BOLEŠOV. Posledným krokom, ktorí sa aktivistom podaril, bolo stretnutie so zástupcami odpadových spoločností, starostami okolitých obcí a zástupcom Trenčianskeho samosprávneho kraja.
Ešte pred rokovaním nespokojní obyvatelia verejne deklarovali, v podobných nátlakových akciách chcú pokračovať. „Sme rukojemníkmi obce a vývozcov odpadu," tvrdili. Po ňom odchádzali spokojní.
Problém spôsobila nedokončená cesta
Po zoznámení sa s problematikou sa vyjadrili k problému všetky zainteresované strany. Zhodli sa v tom, že problém nastal po dokončení mosta, na ktorý mala nadviazať cesta. Majetky pod ňou neboli vysporiadané, a tak sa asi šesťstometrový úsek nevyasfaltoval. Problém sa vrátil ako bumerang nedávno, keď začali bolešovskými uličkami jazdiť na skládku aj iné spoločnosti, ktoré používajú skládku Luštek. Obyvatelia narátali niekoľko stoviek prejazdov denne. Svoje odhodlanie bojovať proti tomu aj ukázali verejne. Na pol hodinu cestu zablokovali.
Hľadali riešenie
Zúčastnení starostovia prišli najmä s prosbou, aby mohli cestu používať ďalej, čo si viacerí ľudia na stretnutí ani nevšimli. Tí racionálnejší počúvali vecné pripomienky diskutujúcich, z ktorých vyčnieval zástupca Bolešovčanov Martin Rác a z druhej strany Miroslav Bicek zo spoločnosti Marius Pedersen. „Môžeme zastaviť dovoz z Považskej Bystrice i Púchova, ale čo sa potom stane? Zahltia sa mestá odpadom? Začnú voziť do Partizánskeho? Vznikne množstvo čiernych skládok. To nebude víťazstvom, ale pôjde to spoločne s vyššími cenami za odpad, na úkor občanov. A to my nechceme," skonštatoval Bicek.
„Chceme, aby sa situácia nekomplikovala. Zatiaľ máme po protestnej akcii pohodu, no čo bude ďalej, nevieme. Nechceme v ulici nákladné vozidlá, chceme bezpečie pre deti. Ak sa pripraví určitý harmonogram, a my budeme môcť kontrolovať, ako veci pokračujú, potom môžeme vývozcom veriť. Ak sa opäť iba niečo nasľubuje, bude to zlé, neprehľadné a nekontrolovateľné," povedal Martin Rác.
„Ak niektorí z našich vodičov poruší nariadenie, a bude voziť odpad cez inkriminovanú ulicu, prepustíme ho," dodal Miroslav Joppek riaditeľ spoločnosti Megawaste.
Situácia sa ešte zhorší
Nákladné vozidlá chodia cez Príles, no ten by mal byť na budúci rok ako železničné priecestie uzatvorený. „Ak sa dovtedy nestihne urobiť to, čo navrhujeme, bude to ešte horšie," tvrdil Bicek. To si uvedomujú aj občania. Hovorilo sa najmä o jedinom variante, novej ceste. „Chceme sa dohodnúť s ďalšími subjektami, a možno i krajom, aby sa začalo čo najskôr. Nová cesta by šla cez pozemky Štátneho pozemkového fondu, financovalo by ju združenie niekoľkých spoločností," dodal Bicek. Podľa Vanka by sa pridal aj kraj, ak by bolo všetko vysporiadané. „Cesta by nebola obecná, ale ak pôjde o komunikáciu II. alebo III. triedy, asi krajská. Župan povedal, že kraj pomôže. Nech sa začne, my sa pridáme," dodal Vanko.
„Treba prestať rečniť, a začať robiť! My sme boli v podobnej situácii. Najskôr sa treba pripraviť, dať všetko na papier a sadnúť si k tomu znovu. Potom môžete pripomienkovať. Len treba začať robiť," skonštatoval starosta Nemšovej Ján Mindár.
Dohoda
Najlepšie sa obyvateľom zdá riešenie, ktoré ponúka Marius Pedersen. „Postavíme novú cestu. Zatiaľ sa môžu začať pripravovať podklady, no všetko bude chvíľku trvať. Dovtedy si užívajte pohody bez smetiarskych áut. Napokon sa môžeme dohodnúť na harmonograme prác. Ak sa nedodrží, a my nedokážeme cestu postaviť, potom môžete tú svoju zahradiť. Zatiaľ to, prosím vás, nerobte," povedal Bicek.
Po dlhšej diskusii a vysvetleniach sa občania uspokojili s Bicekovými návrhmi. „Odchádzam spokojný. Môžeme kontrolovať, čo a ako pokračuje. Čakáme na sľúbený harmonogram, ktorý by mal byť do dvoch týždňov hotový. Potom sa uvidí," skonštatoval Martin Rác.