Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Na dvojbicykli sa dá aj spať počas jazdy

S bicyklami sa stretávame na každom kroku. Sú čoraz populárnejšie, lebo sa dá na nich jazdiť nielen na ceste, ale aj v teréne. Vždy však slúžia iba pre jedného cyklistu, ale nájdu sa aj výnimky. Jednou z nich je netradičný dvojbicykel štvrtáka považskobys

Peter Sádecký (vľavo) a Ján Luhový.Peter Sádecký (vľavo) a Ján Luhový. (Zdroj: PS)

trickej priemyslovky Petra Sádeckého, ktorého spolujazdcom je tretiak na vysokej škole, budúci ekonóm Ján Luhový z Považskej Bystrice.

Z recesie projekt

Zostrojiť dvojbicykel bol môj nápad. Najprv to bola recesia, ale postupne, ako vznikal, som videl, že bude mať aj praktický význam. Staval som ho sám z dvoch bicyklov, iba pri zváraní mi pomohol ujo. Rodičia ma v tom podporovali, a tak som si z práce urobil maturitný projekt. V škole sa na to dávali zo začiatky neveriacky, ale majster, ktorý je tiež cyklista, mi pomáhal.

Prvú jazdu som mal doma v Malých Ledniciach na hlavnej ceste, kde sa dá vyvinúť slušná rýchlosť. Sám som išiel približne šesťdesiatkou, vo dvojici o dvadsať kilometrov za hodinu rýchlejšie. Bicykel ešte nemal druhé riadidlá a spolujazdec sa ma držal okolo pása, čo nebolo veľmi pohodlné.

Návrat do histórie

Tandemy majú dlhoročnú históriu, v minulosti sa ako prvé objavili v Anglicku, kde nahrádzali autobusy. Piati alebo šiesti ľudia si sadli na bicykel a chodili do práce. To ma inšpirovalo, aby som niečo podobné vytvoril doma „na kolene". Tandemy vyrába na Slovensku jedna firma, ale základný model je dosť drahý a stojí asi 3000 eur. V susedných Čechách, kde už majú tandemy dlhšiu tradíciu, sa dajú zohnať asi za tretinovú cenu.

Šofér a motor

Bez spolujazdca sa na dvojbicykli jazdí veľmi ťažko. S Jankom Luhovým, ktorý sa tiež venuje cyklistike, sme sa stretli na chate. Potvrdilo sa, že cyklistika spája ľudí. Zistili sme, že máme spoločné záujmy. Poznáme sa dobre, veríme si, čo je pri jazde mimoriadne dôležité. Prvý má starosti riadenie a prehadzovanie, druhý je motor, ktorý šliape, zvoní a ukazuje smer odbočovania. Dôležitá je vzájomná komunikácia, ktorá je jednoduchšia ako pri normálnom bicykli. Ak sa chcú dvaja cyklisti porozprávať, musia ísť vedľa seba. V našom prípade sa vôbec nemusím otáčať, pretože Janko sedí tesne za mnou a všetko dobre počuť. Verím ejeden druhému, a možno aj preto sa nám vyhýbajú pády. Musím si zaklopať, ale na tandeme sme ešte nespadli. S pádmi máme skúsenosti, lepšie je vedieť správne padať ako sa nechať prekvapiť a „rozbiť sa",

Tatranské dobrodružstvo

Prvou väčšou akciou bol júlový výlet do Vysokých Tatier, kde s nami išiel na klasickom bicykli ešte jeden kamarát. Náš stroj bol poriadne dlhý, pretože k viac než dvom metrom dĺžky pribudol ďalší meter kvôli vozíku. Upevnený bol o sedlovku a viezli sme v ňom potraviny, spacáky a osobné veci, čo bolo viac než šesťdesiat kilogramov. Najprv sme cestovali vlakom do Popradu, odkiaľ sme prešli celé Tatry. Vyšliapali sme až na Sliezsky dom, čo bola poriadna fuška, najmä keď sme ťahali aj vozík. Na ôsmich kilometroch nás čakalo asi osemstometrové prevýšenie. Jazdilo sa nám dobre, všade nám mávali a fotografovali nás. Mali sme veľké šťastie, lebo presne v deň, keď sme tam dorazili, sa konalo stretnutie retro cyklistov. Všetci si prišli na svoje. My sme obdivovali historické kúsky a oni zasa obdivovali náš stroj.

