situáciu nedokázala vysvetliť. O pomoc požiadala dve dievčatá, ktoré vedeli po anglicky. „Musíte počkať, nevieme ako dlho. Toto sa tu stáva často," povedalo mu jedno z nich.
Krátko pred 20. h prichádzal od Trenčína rýchlik. Sprievodca skonštatoval, že je to asi prvý vlak, ktorý nebude mať meškanie. Pred ním totiž už pustili IC vlak, ten síce ešte meškal, ale po trati už prešiel.
Autor: len