Spiaci kolega

Ján Luhový pri jednej ceste pustil na zadné sedlo kamaráta a potom sa dobre spolu s Petrom na ňom zabávali. „Po dvoch dňoch v sedle sme boli všetci unavení. Odrazu som zbadal, že Petrov spolujazdec má ovisnutú hlavu a spí. Peťo si to všimol o chvíľu, keď zistil, že šliape sám. Ak by zaspal prvý, dopadlo by to veľmi zle. Druhý má viac výhod. Okrem toho, že musí poriadne šliapať do pedálov, môže si dať aj pivko."

Skvelý maratón

Obaja máme radi cyklomaratóny a veľkou výzvou bol pre nás Bratislavský cyklomaratón, ktorý sa jazdí na Železnej studničke. Trať bola pekná, konkurencia veľká, veď na štarte bolo viac než osemsto pretekárov. Darilo sa nám dobre a skončili sme v polovici štartovného poľa. V teréne je to zložitejšie ako na ceste, lebo sa horšie ide do zákrut. Keď predný brzdí, zadný musí prestať šliapať. Keď sme zohraní, dá sa to zvládnuť. Niekedy sa zdalo, že sa nevyhneme pádu, ale vždy sme to ustáli. Jazdilo sa dobre aj v ťažších úsekoch, kde jeden šliapal a druhý robil oporu nohou. Pri predbiehaní si viacerí pretekári pofrfľali, že to nie je fér, keď sme v presile.

Zahraničie láka

Po skúsenostiach s maratónom a Vysokými Tatrami chceme v roku 2010 vyraziť za hranice. V českom Lipníku sa chceme prihlásiť na maratón a na spoznávanie nových oblastí uvažujeme o Poľsku, ale páčila by sa mi aj Ukrajina. Nedávno som tam bol a zaujalo ma to.

Zúčastňovať sa budeme aj cyklomaratónov, ktorých neustále pribúda. Radi chodíme do Novej Dubnice, ale možností v okolí je veľa. Posledným je gulášový pretek vo Veľkej Čiernej, ktorý mal tento rok premiéru. Naša hobby kategória je fajn, prejdeme šesťdesiat kilometrov, dáme guláš, pivko a posedíme s kamarátmi. Pri výbere rozhoduje momentálna nálada, či chceme ísť obzerať krásne vrchy alebo len tak si vyraziť do Maďarska na dobré vínko.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Hygge ako životný štýl
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  5. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  6. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  7. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  8. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  9. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  10. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 32 442
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 30 818
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 340
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 233
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 707
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 582
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 343
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 806
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 497
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 775
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Mobilné odberové miesto na sídlisku SNP v Považskej Bystrici

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v okrese Považská Bystrica, Púchov a Ilava. Doplnili sme odberné miesta za okres Považská Bystrica, okres Púchov a v meste Ilava.

19. jan
Ilustračné foto.

Poslanci mestského zastupiteľstva v Ilave budú o tri týždne voliť hlavného kontrolóra na ďalšie šesťročné obdobie.

4 h
Ilustračné foto

Najvyššiu mieru nezamestnanosti v Trenčianskom kraji evidovali v decembri v okrese Prievidza.

4 h
ilustračné foto

Testy v stredu odhalili takmer 2 500 prípadov. Ďalších 1 114 pozitívne testovaných pribudlo z antigénových testov.V stredu zaočkovali ďalších 7 403 osôb.

4 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už teraz je neskoro, vie tréner Nitry po vyhorení so Šamorínom.

20. jan

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

19. jan

Tragédiu vyšetruje polícia.

20. jan

Zoznam miest pribežne dopĺňame.

20. jan